AARHUS: - Det er en rigtig, rigtig dårlig idé.
Sådan siger Gert Bjerregaard (V) om det forslag, hans byrådskolleger fra SF og Alternativet har stillet om at indføre en såkaldt grøn trængselsring i Aarhus, så alle benzin- og dieselbiler skal betale en afgift for at køre ind i midtbyen.
Målet med afgiftszonen er at begrænse trængslen og at nedbringe luftforureningen, og den målsætning kan Venstres gruppeformand sådan set godt bakke op om. Men en betalingsring er den forkerte medicin, mener han.
- For det første er det en ekstra skat på bilisterne, som i forvejen er brandbeskattede. Og for det andet vil det ramme socialt skævt, for jeg går ud fra, at alle bilister skal betale uanset størrelsen på deres indtægt. Så det vil jo blive forholdsvist dyrere for de borgere, der i forvejen har svært ved at få tingene til at hænge sammen.
Men så kan de jo bare sælge bilen og tage bussen eller letbanen?
- Jo tak. Nu er det sådan, at den kollektive trafik er blevet voldsomt udhulet de seneste 10 år. Mange steder er busforbindelserne blevet rigtig dårlige, og til gengæld har vi så fået en letbane, der har været alt, alt for dyr, og som har vist sig at være et kæmpe fejlskud, siger Gert Bjerregaard.
Vil have elbusser
SF og Alternativet ønsker at tage overskuddet fra den foreslåede betalingsring og bruge pengene til at løfte den offentlige transport.
Ifølge Gert Bjerregaard vil Venstre gerne være med til at styrke den kollektive trafik i Aarhus. Eksempelvis ved at skifte den nuværende flåde af osende dieselbusser ud med mere miljøvenlige elbusser. Han afviser dog kategorisk at hente pengene i bilisternes lommer.
- Bilisterne er rigelig hårdt spændt for i forvejen, og det vil simpelthen ikke være rimeligt, at de skal betale. Men vi kan finde finansieringen andre steder. Eksempelvis ved at drive kommunen mere effektivt ved at konkurrenceudsætte flere af opgaverne, mener Gert Bjerregaard.
Byrådspartierne får rig lejlighed til at diskutere den foreslåede betalingsring på onsdag, når der er byrådsmøde.