Annonce
Aarhus

»Vi har været meget præcise med regnestykket«

Både Aarhus Kommune og anlægsselskabet Aarhus Letbane I/S står bag den udregning, som viser, at Aarhus har modtaget langt mindre statsstøtte per kilometer letbane end Odense og København.

Både Aarhus Kommune og anlægsselskabet Aarhus Letbane I/S står bag den udregning, som viser, at Aarhus har modtaget langt mindre statsstøtte per kilometer letbane end Odense og København.

Kommunens konsulent på letbanen, tidligere vejchef Niels Schmidt, oplyser til avisen, at beregningen er lavet på baggrund af den planlagte letbane. Men kun for de nye skinner. Man har altså ikke talt den eksisterende Grenaabanes og Odderbanes i alt omkring 100 km med, for så ville beløbet blive endnu mere skævt.

»Vi har lagt vægt på, at det er sammenlignelige tal, og at vi ikke ville kunne tages i at manipulere med tallene,« siger Niels Schmidt.

Annonce

Borgmesterens afdeling har også tjekket tallene, ligesom anlægsselskabet Aarhus Letbane I/S også har været ind over. Herfra fortæller direktør Claus Rehfeld Moshøj:

»Man skal altid passe på med tal. Men vi har kun talt de 16 km ny letbane fra Banegraven og op til Lystrup med. Det er nye spor og anlæg, og regnestykket er lavet ud fra en konservativ sammentælling, der ikke er i vores favør, for netop ikke at blive skudt noget i skoene.«

Claus Rehfeld Moshøj tilføjer, at der med letbanen er tale om et meget komplekst anlæg med bidrag fra både kommune, stat og region. Staten vil kun medvirke til anlægsdelen og altså ikke driften, som Aarhus og regionen skal stå for. En del af anlægsinvesteringen er broen over Egådalen samt broerne over Mindet og Banegraven.

»Tilskuddene kommer fra flere sider, så jeg har både røde, gule og grønne penge, og det er vigtigt at holde helt styr på hvem, der finansierer hvad. Det er kompliceret, men de 45 mio. kr. i statstilskud per kilometer er et meget sobert tal, som er så objektivt som muligt,« forklarer Claus Rehfeld Moshøj.

Direktøren venter som alle andre aktører omkring letbanen nu på, at forligspartierne i Folketinget beslutter sig for, hvordan ekstraudgiften skal finansieres.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Billund Lufthavn har forslag, der kan gøre det lettere for rejsende at komme til Aarhus: Derfor siger borgmesteren nej tak

Danmark

De seneste coronatal: 306 bekræftede tilfælde det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Køreplanen er klar: Letbanen skruer op for trafikken

Aarhus For abonnenter

Ambulancer i Aarhus er under pres: Der mangler jævnligt så meget mandskab, at det forlænger ventetiden på hjælp

Aarhus

Region Midtjylland lukker en række teststeder: Her kan du stadig blive testet for corona

Aarhus For abonnenter

Rådmand afviste fællesråds repræsentant til møde om havneudvidelse: Det beklager han nu

Vindmøller er fyldt med stål og beton: Så grønne er de rent faktisk

Kultur

En læser undrer sig: Hvorfor dropper Friheden ikke musikere, som Tivoli i København aflyser af frygt for slåskampe?

Aarhus For abonnenter

Fra Napoleons generaler til Jægergårdsgade: På Klassisk 65 er de danmarksmestre i at sable champagne

Navne

Mindeord: Aase sad altid ved sit havnehus og nød morgenolen

Debat

Når ældre mænd kræver, at kvinder tier: Personligt siger jeg tusind tak til dem, der klager over striptease

Ministerium vil sælge bolig i New York på 353 kvadratmeter

Alarm 112

Tidligere ansat i politiet tiltalt for hacking og børneporno: Skaffede sig ulovlig adgang til 140 kollegers mobiltelefoner

Aarhus For abonnenter

Moesgaard Museum beskyldes for at skæmme naturperle: - Det er jo ren Klondike med udsigtstårn og campingvogn

Alarm 112

To personer løb over for rødt for at nå bus: Begge blev kørt ned og sendt på skadestuen

Annonce