Annonce
Livsstil

- Vi er vildt privilegerede, at vi kan bruge tid og penge på noget, som vi ikke skal have noget bestemt ud af

Chris MacDonald. Foto: Franne Voigt

Mig og kulturen: Chris MacDonald

Hvad bidrager kulturoplevelser med i dit liv?

- For mig handler kulturopleveler om at hente inspiration og viden. Homo sapiens er den eneste art, som kan skabe avancerede kulturoplevelser. Det, synes jeg, er meget vildt at tænke på. For mange andre arter handler det bare om overlevelse. Jeg synes derfor også, kulturoplevelser er en kilde til taknemmelighed. Vi er vildt privilegerede, at vi kan bruge tid og penge på noget, som vi ikke skal have noget bestemt ud af. Vi er nået temmelig langt i forhold til andre arter, men bestemt også vores forfædre, hvis primære fokus var overlevelse.

Hvilken bog eller hvilket blad har givet dig en god oplevelse?

- Det er ikke helt nemt at vælge, for jeg læser afsindigt mange bøger. Meget af det, jeg læser, er faglitteratur, som har at gøre med mit arbejde. Altså bøger om psykologi og fysiologi. Men faktisk er jeg også virkelig glad for at læse om filosofi. Særligt Pierre Hadots bog ”The Inner Citadel: The Meditations of Marcus Aurelius” har gjort indtryk på mig. Marcus Aurelius var den sidste af de gamle og berømte stoiske filosoffer, og han bliver desuden betragtet som den sidste gode kejser i Rom. Under mange af de lange militære krigstogter førte han dagbog, hvori han nedskrev filosofiske notater. De dagbøger overlevede og er i dag kendt under titlen ”The Meditations of Marcus Aurelius”. Meditation er en af grundpillerne i den stoiske filosofi, og Aurelius’ notater i bogform er efter min mening en af de bedste selvhjælpsbøger, der nogensinde er skrevet.

Hvilket album eller hvilken koncert vil du gerne høre igen?

- Jeg har altid håbet, at min søn blev stor hurtigt nok til at høre bandet Rush sammen med mig. Særligt en trommesolo af Neil Peart ville jeg gerne have delt med ham. Desværre er det for sent nu (Neil Peart døde 7. januar i år - han blev 67 år, red.). Rush har været mit yndlingsband, siden jeg var teenager. Og jeg lytter forsat ofte til deres musik i dag. Deres tekster er bare anderledes end så meget andet. De handler ikke om kærlighed, og at livet er hårdt, men er mere politiske, futuristiske og filosofiske.

Hvilken film, hvilken tv-serie eller hvilket teaterstykke har gjort indtryk?

- Det er ikke nemt, men jeg vælger tv-serien ”Chernobyl”. Jeg synes, den var en virkelig god cocktail af stærk dramatik, interessant historisk perspektiv, fantastiske skuespilpræstationer og ikke mindst godt filmet.

Hvilket kunstværk eller hvilken udstilling tænker du tilbage på?

- Jeg bruger ikke meget tid på museer. Men naturen er noget, som gør stort indtryk på mig. For eksempel dengang jeg stod i Rift Valley i Afrika. Det sted, hvor Homo sapiens menes at være opstået, og stedet, hvorfra de udvandrede og endte med at befolke hele kloden. Eller de gange, jeg har været så heldig at besøge Grønland og se den storslåede natur. Det er noget, som gør indtryk på mig. Og det er ikke kun naturen, men også mødet med andre kulturer, som jeg ofte tænker tilbage på. Jeg synes, det er fascinerende at se den forskel, der kan være i forhold til normer og måder at interagere på.

Hvilket design eller kunsthåndværk sætter du mest pris på?

- Det, som jeg til stadighed sætter mest pris på, er naturen. Der er intet kunsthåndværk, der kommer til at nærme sig det design, der ligger bag en blomst, et rådyr eller et træ. Det er dybt fascinerende.

Hvilken kulturoplevelse drømmer du om at få mere tid til?

- Jeg vil rigtig gerne have mere tid til at besøge andre lande og andre kulturer. Det er en fantastisk øjenåbner i forhold til, hvor stor en faktor kultur er for vores adfærd.

Hvad er den værste kulturoplevelse, du har haft?

- Det værste er nok, engang jeg af min kæreste blev taget med ind at se ”Nøddeknækkeren”. Der var intet galt med skuespilpræstationen, de gjorde det godt, og historien er god, men det var ikke lige mig. Hvis jeg tænker kultur lidt bredere end det, så er det helt sikkert sørgeligt at se, hvordan vi efterhånden interagerer med hinanden. Vi kan gå forbi andre mennesker uden at anerkende dem og lige hilse. Det er virkelig nedslående.

Annonce

Chris MacDonald

Født i 1973. Kommer oprindeligt fra USA, men har boet i Danmark siden 1999. Han er uddannet cand.scient. i human fysiologi ved Københavns Universitet og er grundlægger af koncepterne ”Sundhed i Balance” og ”Strong Body Strong Mind”.

Gennem de seneste 20 år har han holdt foredrag og workshops om sund livsstil, personlig udvikling og teambuilding.

Han har desuden været fast skribent på blandt andet Politiken og Berlingske Media og været omdrejningspunkt for flere tv-programmer på DR1, blandt andet ”Chris på chokoladefabrikken”, ”Chris på skolebænken”, ”Chris på vægten”, ”By på skrump”, ”U-Turn - sidste chance” og ”U-Turn 2”.

Chris MacDonald har tidligere forfattet bogen ”Du er ikke alene” og er aktuel med ”Ikke til forhandling”.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce