Annonce
Læserbrev

Venstre: Nej til nyt skoledistrikt ved Gammelgaardsskolen

Venstre har fastholdt, at med det nuværende elevgrundlag er planerne om en ny og dyr skole uansvarlige. Behovene er tilmed meget større i andre bydele, f.eks. Aarhus C, Aarhus Ø, Nye.

Et rødt flertal i Aarhus’ byråd ønsker om et år at udvide Gammelgaardsskolens skoledistrikt. Det har fået bølgerne til at gå højt, og den seneste tid har budt på hele 115 høringssvar fra forældre med tilknytning til Gammelgaardsskolen. Forældre, som er bekymrede for, hvad det kommer til at betyde for netop deres børns skole.

Bekymringerne spænder lige fra den potentielle elevsammensætning (som skubber eksisterende problemer med sig til Gammelgaardsskolen) til bekymringen om presset på de fysiske rammer, og sidst men ikke mindst de ekstraressourcer, som skal bruges på elever fra Bispehaven med fagligt/socialt støttebehov. Det betyder i sidste ende mindre tid til de andre elever.

Venstre har tidligt i processen udtrykt klar modstand overfor forslaget, og selvom der nu tegner sig et klart rødt flertal, vil vi fortsat kæmpe for, at Gammelgaardsskolens skoledistrikt bibeholdes.

S, R og SF vil - for et trecifret millionbeløb - opføre en ny skole i Gellerup, mens Venstre har fastholdt, at med det nuværende elevgrundlag er planerne om en ny og dyr skole uansvarlige. Behovene er tilmed meget større i andre bydele, f.eks. Aarhus C, Aarhus Ø, Nye.

Skal Venstre bakke op om en ny skole i Gellerup, har vi tre kriterier: 1) Kriminaliteten i området skal ned på et niveau, som er svarende til resten af Aarhus Kommune, 2) beboersammensætningen skal afspejle den øvrige del af kommunen, og 3) andelen af børn med dansk som andetsprog skal ned.

Uden disse tre kriterier er opfyldt, mener Venstre ikke, der er et forsvarligt elevgrundlag, og derfor deler vi forældrenes bekymringer.

Annonce
Peter Sporleder (V), byrådsmedlem i Aarhus Kommune. Foto: Aarhus Kommune
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Casper Elgaard får comeback bag rettet

Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

Aarhus

Århusiansk syrienkriger anholdt ved ankomst til Danmark

Aarhus

Se billederne af et oplyst Bispetorvet: Et lys for hver hjemløs i Aarhus

Annonce