Annonce
Kultur

Vasconcelos' valkyrie vender tibage

Efter udstillingen "Textures of Life", der blev vist på Aros i 2016-17, købte kunstmuseet værket "Valkyrie Rán" af Joana Vasconcelos, der havde skabt den 50 meter lange tekstilinstallation til museet. Fra 7. marts kan den igen opleves på Aros. Foto: Luís Vasconcelos
Den farverige kæmpeinstallation, "Valkyrie Rán", har været pakket ned siden 2017. Nu inviterer Kunstmuseet Aros til et gensyn med den portugisiske kunstner Joana Vasconcelos' fantasi-eksplosion.

AARHUS: Fra 7. marts kan publikum igen opleve "Valkyrie Rán" af Joana Vasconcelos. Den gigantiske tekstilinstallation, der bugter sig gennem museets bygning på tværs af etagerne, blev vist første gang i 2016 til september 2017 i forbindelse med udstillingen "Textures of Life".

Værket blev sidenhen erhvervet til Aros' samling ved hjælp af donationer fra Augustinus Fonden og Ny Carlsbergfondet.

"Valkyrie Rán" er skabt i en kollektive proces i kunstnerens studio, som er bemandet af 50 fuldtidsansatte eksperter som blandt andet arkitekter, smede og syersker.

- Håndværkstraditioner, som er tæt på at gå tabt og blive glemt, tages frem igen og hyldes i "Valkyrie Rán", der bliver et billede på en langsommelighed, som står i skærende kontrast til nutidens maskinelle fremstillinger, skriver museet i en pressemeddelelse.

"Valkyrie Rán" er designet og skabt med øje for arkitekturen på Aros og er justerbart, så værket kan forekomme i fem størrelser. I sin fulde længde er installationen 50 meter lang.

Annonce
"Valkyrie Rán" er blandt andet lavet af tekstiler, LED-lys, broderi og perledekorationer. Tekstilerne til værket er doneret af Kvadrat. Foto: Luís Vasconcelos
Joana Vasconcelos har 50 ansatte i sit studio i Portugal, som alle mestrer et håndværk. Foto: Luís Vasconcelos
"Valkyrie Rán" af Joana Vasconcelos spreder sig over flere etager. Foto: Luís Vasconcelos
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce