Annonce
Gear

Vi tester: Den populære plug-in hybrid er blevet mere gennemført

Kia Niro PHEV er en fornuftig crossover, hvor plug-in-teknologien fungerer meget ukompliceret. Foto: Jens Overgaard
Kia er klar med en faceliftet version af Niro PHEV, der er Danmarks mest solgte plug-in-hybrid, og som har fået finpudset kanterne.

En bil skal leve op til en helt bestemt række krav for at blive et danskerhit, og den skal som udgangspunkt altid være til at betale, praktisk og billig i drift.

Det er nogle af de kvaliteter, som i fjor og i år har ført Kia Niro plug-in-hybrid til tops som den mest solgte opladningshybrid herhjemme, og hvor der i år til dato allerede er afsat over 1000 styk.

Nu får modellen, som koster fra 275.000 kroner, et facelift, der blandt andet omfatter opgradering med en avanceret køassistent, hvor adaptiv fartpilot og vejbaneassistent spiller sammen, så bilen kan følge motorvejstrafikken ned til stop og op til motorvejsfart.

Inden døre er der kommet mere indbydende materialer, mens en ottetommer skærm med Apple Carplay er standard.

Den kan skaleres op til en 10,25-tommer widescreen som i testbilen, en Niro 1,6 plug-in-hybrid med topudstyret, Advance, fås fra 299.999 kroner, men hvor prisen med ekstraudstyr løber op i 382.000 kroner.

Annonce

KIA NIRO 1,6 GDI PLUG-IN-HYBRID ADVANCE

Pris: 299.999 kroner.

Kia Niro PHEV fra: 274.999 kroner.

Grøn ejerafgift, halvårlig: 390 kroner.

Forbrug: 71,4 km/l (WLTP).

C02 pr. km: 31 g.

Motor: 1,6-liters benzinmotor samt batteri med kapacitet med 8,9 kWh og elmotor.

Systemydelse: 141 hk.

Systemmoment: 265 Nm/2000 omdr.

Topfart: 172 km/t.

0-100 km/t.: 10,8 sekunder.

Rækkevidde på el: 49 km (WLTP).

L/B/H: 436/181/154 cm.

Maks. anhængervægt med u/m bremse: 700/1300 kg.

Enkel betjening

Som udgangspunkt er konceptet enkelt: En 1,6-liters benzinmotor på 105 hk spiller sammen med et batteri på 8,9 kWh, og en elmotor, der yder det, som svarer til 60,5 hk. Du kan lade bilen op fra elnettet til en rækkevidde på 49 kilometer efter den nye retvisende WLTP-norm.

Den er ikke urealistisk at nå med en let speederfod.

Undervejs hjælper batteriet til at strække dråberne, hvor det officielle forbrug er 71,4 km/l efter den noget akademiske norm for plug-in-hybrider. Hvad du lander på afhænger af kørestilen. Men søstermodellen Kia Niro med mild hybrid, som endda er 5000 kroner dyrere, klarer officielt 20,4 km/ l. Så har du et fingerpeg, medmindre du altid kører på ren strøm.

Niro PHEV fungerer ganske ukompliceret, hvor den sekstrins automatgearkasse med dobbeltkobling skifter gelinde, og bilen selv klarer ærterne, så længe den generelle "Normal"-knap, der starter i eldrift og veksler mellem el-og benzinmotoren, er trykket ind. Men du kan også strække dråber i to "Eco"-indstillinger og få power i "Sport". Med styrepaddles bag rattet kan du også graduere, hvor meget bilen motorbremser.

Løft indenbords

Kia Niro er let at stige ind i. Overblikket er godt, mens du har en komfortabel fremfærd med en affjedring, som nænsomt sluger de fleste bump og vejhuller.

Opgraderingen indendørs har en stor effekt. Her går Kia et skridt væk fra det noget triste udseende til en mere indbydende fremtoning. Det hele er godt hjulpet af et instrumentbord i pianolak, men ikke mindst den delvist digitale instrumentering i huset lige foran snuden på os, som er standard, men har størst skærm i Advance-modellen.

Den store centrale skærm på 12,3 tommer, der er del af en udstyrspakke til 16.000 kroner, er en klar overvejelse værd. Med Apple Carplay aktiveret og en skærm, som er hurtig og klar, har du et glimrede overblik.

Den indbyggede navigation er blevet bedre med en god POI-funktion, hvor nærliggende ladepunkter vises hurtigt og præcist. Til gengæld fungerer den elektriske stop/start-kontakt for bilen sløvt.

På den praktiske front er der regulær plads for og bag, mens teknologien koster i bagagerummet, der med sine 324 liter er over 100 liter mindre end i Niro som mild hybrid. Til gengæld kan begge fås med træk og klare op til 1300 kg på krogen.

Du får mest ud af at køre i plug-in-hybrid, hvis du kan rulle på ren el en stor del af tiden, for eksempel til og fra jobbet.

Her kan der være fornuft i at købe en Clever Unlimited-pakke, som sælges sammen med bilen. Den omfatter en wallboks samt ubegrænset opladning hjemme og på farten og koster 9795 kroner i startgebyr samt en fast pris på 299 kroner om måneden. En opladning klares med 7,2 kW på to timer og et kvarter.

Du skal dog ikke nødvendigvis sætte næsen op efter at kunne køre på ren el hele tiden. Da Niro PHEV ikke som visse andre plug-in-modeller har en varmepumpe, vil benzinmotoren springe i gang for at producere strøm til varmeapparatet på kølige dage, selv om det måske er elmotoren, som driver bilen. Du kan dog også købe en kabinevarmer. Den koster 25.000 kroner.

Den femdørs bil kan klare op til 49 km på ren strøm. Det er ikke umuligt at nå ved fornuftig kørsel. Foto: Jens Overgaard

Konklusion

Kia Niro PHEV er et ganske praktisk, komfortabelt og fint anvendeligt hverdagsbud på en plug-in-hybrid. Hvis dit kørselsbehov passer, får du oplevelsen af at køre elbil uden rækkeviddeangst.

Hvorvidt der er besparelser på dit kørselsbudget afhænger af kørestilen. Som udgangspunkt skal du køre så meget på strøm som muligt. Men da Niro PHEV er billigere end den almindelige milde hybrid, burde der være fornuft i det for de fleste.

Kabinen har fået et løft, det klæder Niroen, som tidligere har været noget dyster her. Foto: Jens Overgaard
Den nye store skærm på 12,3 tommer med Apple Carplay er skarp og hurtig. Den er en del af en ekstraudstyrspakke til 16.000 kr. Foto: Jens Overgaard
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Fund af væsentligt bevismateriale: Ledende nynazist og 27-årig varetægtsfængslet for hærværk på jødisk gravplads

Læserbrev

Læserbrev: Stop fodboldbaners plastsvineri

Vidste du, at det måske smadrer havmiljøet, når dit barn går til fodbold? Hvis dit barn spiller på en gammel kunstgræsbane, er det desværre tilfældet. Kunstgræsbaner er ofte lavet af gamle bildæk, der bliver sprættet op og raspet. Det gør banen blød og rar at falde på. På den måde minder det om rigtige græsbaner. Men det raspede bildæk, bliver ikke på banerne, det hentes med hjem og alle mulige andre steder, hvor fodboldspillerne færdes. Derfor kommer det også i grundvandet, og det ryger i havene, derved ødelægges havmiljøet. Og vi risikerer selv at komme til at spise mikroplasten, når de fisk, vi spiser, har indtaget plasten enten som direkte føde, eller fordi de spiser andre dyr, der har det i sig. Nåh, ja de fisk spises også af andre dyr, der spises af større dyr, og så har vi det overalt i naturen. Enhedslisten kræver derfor et stop for anlæg af kunstgræsbaner med det forurenende granulat i, og at vi får de gamle baner skiftet ud med nyt, miljøvenligt kunstgræs. Der findes i dag alternativer lavet af f.eks. kokosfibre, sukkerroer eller olivenkerner – så der er ingen undskyldning for ikke at komme i gang! Sverige overvejer et forbud, og EU-Kommissionen skal til foråret diskutere, hvilke tiltag der skal til. Lad den grønne bølge gå på vores boldbaner – så vi og vores børn kan spille fodbold med god samvittighed!

Aarhus For abonnenter

Bevaringsværdigt byggeri til salg: Prisen starter ved 14 millioner

Annonce