Annonce
Aarhus

Verden af i morgen set fra det meste af kloden

Her er fem gode grunde til at se "Tomorrow is the Question" på Aros i Aarhus.

Her er fem grunde til at se den internationale udstilling "Tomorrow is the Question" på kunstmuseet Aros i Aarhus.

Annonce

1 15 verdenskunstnere

Det er en international udstilling med 15 verdenskunstnere, nogle er grupper, fra 13 lande.

Alsidigheden betyder, at vi får et syn på verden af i morgen fra vidt forskellige områder og steder. Det giver nogle meget forskellige oplevelser.

2 Du er med

Som gæst i udstillingen bliver du aktiveret.

Du kan tage et spil bordtennis, træde ind i et interaktivt vandfald, tag høretelefoner på og lytte til rummet, som du står i, høre en papegøjes indre monolog eller tage en refleksionspause i en sækkestol. Der er mange muligheder.

3 Refleksion

Udstillingen har en enorm relevans for verden af i dag.

Den sammensætter kunst med FN’s 17 Verdensmål, og den får os til at reflektere over vores fælles nutid og fremtid.

4 Mangfoldighed

Der er mange forskellige temaer.

Det handler for eksempel ikke kun om det stærkt omdiskuterede klima, men også om teknologi, natur og nye visioner. Her kan kunsten være inspiration til en dialog om fremtidens udfordringer, håb og drømme.

5 Sanseindtryk

Og så er der skønheden og oplevelserne. For eksempel er det ren nydelse at træde ind i det store, mørke rum med den japanske gruppe "Teamlab"s værk, hvor man som gæst er totalt omgivet af lys, lyd og billeder af blomster og vand. Et særpræget, totalt indtryk.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Navne

Pris til århusiansk sangskriver

Blog

Små og store skridt mod vægttab

Uanset om man er sundhedsprofessionel eller privatperson, kan man nogle gange opleve at have rigtig store ambitioner på andre folks vegne. Det kan være, man sidder og taler med en ven eller patient, som ofte er rigtig ked af sin overvægt, og som nu proklamerer, at han vil skære ned på colaen. I sådan en situation kan den lyttende få tanken: ”Ja, det er meget godt, men det er jo ingenting i forhold til de ændringer, du burde lave – det dér alene kommer jo ikke til at gøre en forskel!” Den lyttende tænker måske, at for denne person er der rigtig mange andre kostændringer, som er meget mere relevante at tage fat på, og som i meget større omfang ville have en indflydelse på udseende eller sundhedstilstand. Og hvad med fysisk aktivitet og søvn og alkohol og …? Sådan en tanke kan på sin vis virke rationel nok: hvis en person eksempelvis udtrykker bekymring over risikoen for livsstilssygdomme, giver det jo mening for omgivelserne at tænke, at så bør personen sætte ind med de ændringer, der vil reducere risikoen mest muligt, hurtigst muligt. Omgivelserne kan måske endda opfatte det som deres pligt at sige: ”Det dér er bare ikke nok – du kan stadig få diabetes!”, og derefter gå i gang med at opliste alt det, der burde ændres i stedet. Måske er det ment som et forsøg på at redde den anden fra at bruge cola-reduktionen som en sovepude, eller fra at blive skuffet, når resultaterne udebliver. Man kan imidlertid også se på såkaldte ”små skridt” på en helt anden måde. For det første: det kan være, det er et rigtigt stort skridt for denne person! Det, der ville være let for dig at opgive, kan være en kæmpe sejr for din ven eller patient. For det andet: måske er det lige netop denne ændring, der kan give personen troen på, at andre ændringer kan lade sig gøre – at lykkes med dette skridt styrker troen på, at andre ændringer også kan lykkes, og dermed sandsynligheden for, at personen overhovedet gør forsøget med de andre ændringer. For det tredje: der kan være en grund til, at personen valgte lige præcis colaen, og ikke kagerne eller pizzaerne – lige præcis dén adfærd kan repræsentere noget helt individuelt, som gør det vigtigt at starte der. Når en person udtrykker intention om en livsstilsændring, som du finder for lille eller irrelevant, vil det sandsynligvis ikke have en god effekt på motivationen, hvis du går i gang med at argumentere for andre og mere omfattende ændringer. I stedet kan du prøve at gøre følgende: Anerkend den andens lyst til at handle på problemet og hans/hendes tro på, at dette første skridt kan lykkes (husk at du ikke ved, hvor stort et skridt det er for den anden), ved eksempelvis at sige: ”Du har tit nævnt dine vægtbekymringer, og nu har du fundet en sted, hvor det giver mening for dig at starte – dejligt for dig!” Vær nysgerrig og stil spørgsmål som: ”Hvorfor har du valgt at starte med netop det? Hvad tænker du, at der sker, hvis du lykkes med den ændring?” Det kan være, at den anden selv får nyt perspektiv på sin plan ved at udtrykke den til andre. Hvis du som fagperson føler dig forpligtet til at give information om, hvilke effekter man kan forvente af den foreslåede forandring, skal du selvfølgelig gøre det, men undersøg først, hvad personen allerede ved – måske er de udmærket klar over, at dette skridt i sig selv ikke gør underværker, og planen har hele tiden været, at det blot var en prøveballon, en start, en opvarmning, der skal give mod på mere. Men det, at de selv har valgt, hvor der skal startes, kan gøre en stor forskel for motivationen i det lange løb.

Annonce