Annonce
Aarhus

Vanvidskørsel i Østjylland næsten femdoblet på et år: Her er vejene med flest tilfælde

Østjyllands Politis fartkontroller har i 2019 afsløret næsten fem gange så mange vanvidsbilister som i de foregående år. Arkivfoto: Axel Schütt
Østjyllands Politi har i 2019 registreret næsten fem gange så mange tilfælde af vanvidskørsel i trafikkontrollerne som de forgående år. Viborgvej tegner sig for størstedelen af stigningen.

AARHUS/ØSTJYLLAND: Transportminister Benny Engelbrecht (S) er ifølge DR tirsdag på vej med et forslag om stramninger, så de groveste hastighedsoverskridelser giver ubetinget fængselsstraf - allerede første gang.

Forslaget kommer ovenpå flere tilfælde af såkaldt vanvidskørsel. Samtidig kunne TV2 mandag fortælle, at en 26-årig mand, der 23. juli sidste år kolliderede med en 35-årig politiassistent på Langebro i København med mindst 117 km i timen - på en strækning, hvor højeste tilladte hastighed er 50 km/t både - før og efter ulykken, der kostede politiassistenten livet, er taget for spritkørsel og grove fartovertrædelser.

Den slags hasaderet kørsel er på ingen måde udelukkende et københavnsk fænomen.

Århus Stiftstidende kan i dag afsløre, at tilfældene af vanvidskørsel i Østjylland næsten var femdoblet i 2019 i forhold til de forgående år.

Østjyllands Politi fangede i 2019 23 bilister, der enten kørte dobbelt så hurtigt som højeste tilladte hastighed på den målte strækning eller mere end 200 km/t. I både 2018 og 2017 var det tal nede på fem, mens otte blev registreret i 2016 mod bare fire i 2015.

Annonce

Vanvidsbilister

Vanvidsbilister er defineret som:

  • Bilister der er målt til enten at have køre med en 100 procent overskridelse af fartgrænsen på en given strækning.
  • Bilister der er målt til mindst 200 km/t.

Ræs på Viborgvej

Viborgvej i nordvestlig retning ud af Aarhus tegner sig for i alt syv tilfælde af vanvidsbilisme – fem af dem er registreret på vejens strækning gennem Sabro, mens to af tilfældene er på Viborgvejs strækning gennem Aarhus V.

Politikommissær hos Østjyllands Politi, Lars Bisgaard, har tidligere forklaret til Århus Stiftstidende, at netop Viborgvej på strækningen Mundelstrup-Sabro-Lading-Fajstrup er en af de vejstrækninger, som Østjyllands Politi holder et ekstra vågent øje med.

- Historisk ved vi, at der bliver kørt alt, alt for hurtigt på Viborgvej, forklarede han i forbindelse med en af de trafikkontroller i 2019, hvor en bilist mistede kørekortet på strækningen.

105 km/t blev bilisten målt til på vej gennem Lading, hvor højeste tilladte hastighed er 50 km/t.

- Der bliver kørt markant for hurtigt i Lading, og det giver en stor utryghed i byen, sagde politikommissær hos Østjyllands Politi Lars Bisgaard ved den lejlighed.

Et andet fokuspunkt for Østjyllands Politi har været ringvejen rundt om Aarhus. Her blev der i 2019 registreret to tilfælde af vanvidskørsel.

Det er dog ikke kun i det vestlige Aarhus, der bliver kørt stærkt. Således blev der også registreret to tilfælde af vanvidskørsel i Højbjerg i 2019.

Bekymrende stigning

Stigningen bekymrer politikommissær i Østjyllands Politi, Amrik Singh Chadha.

- Vi ved, at selv små fartoverskridelser betyder, at ulykken bliver meget værre, end hvis bilisten havde overholdt fartgrænsen, forklarer politikommissæren.

Den voldsomme stigning er ikke noget, man hos Østjyllands Politi selv har været opmærksom på, før Århus Stiftstidende hentede tallet hos Rigspolitiet, og Amrik Singh Chadha vil gerne se om de flere tilfælde af vanvidskørsel fortsætter ind i 2020.

- Stigningen ser voldsom ud, men det er stadig små tal, understreger han.

En politiassistent fra Københavns Færdselspoliti mistede livet på Langebro i København på grund af en vanvidsbilist. Arkivfoto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix

Uforklarlig stigning

Hos Østjyllands Politi har man umiddelbart ingen bud på, hvorfor stigningen er så voldsom.

Antallet af trafikkontroller i Østjylland var nemlig ikke højere i 2019 end tidligere år og selv om Viborgvej, ringvejen og det vestlige Aarhus er strækninger, som Østjyllands Politi er ekstra opmærksomme på, har kontrollerne været spredt bredt ud over hele politikredsen.

- Der er ikke noget i vores beretninger, der peger i en bestemt retning. Vi har samme antal vogne, samme antal ansatte og vi har brugt samme antal måltimer som tidligere år, fortæller politikommissær i Østjyllands Politi, Amrik Singh Chadha.

Og udsigten for 2020 er meget lig de foregående år.

- Vi forventer dog en lille stigning i antallet af fartmålinger i år, fortæller politikommissæren.

Stigning i antal trafikdræbte

Tirsdag kunne Ritzau fortælle, at Vejdirektoratets foreløbige tal for antal trafikdræbte i 2019 viser en stigning.

205 personer mistede livet i trafikken i Danmark sidste år, mens antallet af trafikdræbte i perioden 2014 til 2018 lå på 183 i gennemsnit.

Ifølge transportministeren er der tre hovedårsager til trafikulykker- og drab, som han vil fokusere på for at bringe dødeligheden i trafikken ned.

- Hastighed er en årsag til mange trafikdrab. Uopmærksomhed, jeg bliver skræmt af, hvor mange der holder øje med mobilen på cykel eller i bil. Og så er der fortsat mange, som er påvirkede af narko eller alkohol. De tre ting skal vi have fat på, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Tivoli Friheden stækkes kort før åbning: Cobraen må ikke køre normalt på grund af smittefare

AGF

AGF-spillere: Det er fladt uden tilskuere

Aarhus

Dagens måske mærkeligste nyhed: Blæst og corona får vores varmeregning til at stige kraftigt

Annonce