Annoncørbetalt indhold

Ved din virksomhed, hvad SEO er?

PR-foto credit

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Search Engine Optimization – eller på dansk søgemaskineoptimering – er i dag noget af det væsentligste arbejde, du kan lave for din virksomhed – online såvel som offline. Det giver dig nemlig muligheden for at stå øverst på Googles side, når dine kunder søger efter dine produkter, og hvem kunne ikke godt tænke sig det?

The basics

Annonce

Men hvad er SEO så lige? Hvad handler det om?

SEO er efterhånden et gigantisk univers, hvor der er millioner af faktorer at sætte sig ind i, og som betyder noget for din placering. Og det kan jo godt lyde lidt nedslående, hvis man er helt ny til verdenen, men man kan alligevel hurtigt komme efter det.

Helt overordnet set handler SEO om at få din hjemmeside med dens produkt- og kategorisider til at fremstå så indbydende og velinformerende som muligt – hvad end det så gælder dine tekster, billeder, grafiske designs eller webside-hastighed.

Alt sammen spiller ind på, hvor højt Google rangerer dig i forhold til konkurrenterne på de specifikke søgeord.

Du kan sammenligne det med en fysisk butik. Her besøger man også de forretninger, man føler sig mest tiltrukket af. Forskellen ved SEO er så, at det er Google, der bestemmer, hvem der placeres først – det er altså maskinen, du i nogen grad skal tiltrække.

Det kan dog gøres ud fra de samme kriterier som til dine kunder, for brugerne på Google får vist de hjemmesider, som Google tror, at de vil synes bedst om – altså, de sider som brugerne foretrækker.

Hvorfor du skal tænke på SEO

SEO går helt basalt ud på at få din virksomhed, webshop eller erhverv til at rangere højest muligt på Google. Jo højere du rangerer, des større chance er der nemlig for, at du bliver opdaget og besøgt af mulige kunder.

Det fungerer på den måde lidt ligesom i sport eller konkurrencer, hvor det er lidt sjovere at have vundet end tabt. Står du øverst på podiet, taler flere om dig, end hvis du står på 2. eller 3. trin – og det samme gør sig gældende indenfor SEO.

Du kender det garanteret også selv fra dine Googlesøgninger. Man slår et givent søgeord op og klikker på en af de 8-10 første sider, som appellerer mest til en. Ved man nogensinde, hvad der sker på side 2?

Svaret vil for de fleste være nej, men det er der også en grund til. Google forsøger nemlig som nævnt at fremhæve de sider, som søgemaskinen tror, at vi bedst kan lide – eller i hvert fald viser størst interesse for – og derfor er det som regel også de sider med det bedste indhold, der ligger øverst.

Derfor kræver SEO også, at du arbejder med det, for at du får noget ud af det. Ellers er det kun dine konkurrenter, der nyder fordelen af det, og det betyder færre kunder til dig.

Som virksomhed er dit incitament til at gå ind i SEO-verdenen altså, at det kan (vil) generere flere kunder. Langt de fleste kunder bruger diverse søgemaskiner til at finde tilbud og produkter, som de er interesserede i – så her skal du selvfølgelig også være til stede.

Hvordan skal du bruge SEO aktivt?

Er du helt ny til universet med SEO, så er et godt sted at starte utvivlsomt med dine søgeord. Er disse de rigtige, kan du nemlig med velskrevne og relevante tekster hurtigt få et boost fremad på Google.

De søgeord, du vil findes på, skal helst passe til din forretning, men hvis de kan, må de gerne adskille sig fra dine konkurrenter. Det handler her om at finde en balance af søgeord, der ligger tilpas tæt op ad din service, så dine potentielle kunder også søger på det.

Et eksempel kunne være, hvis man forhandlede senge. Her er der hård konkurrence med forretninger som Jysk og Ikea på det umiddelbare søgeord ‘senge’ – men hvis du nu gik med søgeordet ‘senge i Aarhus’, ville det være lettere at rangere højt, og du ville måske også få flere relevante henvendelser.

Man snakker derfor også om en egentlig søgeordsanalyse inden ens videre arbejde, og når den er lavet følger så resten af SEO-arbejdet: Content, linkbuilding, teknisk SEO og lignende sexede onlinediscipliner.

Hvad der virker er forskelligt fra virksomhed til virksomhed, og der er derfor heller ikke nogen skabelon eller fast opskrift på at lykkes med sin SEO. Vil man dog garantere sig, kan man overveje at hyre et SEO-bureau til at hjælpe sig.

Det er kun en voksende branche, og der er af den grund meget hjælp at hente ved at lade folk med ekspertise give sit besyv med.

Under alle omstændigheder ved du forhåbentlig lidt mere om, hvad SEO er nu – og det kan forhåbentligt blive værdifuldt for din virksomheds fremtid.

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold



Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.