Annonce
Læserbrev

Venstre: Nej til nyt skoledistrikt ved Gammelgaardsskolen

Venstre har fastholdt, at med det nuværende elevgrundlag er planerne om en ny og dyr skole uansvarlige. Behovene er tilmed meget større i andre bydele, f.eks. Aarhus C, Aarhus Ø, Nye.

Et rødt flertal i Aarhus’ byråd ønsker om et år at udvide Gammelgaardsskolens skoledistrikt. Det har fået bølgerne til at gå højt, og den seneste tid har budt på hele 115 høringssvar fra forældre med tilknytning til Gammelgaardsskolen. Forældre, som er bekymrede for, hvad det kommer til at betyde for netop deres børns skole.

Bekymringerne spænder lige fra den potentielle elevsammensætning (som skubber eksisterende problemer med sig til Gammelgaardsskolen) til bekymringen om presset på de fysiske rammer, og sidst men ikke mindst de ekstraressourcer, som skal bruges på elever fra Bispehaven med fagligt/socialt støttebehov. Det betyder i sidste ende mindre tid til de andre elever.

Venstre har tidligt i processen udtrykt klar modstand overfor forslaget, og selvom der nu tegner sig et klart rødt flertal, vil vi fortsat kæmpe for, at Gammelgaardsskolens skoledistrikt bibeholdes.

S, R og SF vil - for et trecifret millionbeløb - opføre en ny skole i Gellerup, mens Venstre har fastholdt, at med det nuværende elevgrundlag er planerne om en ny og dyr skole uansvarlige. Behovene er tilmed meget større i andre bydele, f.eks. Aarhus C, Aarhus Ø, Nye.

Skal Venstre bakke op om en ny skole i Gellerup, har vi tre kriterier: 1) Kriminaliteten i området skal ned på et niveau, som er svarende til resten af Aarhus Kommune, 2) beboersammensætningen skal afspejle den øvrige del af kommunen, og 3) andelen af børn med dansk som andetsprog skal ned.

Uden disse tre kriterier er opfyldt, mener Venstre ikke, der er et forsvarligt elevgrundlag, og derfor deler vi forældrenes bekymringer.

Annonce
Peter Sporleder (V), byrådsmedlem i Aarhus Kommune. Foto: Aarhus Kommune
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Eksperter om Michelin-uddeling: Aarhus bør være særligt skuffede

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

AGF

Efter aflysning i Superligaen: AGF besejrede AaB i træningskamp

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce