Annonce
Biler

Vi tester: En god elbil er blevet endnu bedre

Kia e-Niro er en eftertragtet elbil. Med de sidste opgraderinger er der ikke meget at pege fingre ad på bilen. Foto: Jens Overgaard
Kia e-Niro har fået en række opgraderinger, som pudser kanterne af på det koreanske mærkes elbil i mellemklassen. Importøren har nu også fået taget toppen af meget lange leveringstider.
Annonce

Hypen er stor. Men der er stadig forholdsvis få elbiler i gadebilledet. Det gælder i særdeleshed Kia e-Niro, der kom på banen i fjor, men hvor salget har lidt under lang leveringstid på omkring et år.

Det kan dog måske rettes op, da importøren nu har fået ekstra kvoter ved fabrikken, så leveringstiden nu hedder omkring seks måneder, hvilket stadig er længe, men bedre end tidligere.

Modellen har med lange rækkevidder på 289 eller 455 kilometer pænt med plads, omfattende udstyr og rimelige priser samme hitpotentiale som Tesla Model 3, der er en tand dyrere.

Kia e-Niro har dog haft én stor mangel: Modellen har kun kunnet lades op med én fase hjemme og ved de almindelige ladestandere i gadebilledet og dermed 3,7 kW, hvilket giver lang ladetid.

Men det er der nu rettet op på med et facelift, så den nu er på tre faser og dermed 11 kW, så ladetiden hjemme halveres fra en lille snes timer til syv. Lokaliserer man en lynlader, kan den som før oplades med op mod 80 kW og dermed 80 procent på 54 minutter.

Vi tester Niro med den største batteripakke på 64 kWh og mellemudstyret Comfort, der starter fra 340.000 kroner.

Faceliftet omfatter også ændret front- og bagendedesign, mens den centrale skærm opgraderes til otte tommer i grundmodellen, Vision, mens de højere Comfort og Advance får koncernens hurtige og klare storskærm på 10,25 tommer. Den nyere skærm er med til at løfte både funktionalitet og hightechoplevelse.

Vi har samtidig udsigt til et instrumentbord, der med indbydende blød plastic og aluminiumsindlæg helt klart henter point, og som er på højere niveau end VW, der de seneste år har slækket på materialekvaliteten.

KIA E-NIRO 64 KW COMFORT

Pris: 333.399 kr.

Ejerafgift, halvårlig: 330 kr.

Batteri: 64 kWh

Rækkevidde: 455 km

Ydelse: 204 hk (150 kW)

Moment: 395 Nm

Topfart: 159 km/t.

0-100 km/t.: 7,8 sek.

L/B/H: 438/181/157 cm

Trækvægt u/ m bremser: 0/ 0 kg.

Annonce

Komfortabel på asfalten

Fremfærden er komfortabel og sker med en kombination af bykørsel og motorvej, hvor bilen, som ved sidste test, holder, hvad den lover. Vi nåede omkring 420 kilometer, hvoraf de 300 kilometer var kørsel på motorvej. Det er godt klaret.

Især da vi holdt bilen i Normal-indstilling og kun legede let med den spartanske Ecoindstilling, hvor der skrues ned for alt, samt Sports-indstillingen, som giver ekstra boost til elmotoren på 204 hk.

Ud over den aldrende VW e-Golf er der p.t. ikke mange andre elbilkonkurrenter i mellemklassen, hvor en del danskere venter på den nye VW ID.3. Her byder e-Niro på pæn rummelighed og den regulære kørestilling, du finder i en crossover.

Pladsen foran er god for selv høje personager, mens du på bagsæderne mærker, at gulvet med batteriet giver en siddestilling, som ikke er helt optimal. Her er der mere regulær siddestilling i koncernfætteren Hyundai Kona Electric, der koster 295.000-310.000 kroner, alt efter udstyr med samme batteripakke, og kan leveres nærmest omgående.

Den er dog en smule mindre. Selv om de er lige høje og brede, er e-Niro 19 centimeter længere og har 10 centimeter mere plads i kabinen. Bagagerummet er med sine 451 liter i e-Niro 100 liter større end i Kona Electric - og rimeligt uden at være prangende.

Annonce

Nem at gå til

Betjeningen er enkel. Du kontrollerer den elektroniske gearkasse med et lille drejehjul i midten, hvilket fungerer fint i det daglige. Du kan styre regenereringen med et par små gearpaddles bag rattet.

Dem brugte vi dog ikke meget i det daglige, men det er et fint supplement, hvis du vil motorbremse eller prøve at strække strømmen.

På vejen er der lagt vægt på den komfortable side i bilen, der på den køredynamiske front aldrig bliver nogen sportsvogn. Når du kører over for eksempel vejbump, kan du dog mærke en noget stødende undervogn med et tungt batteri i maven, så her er et punkt at arbejde med for Kia.

Men den hårde affjedring hænger formentlig sammen med, at den skal kunne bære den tunge batteripakke. Til gengæld er der en fuld pakke af komfortudstyr, som kan stille de fleste tilfreds.

Allerede fra den billigste Vision med det mindste batteri på 39,2 kWh med 136 hk til 280.000 kroner er der adaptiv fartpilot, automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse, sæder i delkunstlæder, digital instrumentering og bakkamera med i pakken.

Comfort-modellen med 64-kWh-batteriet byder ydermere på parkeringssensorer, aut. nedblændeligt bakspejl og ikke mindst varmepumpe, som afgør valget for alle danske købere. Det er nemlig næsten et must med vores til tider kolde klima, hvis bilen ikke skal tappe for meget strøm til varmeapparatet.

Her er der ros til den adaptive fartpilot med vejbaneassistent, der ikke alene giver mere ustressende kørsel, men som er med til at optimere forbruget.

Den lidt kunstige og lovpligtige støvsugerlyd, Kia har valgt til e-Niro, skurrer dog i ørerne ved parkering. Men du kan slå den manuelt fra hver gang, hvis du gider.

Den elektriske SUV byder på en god kørestilling og fin udnyttelse af pladsen. Foto: Jens Overgaard
Annonce

Konklusion

Kia e-Niro byder på en pakke, som p.t. er Danmarks stærkeste bud på en elbil, når vi ser på pris, rækkevidde, udstyr og funktionalitet. Tesla Model 3 er på køre-og teknologifronten et bedre bud. Men for mange danskere med et regulært og praktisk behov spiller e-Niro på flere strenge.

Den større skærm på 10,25 er ikke alene skarp og hurtig, den er også med til at give en mere hightechagtig oplevelse i kabinen. Foto: Jens Overgaard
Opladningen foregår nemt fra dækslet i fronten. Den placering er mere praktisk end i siden. Foto: Jens Overgaard
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
AGF

Ceres Park godkendt til tilskuere efter nye corona-regler: Billetsalget til FCK-kampen er i gang

Aarhus For abonnenter

Havneforening med nødråb: Spær p-pladser af for gæster på Aarhus Ø:

Aarhus

Har du oplevet ballade, hærværk eller bilræs?: Borgermøde om problemerne på Aarhus Ø

Annonce