Annonce
Aarhus

Vandflyveren letter igen: Vil sætte nye rekorder

Vandflyveren fra Nordic Seaplanes er klar igen til flere daglige ture mellem Aarhus og København. Foto: Nordic Seaplanes

Vandflyruten Aarhus-København flyver igen fra 19. februar. Selskabet bag stiler mod nye rekorder.

AARHUS: Efter en kort pause i januar, hvor vandflyveren fra Nordic Seaplanes har været til det årlige hovedeftersyn, starter ruten igen med første afgang tirsdag 19. februar. Der er afgang fra Aarhus kl. 07.30 og fra København 08.45.

Vandflyveren flyver fire afgange hver vej frem til 1. april, hvorefter der flyves fem afgange hver vej. Og det er med store forventninger, at vandflyveren igen går i luften.

- I 2018 satte vi igen rekord med over 13.000 passagerer og en omsætning på lige ved 20 millioner kroner, og vi regner helt sikkert med at øge igen i 2019, siger direktør Lasse Rungholm.

Han fastslår, at vandflyveren er den hurtigste transportform mellem landets to hovedbyer.

Ruten drives efter en midlertidig tilladelse til 2020, men Nordic Seaplanes er fortsat i gang med at få den permanente miljøgodkendelse på plads i København.

- Der er en god dialog med kommunen, så vi håber og tror på, at også denne sidste godkendelse kommer i hus. Når den gør det, udvider vi med et fly mere, siger Lasse Rungholm.

Annonce

Mere miljøvenlig

Han tilbageviser samtidig påstande om, at flyvningen ikke er miljøvenlig.

- Vi er grønnere end alternativerne. De fire transportformer, som vores passagerer benyttede sig af, før vi kom til, bil/færge/bil, bil, tog og bil/fly udleder tilsammen mere CO2, end vi gør på en tur mellem hovedstæderne. Vi udleder cirka 67 kg CO2 per passager på en gennemsnitlig tur nu og mindre i fremtiden, siger Lasse Rungholm.

- Vi pusler desuden med at gå over til biobrændstof, og arbejder på at få monteret fembladede kompositpropeller, der er støjsvagere, tilføjer direktøren.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

Socialdemokraterne hader idræt

Indrømmet, overskriften er måske nok strammet en anelse, men når man ser på, hvordan borgmesterpartiet optræder i spørgsmålet om at sikre ordentlige og tilstrækkelige idrætsfaciliteter til de århusianske borgere, så kan man ikke helt undgå at sidde tilbage med fornemmelsen af, at partiet egentlig ikke tager den del særlig seriøst. Sammenligner man Aarhus med alle andre byer i Danmark, er det nemlig kun indbyggerne i hovedstaden, der er dårligere stillet end århusianerne. En rapport fastslog for nylig, at hvis udviklingen fortsætter, vil Aarhus i 2030 mangle hele 32 fodboldbaner og 22 idrætshaller, hvis byen bare skal opretholde den nuværende fordeling af borgere per facilitet - og det er endda uden at medregne, at byen vokser med over 5000 indbyggere om året. Det er naturligvis ikke alene Socialdemokratiets ansvar, men lige nu er det i hvert fald fair at fastslå, at det er byrådets største parti, der står i vejen for, at idrætsområdet kan få det tiltrængte løft. Både Venstre og Radikale har gentagne gange forsøgt at råbe de øvrige partier op, men specielt den røde del af byrådssalen virker til helt at have mistet hørelsen, når det handler om idrætsfaciliteter. Ufatteligt, når man ved, hvor meget et velfungerende forenings- og idrætsliv betyder for alt lige fra integration til sund livsstil og mindre kriminalitet.

Aarhus For abonnenter

Mange ansatte har forladt sundhedsenhed i Aarhus: Alvorligt påbud rammer efter en svær periode

Annonce