Annonce
112

Velforberedte indbrudstyve: Tog strømmen, brugte medbragt stige og klippede dyre lamper ned

Østjyllands Politi havde tirsdag morgen travlt med at sikre sig spor efter lampetyvene i Gosmer Kirke. Foto: Morten Pape
Fire PH Louvre-lamper, der hang tre meter over gulvet, blev fjernet i nattens mulm og mørke.

Gosmer: Alt tyder på, at det var ret velforberedte tyve, som natten til tirsdag begik indbrud i Gosmer Kirke og her stjal fire kostbare lamper i form af fire PH Louvre-pendeller til en samlet værdi af 200.000 kroner.

For tyvene kom ikke sovende til lamperne, idet de hang tre meter over gulvet og et stykke inde i kirkerummet. Dermed havde de ikke mulighed for at stille en almindelig stige op ad muren og på den måde komme op for at skære ledningerne over.

- Jeg kan ikke se, hvordan de har kunnet nå op til lamperne uden at bruge en A-stige. Og en sådan findes ikke i kirkerummet. Så indbrudstyvene må have haft en med, fortæller graver Børge Rasmussen, der opdagede indbruddet ved 6.30-tiden, da han ville låse kirken op.

Her opdagede han, at kirkedøren i løbet af natten var blevet sparket op og stod pivåben.

- Først var jeg lidt bange for, at der lå nogen og sov inde i kirken. Men ved nærmere eftertanke kunne jeg godt regne ud, at det gjorde der næppe. Så havde de vel lukket døren til den nu så kolde kirke, fortæller graveren, der efterfølgende opdagede, at strømrelæet til kirken var slået fra. Formentlig fordi tyvene ville undgå stød, når de de skulle skære lamperne ned.

Annonce

Først var jeg lidt bange for, at der lå nogen og sov inde i kirken. Men ved nærmere eftertanke kunne jeg godt regne ud, at det gjorde der næppe, når nu dørene stod åbne.

Børge Rasmussen, gaver i Gosmer Kirke

Flyttede hynder

Ud over de fire lamper er der ifølge graveren fra Gosmer ikke umiddelbart blevet fjernet noget fra kirken. Han var dog tirsdag formiddag stadig ved at gøre status, ligesom to politiassistenter fra Odder Nærpoliti havde travlt med at sikre sig fingeraftryk og andre spor.

Om det lykkes at finde fodaftryk står endnu hen i det uvisse, men noget tyder på, at tyvene enten har været meget forudseende eller måske - en smule hensynsfulde.

I hvert fald havde de fjernet hynderne fra de kirkebænke, som befinder sig lige under lamperne. Måske fordi de har brugt bænkene til at stå på på deres videre færd op ad en stige og i den forbindelse været bange for at afsætte fodaftryk. Eller fordi de ikke ville svine hynderne unødigt til.

Da lamperne hang tre meter over gulvet, har tyvene formentlig brugt en A-stige som den på billedet. Den stige befandt sig dog ikke i kirken natten til tirsdag, så meget tyder på, at tyvene havde en stige med. Foto: Morten Pape
Indbruddet i Gosmer Kirke må været begået af nogle ret koldblodige tyve, eftersom kirken faktisk ligger midt i byen og tæt på en del huse. Foto: Morten Pape
Det var fire lamper som denne, der nattten til tirsdag blev fjernet fra Gosmer Kirke. Lamperne koster ca. 50.000 kroner stykket. Foto: Morten Pape
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kunstværk er vigtigere end kunstkøn

Lad os bare slå det fast fra start: ja, der er stadig åbenlyse udfordringer med ligestilling i dagens Danmark. Det er der på mange områder, og på mange områder er der heldigvis også bevægelser mod mere ligestilling. Måske ikke på alle områder, og måske er der heller ikke lige meget fart i bevægelserne mod det bedre, men der er bevægelse mange steder. Et af de steder er i kunstens verden, og seneste eksempel er hentet i hovedstaden, hvor Københavns Kommune har et udvalg; Rådet for Visuel Kunst, der støtter og køber kunst af "høj kvalitet" (som der står skrevet på kommunens hjemmeside) Rådet for Visuel Kunst køber kunst til kommunens mange institutioner og kontorer og har nu besluttet, at der fremover skal være kønskvoter på den kunst, som Københavns Kommune køber. Det vil sige, at der fra nu af skal være en kønslig ligefordeling mellem de indkøbte værker. At kunstnerens køn skal være et parameter, når der købes et kunstværk. Men måske burde Rådet for Visuel Kunst vende øjnene 180 grader og kigge nærmere på kønsfordelingen blandt dem selv. Der er nemlig otte medlemmer af rådet, hvoraf kun to er kvinder. De seneste seks år har rådets seks mænd og to kvinder købt 190 kunstværker, hvoraf 109 er udført af en mand, og 81 er udført af en kvinde. Det er ikke kønslig ligefordeling til sidste decimal, men det er vel ikke et udtryk for et kønsligt fravalg af kvinder. Havde den kønslige fordeling af kunstværker været mere lige, hvis rådet havde været mere lige kønsfordelt? Måske. Måske ikke. Men når det drejer sig om kunst, så bør kunstnerens køn ikke spille nogen rolle overhovedet. Kunstværket er vigtigere end kunstnerens køn, og selv om intentionen bag beslutningen om et ligeligt kønsfordelt indkøb af kunstværker er prisværdig, så er beslutningen også latterlig, netop fordi den siger, at kønnet er vigtigere end værket - og hvorfor så købe værket? Nu risikerer Københavns Kommune at købe kunstværker af "mindre høj kvalitet", fordi der er truffet en beslutning om kønslig ligefordeling, og dermed kommer kunsten i anden række. Det er vel ikke meningen.

Danmark

Sådan undgår du at få coronavirus: Tag bare til Norditalien, men kram ikke en italiener

Aarhus

En stemning af første skoledag: 169 århusianere havde en fest med at blive danske statsborgere

Aarhus For abonnenter

Vandchef vil forebygge katastrofer: Ønsker flere engsøer ved Aarhus

Annonce