Annonce
Aarhus

»Vi startede med en enkelt kopimaskine«

Lasertryk.dk i Aarhus har en omsætning på over 100 mio. kr. og er Skandinaviens største digitale trykkeri. Men det begyndte ved lidt af et tilfælde.

Anders Grønborg og Esben Mols Kabell er begge 35 år og startede deres karriere som selvstændige efter gymnasiet, hvor de lavede et eventfirma og var med til at stifte Ung Ferie.

Hvordan fik I idéen til Lasertryk.dk?

Lasertryk

Digitalt trykkeri stiftet af Anders Grønborg og Esben Mols Kabell i 1999.

Ligger på P.O. Pedersens Vej 9 i Aarhus N, men betjener de fleste kunder over nettet.

Moderselskabet MegaMagnus ApS kunne i 2010 præsentere en omsætning på 108 mio. kr. og et overskud før skat på ni mio. kr.

Koncernen består desuden af bogtrykkeriet Scandinavian Book A/S, offsettrykkeriet Chronografisk A/S samt portalen for privatkunder Mittrykkeri.dk

Er fem år i træk modtager af Børsens Gazellepris fra 2004-2008. Se mere på www.lasertryk.dk

»I forbindelse med den event-virksomhed, vi ejede, havde vi et stort behov for tryksager. Vi synes ikke, at der var nogen trykkerier, der levede op til vores krav med hensyn til pris, kvalitet og leveringstid. Vi indhentede derfor et tilbud på at få egen digitale tryk- og kopimaskine. Chokket var stort, da vi så, hvor billigt vi selv kunne producere. Markedsprisen for en A3-farveplakat var for ti år siden ca. 10 kr./stk., og vores produktionspris var 2,5 kr./stk. Så vi kunne hurtigt regne ud, at der var et stort potentiale i det marked.

Annonce

Prisudviklingen har dog gjort, at prisen for en A3-farveplakat i dag er under 3 kr./stk, så hullet er desværre lukket, og den generelle tilstand i den grafiske branche viser tydeligt, hvor svært det er at holde en lønsom grafisk virksomhed kørende.

Efter at have investeret i den første maskine, kontaktede vi vores samarbejdspartnere, primært diskoteker, for at høre, om vi ikke skulle trykke deres markedsføringsmateriale, når vi nu havde maskinen stående.

Vi havde anlagt en aggressiv prispolitik og satsede på volumen. Det blev hurtigt en succes, og snart kørte den ene maskine i døgndrift. Faktisk overnattede vi flere gange sammen med maskinen for at fylde papir på. Behovet for maskiner nummer to, tre og fire kom hurtigt og resten er historie,« fortæller Anders Grønborg, der i dag har 40.000 firmaer og 55.000 private i kundekartoteket.

Hvordan adskiller I jer fra andre tryk-virksomheder?

»Vi indrømmer gerne, at vores tryksager næppe er af en højere kvalitet end tryksager fra vores dygtige kollegaer i branchen. Vi bruger samme maskiner, og at kvaliteten er i top betragtes i dag som en selvfølge.

Da ingen af os har grafisk uddannelse eller tidligere har været beskæftiget i den grafiske branche, har vi ofte en anden tilgang til tingene end vores kollegaer. Vi har ekstremt meget fokus på kundernes ønsker og behov. Folk kalder vores kundeservice meget amerikansk. Vi holder, hvad vi lover - og hvis ikke, får kunden tryksagen gratis. Det lyder hurtigt lidt reklame-agtigt, men det er skam ikke, fordi vi er nogle flinke fyre. Det er simpelthen rigtig godt købmandskab at investere i et længerevarende kundeforhold.

Vi måler løbende på vores kundetilgang, og seneste statik viser, at over 70 procent af vores kunder kommer på anbefaling fra andre kunder.

Det unikke ved vores koncept er, at vi har placeret os lige der i markedet, hvor kunden ønsker, at deres trykkeri skal være. Vi har et konstant fokus på at være effektive, for dermed at sikre kunden lavest mulige pris. Det gøres blandt andet ved at producere intelligent. Med vores »puljetryk« lader vi mange kunder deles om de høje opstartomkostninger, der traditionelt er ved offsettryk. Kunden får samme tryksag, men langt billigere.

Vi har også barberet sælgere og kundemøder væk. Og de fleste kunder finder selv information om tryksagerne på vores hjemmeside.

Vi har dog valgt ikke at gå »hele vejen« i jagten på den lavest mulige pris. Vi er ikke et 100 procent online discount-trykkeri, som typisk findes i udlandet. Vores kunder er glade for deres faste kontaktperson, hvis nu et eller andet skulle gå galt. Derfor har vi valgt at bibeholde det ti mand store kundeservice-team.«

Gjorde I noget særligt for at markedsføre virksomheden?

»Det gør vi hele tiden via direct mails, avisannoncer, søgemaskineoptimering osv. Men langt de fleste af vores nye kunder kommer på anbefaling fra eksisterende kunder, så fidusen er at give de nuværende kunder lidt mere, end de forventer, så skal de nok klare markedsføringen for dig ved at anbefale dig i deres netværk.«

Hvornår vidste I, at I havde fat i en succes?

»Da vi to måneder efter, vi havde købt den første kopimaskine, måtte købe en til for at følge med efterspørgslen.«

Hvad har været den største udfordring?

»Der har været mange udfordringer og det er svært at sige hvilken der har været den største. Blandt de store har været at holde serviceniveau og kvalitet i en hastigt voksende virksomhed, at lære at gå fra at være fem-seks medarbejdere til 70 og at holde sig i spidsen i forhold til teknologi og service.«

Hvad er den største glæde ved at komme i gang som iværksætter?

»At være herre i eget hus og vide, at man har været med til at skabe noget.«

Hvad ville I ønske, at I havde vidst, da I startede?

»Man er da blevet meget klogere på mange ting, men jeg tror, det er godt nok at have lært det på den hårde måde, så hænger det bedre fast, end hvis man havde læst det i en bog. Og så er der ingen grund til at hænge sig i fejlene. Det gælder om at se fremad.«

Annonce
Aarhus For abonnenter

Ambulancer i Aarhus er under pres: Der mangler jævnligt så meget mandskab, at det forlænger ventetiden på hjælp

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus For abonnenter

Moesgaard Museum beskyldes for at skæmme naturperle: - Det er jo ren Klondike med udsigtstårn og campingvogn

AGF For abonnenter

Stiften har været AGF-karaktererne igennem: Her er årets spiller, forårets profil og sæsonens bedste kamp i den rædderlige sæson

Alarm 112

To personer løb over for rødt for at nå bus: Begge blev kørt ned og sendt på skadestuen

Aarhus

Champagne kan nydes i enhver anledning: Interessen for mousserende vine er på vej frem

Vindmøller er fyldt med stål og beton: Så grønne er de rent faktisk

Erhverv

Kommunen køber kæmpe ejendom i Viby for 34 mio. og har van(d)vittige planer for bygningerne

Sport For abonnenter

Se nedrykningsbraget fra 2. division: Middelfart kæmpede mod Brabrand

Debat

Gå med i Aarhus Pride: For alt for mange er det stadig utrygt at være sig selv

Kultur

Se video: Northsides nye vartegn har tabt pusten

Endnu en havørn fundet død med hagl i kroppen, men ingen ved, hvorfor eller hvem der gør det: - Det er noget forbandet svineri

Byudvikling

Nu kan der bygges tæt i Sonnesgade - men byrådet løfter en pegefinger

Kultur For abonnenter

Jacob og Helle tænker tøj som 'gourmetshopping': Det skal være ærligt og personligt

Sport

Leverede comeback efter pausen: Langskud og scoring på direkte hjørne gav Brabrand første sejr i 11 kampe

Annonce