Annonce
Biler

Vi tester: Den store tyske Audi er til dem, der ikke vil have en SUV

Testbilen er med 286 hk dieselmotor, der sikrer overlegen trækkraft, mens automatgearet er noget langsomt til at finde det rigtige gear. Foto: Christian Schacht
Audi A6 Allroad tilbyder firehjulstræk, luftaffjedring og et design, der får chaufføren til at se lidt mere eventyrlysten ud. Et par ting generer desværre føreren i det daglige.

Visse ting forandrer sig heldigvis ikke. Ikke særlig meget i hvert fald.

Tag nu bare den nye og fjerde generation Audi A6 Allroad, der placerer sig meget tæt op ad idéen fra den første Allroad, der kom på markedet for godt 20 år siden: Det er stadigvæk en rummelig stationcar med ekstra gode terrænegenskaber og en gang pyntelister og beskyttelsesplader, så man nærmest ligner Indiana Jones, selv om man egentlig blot er på vej på arbejde.

Generelt har en A6 Allroad været en fremragende allrounder - og vel nok været en af de bedste Audier gennem tiderne.

Bilen har dog ikke vundet den store udbredelse, for vi kender snart alle historien om SUV'ernes succes, der i den grad har overskygget den klassiske Allroad, samtidig med at Volvo og Mercedes-Benz for længst har lavet lignende versioner af deres store stationcar.

Så der er altså to spørgsmål, vi skal have besvaret: Giver en terrænduelig A6 stadigvæk nogen mening, og er den seneste version en af de bedste Audier?

Annonce

AUDI A6 ALLROAD QUATTRO

Pris: 801.747 kroner.

Skattemæssig værdi: Kendes ikke, men cirka 700.000 kroner.

Testbilen: 1.185.410 kroner.

Forbrug: 13,3 km/l, WLTP-normen.

CO2 pr. km: 195 g.

Motor: 3,0 diesel med seks cylindre.

Hk: 286/3500 o/min.

Nm: 620/2250 o/min.

0-100 km/t.: 5,9 sekunder.

Topfart: 250 km/t.

Bil for over en million

Testbilen er en A6 Allroad Quattro 50 TDI Tiptronic, hvilket oversat til dansk betyder, at den har en 3,0-liters dieselmotor med seks cylindre og 286 hk.

Prisen er 802.000 kroner, men i bedste Audi-stil stryger prisen til himmels, efter at man er færdig med at krydse af i listen over ekstraudstyr, og testbilen lander helt oppe på 1.145.000 kroner.

Der foreligger ikke umiddelbart en officiel skattemæssig værdi på bilen, men vi gætter på, at den vil ligge omkring 100.000 kroner lavere end udsalgsprisen.

Kan man ikke bare nøjes med den almindelige Avant? vil nogen sikkert spørge. Og jo, det kan man da sagtens, men merprisen er i den sammenhæng forholdsvis beskedne 50.000 kroner for Allroad.

Man er dog tvunget til at køre diesel, og for tiden er den eneste anden variant den lidt svagere udgave med 231 hk, der kun er 20.000 kroner billigere. Sammenligner vi med en Audi Q5 med samme motorkraft, er prisen 4000 kroner lavere, så de to er faktisk direkte konkurrenter.

Fuldt digital koster ekstra

Inden døre er der kun få ændringer fra nogen anden A6. Samme materialer af høj kvalitet, samme layout, samme knapper, selv om der er meget få af dem. Vil man have hele pakken med det fuldt digitale instrumentcluster foran føreren, skal man dog et smut forbi listen over ekstraudstyr.

De to skærme i midten, som vi kender fra A8, A7 og Q8, er godt nok med i pakken, men det virtuelle cockpit foran chaufføren koster ekstra i en Audi A6.

Pladsmæssigt er vi godt hjulpet med rigelig plads til ben og hoved. Og et stort bagagerum. Kører du på skiferie, er bilen lettere at få bakset en skiboks op på end på de høje SUV'er.

Quattro-firehjulstrækket er indstillet specielt til Allroad. Det fungerer sammen med antispinkontrol for at sikre den rette mængde drejningsmoment til de hjul, der mest drager fordel af det.

Den er måske ikke ligefrem pimpet, men Audi A6 Allroad virker mærkbart mere eventyrlysten end de almindelige modeller. Foto: Christian Schacht

Avanceret kørselshjælp

I terrænet får man også assistance af en såkaldt nedkørsels- og hældningsvinkelassistent, der holder dig i hånden og sørger for, at vognen ikke løber løbsk. Den begrænser farten i området fra 2 til 30 kilometer i timen på stejle nedkørsler og bremser efter behov de fire hjul individuelt. Der findes syv forskellige programmer, herunder "Allroad" og "Offroad" til terrænkørsel.

Afgørende for den nye Allroad er luftaffjedringen, der er standard, og ud over at være god til at sikre kørekomfort på langt de fleste overflader giver den mulighed for at hæve og sænke bilen manuelt eller automatisk for at give den afgørende frihøjde, når det er nødvendigt, eller gøre det lettere at entrere vognen, når du stiger ind. Den kan hæves 45 millimeter mere end en almindelig Avant.

Interiøret er komplet digitalt, men løsningen foran chaufføren koster ekstra. Foto: Christian Schacht

Overlegne kræfter

Den store dieselmotor har 48 volt mild hybridteknik, men det er ikke noget, man mærker meget til i det daglige, for det er yderst sjældent, at motoren slår helt fra. I det hele taget er den stærke dieselmotor ikke særlig økonomisk, for vi kørte ikke meget mere end omkring 11 km/l under testen.

Den motors force er lynhurtige overhalinger med en lyd så rund og blød som Placido Domingo, og chaufføren må snart knibe sig i armen for at konstatere, om man drømmer eller er vågen. Kun fartvindens lette susen afslører, at vognen er i fart, og den klassiske V6-brummen.

Nå ja, når det er koldt, slipper der en smule metallisk klang fra dieselmotoren ind i kabinen. Den stærke V6 TDI-motor har også rigelig trækkraft til en anhængervægt på op til 2,5 t.

Der er ros til Audi for at gøre det progressive styretøj til standard, for det arbejder mere og mere direkte, jo mere rattet drejes, men alligevel bør man overveje firehjulstyring, der ikke kun får den store stationcar til at vende på en tallerken, men generelt giver en mere sportslig opførsel.

Som kontinentalkrydser er Audi ganske enkelt eminent, men vi bliver af og til irriterede over gearkassens udprægede langmodighed, for den er alt for lang tid om at finde det rigtige gear. Det er helt galt, hvis man kører i "Comfort"-indstillingen, som man fristes til at gøre.

Nu vi er i gang med irritationsmomenterne, så fungerer pakken med adaptiv fartpilot og styrehjælp som udgangspunkt rigtig godt, men det er vældig generende, at i bilen kommer der advarsler om, at man skal holde på rattet, selv om man allerede gør det i forvejen. Det gøres bedre og med en mere effektiv sensorteknologi hos for eksempel BMW og Mercedes.

Komforten er virkelig på et højt niveau, og der er god plads i kabine og bagagerum. Foto: Christian Schacht

Er der bedre alternativer?

Ikke umiddelbart. Mercedes E-Klasse All Terrain, som er en direkte konkurrent, koster 789.000 kroner og har kun en dieselmotor med 194 hk, mens den kraftige version med 340 hk diesel koster en million. Så er Volvo XC90 Cross Country med 235 hk diesel faktisk en større konkurrent til en pris på 735.000 kroner.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

Salg af mærkevarejakke udviklede sig voldsomt: Sælger truet med kniv

Annonce