Annonce
Aarhus

Vandrehistorien: Ejer Bavnehøj er det farligste sted på E45 - og den mest kendte forklaring handler om en ... heks

Mange folk er pressede og stressede over krig, corona og ulyksaligheder i verden. Derfor er de uopmærksome, og det skaber flere ulykker, siger Peter Faarborg, der med autohjælpen PF Biler har 35 års erfaring fra netop E 45 Ejer Bavnehøj-strækket. Foto: Axel Schütt
Trafikken på E45 Motorvejen rundt om Aarhus har aldrig været større, siden corona løsnede grebet om danskerne. Ejer Bavnehøj er strækningen, hvor der sket flest ulykker. Skyldes det flere stressede bilister, bakket terræn, hekseri eller hvad sker der?

ØSTJYLLAND: Man skal helt generelt se sig for og passe godt på i trafikken. Ellers risikerer det at gå galt. Det ved alle, men et sted på vejene i Østjylland er mere berømt - eller måske rettere berygtet - end andre. For når der sker et sammenstød, så er det ikke sjældent, at det sker på E45 tæt på Ejer Bavnehøj.

Ja, det er faktisk det farligste sted på E45's strækning gennem Østjylland, har vi ofte hørt fremført som påstand her på redaktionen.

Der er samtidig mange bud på, hvorfor trafikken på strækningen resulterer i så mange uheld. En af de mere kulørte påstande er, at en det er den afdøde heks Ma Ram, der er årsag til de mange sammenstød. Andre bud lyder på trætte trafikanter og vejforholdene på stedet.

Annonce

Lyttere af P4 Østjylland vil da også ofte støde på, at musikken bliver afbrudt af trafikradiovært Johnny Krone, der melder om, at der er sket en ulykke eller et større uheld på E45 ved Ejer Bavnehøj med efterfølgende stor kø.

- Det er helt klart et af de steder i Østjylland, hvor der sker flest uheld, men om det er det værste sted, er jeg ikke helt sikker på, fortæller han til Århus Stiftstidende.

Hvad siger statistikken?

Vi underkender på ingen måde Danmarks bedste trafikradioværts vurdering, men vælger dog i første omgang at forhøre os hos Vejrdirektoratet, der indsamler statistik for den slags.

Direktoratet har trukket en række data for fem år, der omhandler uheld og ulykker på E45. De viser, at på strækningen mellem Horsens og Randers er stykket mellem Ejer Bavnehøj og Skanderborg Syd blandt de delstrækninger på E45 i Østjylland, hvor der sker flest uheld og ulykker.

Det er dog ikke muligt at udpege helt præcis, hvor på E45 det er farligst at bevæge sig som trafikant.

Vejdirektoratets data viser samtidig, at der også sker forholdsvis mange uheld og ulykker på de steder omkring Aarhus, hvor Djurslandsmotorvejen og Herningmotorvejen fletter sammen med E45. Det er ikke overraskende for afdelingsleder i Vejdirektoratet, Niels Agerholm.

- De steder, der er tæt ved de store byer, og hvor der er en stor trafikmængde, er der naturligt nok også en øget forekomst af uheld. Samtidig sker der tilsyneladende et eller andet omkring Ejer Bavnehøj, der sandsynligvis kan tilskrives geografien og højdeforskellene, som jo giver noget øget variation i hastighederne på strækningen, forklarer han.

Annonce

Anledning til forvirring

Højdeforskellen ved Ejer Bavnehøj betyder, at især lastbilerne har svært ved at holde hastigheden oppe. Jo større hastighedsforskel er, jo højere en risikoen for sammenstød.

Havarerede køretøjer er ikke noget nyt fænomen på strækningen. Her ses to lastbiler, der for 25 år siden væltede lige ud for rastepladsen ved Ejer Bavnehøj. Arkivfoto: Erik Jepsen/Scanpix

Tidligere var hastigheden på en kortere strækning før og efter Ejer Bavnhøj-tilkørslen nedsat til 120 km/t. Hastighedsnedsættelsen blev fjernet i juni 2010. Baggrunden for, at Vejdirektoratet fjernede tavlerne, var ifølge Niels Agerholm, at de gav anledning til forvirring blandt bilisterne, som havde svært ved at forstå tavlerne.

- Vi er hele tiden opmærksomme på sikkerheden på vejene - og især motorvejene. De 1.150 kilometer motorvej i Danmark bærer næsten 45 procent af al vejtrafik i Danmark - så de skal bare være i orden, og det skal være så sikkert som muligt, siger Niels Agerholm.

Annonce

Folk er uopmærksomme

Peter Faarborg har gennem sit firma, PF Biler i Harlev, ydet vejhjælp gennem ikke færre end 35 år på netop E45-strækningen mellem Ejer Bavnehøj og Skanderborg Syd. Hver dag. For der er nok af biler, der skal have hjælp fra kranvogne og anden assistance.

- Det er meget svært at spå om, hvad der sker nøjagtigt på den strækning. Hvis du spørger folk, kan de fleste ikke huske, hvad der skete i øjeblikket, siger Peter Faarborg.

Kort: Nex

- Men generelt er bilisterne som alle mulige andre danskere efterhånden så presset af corona, krig og ufred og alle andre ulyksaligheder i verden, at de er blevet mere uopmærksomme. Jeg snakker med 100 mennesker om dagen, og det er mit klare indtryk. Folk er frustrerede over de mange dårlige nyheder i avisen og på tv. De kan ikke rumme mere oven i potten - og så har de måske samtidig mobilen det forkerte sted, siger Peter Faarborg.

Annonce

Trætte bilister på Ejer Bavnehøj

Redningsmanden Faarborg har som så mange andre funderet over, om bakkerne i området skaber farlige situationer. Det anerkender han. Lige som strækningen ved Ejer Bavnehøj midt i Jylland kan betyde, at mange bilister oplever træthed, hvis de for eksempel er kørt ud i et stræk fra Tyskland.

Ejer Bavnehøj-strækningen ligger midt på Den Østjyske Motorvej. Mange bilister har taget turen i ét stræk fra det det nordlige eller sydlige Jylland.

Er Ejer Bavnehøj forhekset?

Hvad er årsagen egentlig til de mange havarerede biler på E45 ved Ejer Bavnehøj?

Måske skal svaret findes et andet sted end i det vejtekniske og rationelle. I hvert fald er en af forklaringerne blandt de lokale, at det er en heks, som blev manet i jorden tæt på motorvejstrækningen, der er den skyldige. Herunder lister vi fem mulige forklaringer - nogle mere videnskabeligt sandsynlige end andre - på hvorfor redningskøretøjer så ofte må tage turen til Østjyske Motorvej ved Ejer Bavnehøj.

1. Heksen

Man skal holde sig på god fod med den afdøde heks Ma Ram, lyder det fra de lokale. Bliver hun sur, kan en kalv blive født med to hoveder, der kan ske uheld i familien, spande kan flyve rundt. Eller der kan ske ulykker på E45.

- Det er et sagn, som ikke bare er taget ud af den blå luft, men som går mange hundrede år tilbage fra før, der var biler på vejene. Men nu siges det, at hun også har andel i de mange uheld på vejen, fordi hun blev manet i jorden mellem motorvejen og Ovsted Kirke.

- Sagnet om at hun er en af de medskyldige i trafikproblemerne, lever i bedste velgående, fortæller formand for Ejer Bavnehøjs Venner Viggo Rasmussen.

2. For mange biler

Flere og flere biler kører dagligt på det danske motorvejsnet. Den største stigning i trafiktætheden på motorvejene i Danmark er netop sket på Østjyske Motorvej, hvor 27 procent flere biler er kommet til siden 2008.

Når trafikken er tættere, sker der flere uheld, forklarer Vejdirektoratet.

Mange trafikforskere peger også på, at farten er skurken. Hastigheden er øget, selv om trafikken også er blevet tættere.

3. Trafikanter er trætte netop her

Ejer Bavnehøj-strækningen ligger midt på Den Østjyske Motorvej. Mange bilister har taget turen i ét stræk fra det det nordlige eller sydlige Jylland (måske fra Skagen eller grænsen til Tyskland).

Forklaringen går på, at en naturlig træthed melder sig netop på Ejer Bavnehøj, og det kan give koncentrationssvigt, som kan blive fatal, når det kuperede terræn eller bilkøer sætter ind på de trafiktætte spor.

4. Vejen er bakket

Sporene på E45 ved Ejer Bavnehøj snor sig i et bakket og kuperet terræn, hvor der flere steder er en hældning på vejen, som ellers ikke opleves på de danske motorveje.

Bakkerne kan overraske mange og er, ifølge Jacob Pryds Winkel, senior projektleder ved Vejdirektoratet, en af de udfordringer, som man kigger på at forbedre. Det kuperede terræn betyder også, at vindfølsomme køretøjer som store lastbiler eller personvogne med trailere let kommer i slinger ved hårdere vindstød, hvilket kan give farlige situationer.

Denne teori bakkes til dels op af trafikforsker Harry Lahrmann, der påpeger, at når det går meget opad, mister mindre biler og lastbiler fart, og det giver flere overhalinger, som statistisk set giver flere uheld.

5. Udsigten er for flot

Ifølge trafikforsker fra Aalborg Universitet Harry Lahrmann kan der være en helt femte forklaring på de mange uheld.

Vejens forløb omkring Ejer Bavnehøj er nemlig designet af landskabsarkitekt Ib Møller til at være smuk for bilisterne. Da motorvejen blev etableret havde man fokus på at skabe en oplevelse, så vejen skulle svinge sig og give noget at kigge på. Når man kommer sydfra, venter der derfor et flot view over mod Ejer Bavnehøj, naturen og kirken.

- Det kan være, at udsigten er for flot, så bilisterne glemmer at kigge på vejen, lyder det fra Harry Lahrmann, der indrømmer, at teorien ikke er meget mere realistisk end hekse-forbandelsen.

Forklaringen går på, at en naturlig træthed melder sig netop på Ejer Bavnehøj, og det kan give koncentrationssvigt, som kan blive fatal, når det kuperede terræn eller bilkøer sætter ind på de trafiktætte spor.

Annonce

Flere på vejene efter corona-tid

- Men den øgede trafik er et problem lige nu. Der er rigtig mange biler på vejene, efter corona-restriktionerne er hørt op. Det var som om, at folk for nogle år siden var blevet gode til at køre flere sammen i bilerne. I dag sidder hver enkelt i sin egen bil, og det giver meget mere trafik, siger Peter Faarborg.

Denne dag har han været i Låsby, hvor der var masse-sammenstød.

- Det var solen, der stod lige ned i øjnene på folk. Det er mange gange tilfældigheder, som udløser ulykken, siger Peter Faarborg.

Der er tit pres på E45 mellem Skanderborg syd- og Ejer Bavnehøj-afkørslerne. Arkivfoto: Morten Pape

Trafikradiovært Johnny Krone er enig i, at der er kommet flere biler på vejene, siden coronaen satte en sig tungt over Danmark.

- Det er mit indtryk, at samkørslen er faldet. Antallet af biler er bare steget - formentlig også fordi små biler er blevet billigere, siger han.

Som skrevet tidligere har Johnny Krone svært ved præcist at pege strækningen ved Ejer Bavnehøj ud som den mest farlige på E45 i Østjylland.

- Men det er min vurdering, at det er det sted, hvor risikoen for harmonikasammenstød er størst. Det sker vel et sted mellem fem og ti gange om ugen, at jeg i P4 Østjylland må melde om harmonikasammenstød på strækningen omkring Ejer Bavnehøj, siger han.

Annonce

E45 skal udvides syd på

E45 fra Skanderborg Syd og ned til Vejle Nord står foran en udbygning til seks spor. Ifølge Niels Agerholm fra Vejdirektoratet behøver det dog ikke få den store indvirkning på antallet af alvorlige ulykker.

Kombinationen af hurtige biler og langsomme lastbiler er gift for trafiksikkerheden på E45 ved Ejer Bavnehøj. Arkivfoto: Michael Svenningsen

- Jeg tror, man vil få færre uheld - især materielskade uheld, fordi der vil ske færre uheld på grund af trængsel, men det er ikke sikkert, at vi vil får færre alvorlige uheld, fordi flere spor også indbyder til at køre hurtigere. Samtidig laver vi jo udvidelsen, fordi vi forventer, at trafikken vil fortsætte med at vokse i antal. Når der kommer flere biler, kommer der også flere uheld og ulykker. Så gør vi det op i uheld per kørt bilkilometer, så bliver det sikre, men gør vi det op i absolutte tal, er det ikke sikkert, at der bliver færre uheld og ulykker, fordi vi får væsentlig flere biler på strækningen.

Vandrehistorier fra Aarhus

Vejdirektoratet er hele tiden opmærksomme på, om justeringer kan skabe bedre sikkerhed på landets motorveje.

- Men vi har ingen aktuelle planer om justeringer på E45 ved Ejer Bavnehøj, siger Niels Agerholm.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Ambulancer i Aarhus er under pres: Der mangler jævnligt så meget mandskab, at det forlænger ventetiden på hjælp

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus For abonnenter

Moesgaard Museum beskyldes for at skæmme naturperle: - Det er jo ren Klondike med udsigtstårn og campingvogn

AGF For abonnenter

Stiften har været AGF-karaktererne igennem: Her er årets spiller, forårets profil og sæsonens bedste kamp i den rædderlige sæson

Navne

Mindeord: Joan Drews var en kreativ og hårdfør kvinde med en ukuelig vilje til at overvinde smerte

Alarm 112

To personer løb over for rødt for at nå bus: Begge blev kørt ned og sendt på skadestuen

Vindmøller er fyldt med stål og beton: Så grønne er de rent faktisk

Debat

Når ældre mænd kræver, at kvinder tier: Personligt siger jeg tusind tak til dem, der klager over striptease

Sport For abonnenter

Se nedrykningsbraget fra 2. division: Middelfart kæmpede mod Brabrand

Alarm 112

Campingvogn var fuldstændig overtændt: Meterhøje flammer spredte sig til naboen

Erhverv

Kommunen køber kæmpe ejendom i Viby for 34 mio. og har van(d)vittige planer for bygningerne

Endnu en havørn fundet død med hagl i kroppen, men ingen ved, hvorfor eller hvem der gør det: - Det er noget forbandet svineri

Aarhus

Champagne kan nydes i enhver anledning: Interessen for mousserende vine er på vej frem

Kultur For abonnenter

Jacob og Helle tænker tøj som 'gourmetshopping': Det skal være ærligt og personligt

Byudvikling

Nu kan der bygges tæt i Sonnesgade - men byrådet løfter en pegefinger

Annonce