Annonce
Danmark

Venstreprofilen Bertel Haarder håber på ny formand

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Mangeårig Venstreminister Bertel Haarder ønsker formandsskifte i partiet ved et ekstraordinært landsmøde.

Venstres Bertel Haarder mener, at et formandsskifte kan bringe "afklaring og fred" i partiet. Det skriver den mangeårige V-minister på Facebook få timer før Venstres forretningsudvalg mødes i Brejning ved Vejle.

Venstre har den seneste måned har været plaget af stor uro om formandskabet. Det består af formand Lars Løkke Rasmussen og næstformand Kristian Jensen.

Venstres Region Midtjylland samt flere folketingsmedlemmer har åbent opfordret Lars Løkke Rasmussen til at trække sig. Andre har forsvaret formanden.

- Selv hører jeg til de mange tavse gruppemedlemmer, der mener, at den langvarige strid er helt uholdbar i længden, og at et formandsskifte forhåbentlig kan bringe afklaring og fred, skriver Bertel Haarder på Facebook.

Bertel Haarders opdateringen har fået folketingskollegaen Louise Schack Elholm til at skrive på Facebook:

- Kloge ord fra en god og erfaren kollega.

Folketingsmedlemmet for Venstre på Bornholm, Peter Juel-Jensen, støtter også Bertel Haarder:

- Jeg synes faktisk, Bertel har fat i den lange ende her! Den kan jeg godt følge langt hen af vejen!, skriver han på Facebook.

I samme Facebook-opdatering opfordrer Bertel Haarder - dagen før et møde i Venstres hovedbestyrelse - til et ekstraordinært landsmøde med kun valg til formand og næstformand på dagsordenen.

- Ellers bliver det et ulige valg, skriver Bertel Haarder.

Lars Løkke Rasmussen har selv sagt, at han ønsker et fremrykke partiets landsmøde, hvor man først bliver enige om partiets politiske linje og så vælger formand og næstformand.

Allerede fredag aften mødes Venstres forretningsudvalg, hvor formandskabet også skal diskuteres.

Bertel Haarder skriver i sin opdatering på Facebook, at sommergruppemødet i begyndelsen af august var det, der gjorde udslaget for ham.

På mødet, der blev afholdt på Kragerup Gods, opfordrede partifællen Claus Hjort Frederiksen næstformand Kristian Jensen til at trække sig, da Jensen i et interview til Berlingske havde erklæret sig uenig i Lars Løkke Rasmussens politiske linje.

- For mig var det Hjorts og Løkkes adfærd på sommergruppemødet på Kragerup Gods og det forudgående valg af gruppebestyrelse, der fik bægeret til at flyde over.

- Og det er ikke, fordi jeg er uenig i Løkkes åbning for en SV-regering, skriver Bertel Haarder på Facebook.

I forhold til formandskabet er der endnu ingen modkandidater, der åbent er trådt frem og har udfordret Lars Løkke Rasmussen. Næstformand Kristian Jensen har været nævnt som et bud ligesom politisk ordfører Jakob Ellemann-Jensen.

- Jeg har ikke yderligere kommentarer, skriver Kristian Jensen til Ritzau oven på Bertel Haarders udmelding.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Velforberedte indbrudstyve: Tog strømmen, brugte medbragt stige og klippede dyre lamper ned

Annonce