Annonce
Biler

Vi tester: Den store Skoda er et sikkert hit

Den røde Skoda Kodiaq 2,0 TDI Sportline er fræk at skue med sin sorte front og specielle fælge. I virkeligheden minder den meget om Kodiaq RS. Foto: Christian Schacht
Kodiaq er blandt de bedste biler, når ønsket er op til syv sæder, en høj kørestilling og fremragende allround-egenskaber.

Leveringstider på over et år gjorde, at Skoda Kodiaq fik en noget bøvlet start på sit nye liv herhjemme. Ja, faktisk var den på et tidspunkt helt pillet af modelprogrammet, så man ikke engang kunne bestille den.

De tider er for længst forbi, og heldigvis for det. Skoda Kodiaq er nemlig en af de absolut bedste, når det gælder de store SUV'er, som fås med syv sæder, og overvejer man en fullsize familiebil med en høj kørestilling, tonsvis af plads, godt med udstyr og ikke mindst et stort udvalg af motorer, er det umuligt at undgå den store tjekke.

Vi har kørt i to forskellige Kodiaq-modeller på det seneste - en vild og voldsom Kodiaq RS, som duperer med 240-hk dieselmotor og nogle køreegenskaber, man ikke troede mulige i en høj familiebil, og så en mere almindelig Sportline, som har 190 hk. Begge er med firehjulstræk, men der er stor forskel på priserne.

Annonce

SKODA KODIAQ 2,0 TDI SPORTLINE 4X4

Pris: 578.000 kroner.

Skattemæssig værdi: 487.000 kroner.

Forbrug: 13,2-14,5 km/l, WLTP.

CO2 pr. km: 180-199 g.

Motor: 2,0-dieselmotor med fire cylindre.

Hk: 190/3500 o/min.

Nm: 400/1900 o/min.

0-100 km/t.: 8,6 sekunder.

Topfart: 210 km/t.

Anhængervægt: 2000 kg (med syv sæder).

Flere valgmuligheder

Kodiaq RS er den dyreste Skoda, man kan opdrive, til 681.000 kroner med syv sæder, men der er 110.000 kroner at spare på en Sportline, der står til 578.000 kroner med syv sæder og en skattemæssig værdi på 487.000 kroner ved erhvervsleasing.

Kan man nøjes med træk på forhjulene og 150 hk diesel, er prisen nede på 506.000 kroner. Med basisudstyret Style og 1,5-benzinmotor lander vi helt nede på 416.000 kroner.

Der er altså flere muligheder for at blive Kodiaq-ejer, men lad os komme om bord, og vi koncentrerer os om den mest tilgængelige af de to testbiler, 2,0 TDI Sportline.

I første omgang ligner den jo storebror til forveksling med sine store 19-tommer fælge og den sorte kølergrill, der forandrer designet markant.

Der er også de sorte lister omkring sideruderne og de sorte tagrælinger. Foran er der specielle tågelygter placeret på højde med kølergrillen, mens bagenden domineres af den dobbelte udstødning. I en snæver vending er der måske endda lidt Audi Q7 over looket.

Vi har kørt mange kilometer i de to Kodiaq-biler, og man sidder aldeles fremragende. Instrumenteringen er samtidig overskuelig, men lad os nu snart få mulighed for dansk tale, når man for eksempel lader navigationen dirigere en rundt.

Indvendigt bliver man ej heller skuffet, for der er sportssæder med en kombination af alcantara og læder, mens digital instrumentering hæver indtrykket, men trods alt koster ekstra.

Sportsrattet med skiftepaler til manuel betjening af automatgearet er til gengæld med i prisen ligesom den sorte taghimmel og alupedaler.

Masser af udstyr

Blandt standardudstyret i Sportline er et såkaldt progressivt styretøj, og selv om det lyder kedeligt, gør det en verden til forskel i forhold til en almindelig Kodiaq. Det er ganske enkelt lettere for chaufføren at arbejde med.

Firehjulstræk er måske ikke ligefrem en nødvendighed herhjemme, men kører man på skiferie eller bare nyder at slippe for hjulspind ved igangsætning i regnvejr, vil man sætte stor pris på det. Bilen har dog en størrelse, så vi anbefaler, at man investerer i et bakkamera, selv om nogle glimrende p-sensorer er standard.

Bruger man alle syv sæder, er bagagerummet i sagens natur noget begrænset. På den anden side gælder det også alle andre biler med syv sæder, mens lastafdelingen er enorm, hvis man kun bruger fem sæder.

Dieselmotoren med 190 hk giver et godt overskud af kræfter, en kvik acceleration, men også en lidt anmassende lyd, når den er kold. Ellers virker den som et perfekt match til DSG-gearet, som gør kørslen til en leg. Selvsagt er der også masser af kræfter i RS-versionen med 240 hk, men faktisk er forskellen ikke så markant.

Begge er de i hvert fald nærmest ideelle kontinentalkrydsere med god komfort, en velfungerende adaptiv fartpilot. Der er også fin mulighed for en stor hænger eller campingvogn, for der må trækkes 2000 kg og endda helt op til 2500 kg, hvis man vælger vognen med kun fem sæder.

Der er tonsvis af plads om bord, og man kan vælge bilen med syv sæder. Foto: Christian Schacht

Konklusion

Selv her snart tre år efter lanceringen er den store Skoda en fremragende bil og noget nær den perfekte syvpersoners model. Man bør dog nok lige være opmærksom på, at der er en faceliftet Kodiaq undervejs, næppe med de helt vilde ændringer, men måske alligevel værd at vente på.

I denne sammenhæng ser vi også en helt ny plug-in-hybrid, hvor en benzinmotor kører sammen med en elmotor og et batteri, der giver en elektrisk rækkevidde på formentlig omkring 55 kilometer.

Indvendigt er cockpittet yderst overskueligt, og der er Apple Carplay i skærmen. Foto: Christian Schacht
Foto: Christian Schacht
Topmodellen RS imponerer især med sine fremragende køreegenskaber, men er også meget kostbar. Foto: Christian Schacht
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce