x
Annonce
Biler

Vi tester: Friluftsbil til store armbevægelser

VW Grand California er lige så praktisk, som den er lang og høj. Det er dog en bil, som mest er dedikeret til camping og friluftsliv og ikke så fleksibel som den mindre, klassiske California. Foto: Jens Overgaard
VW California har fået en storebror. Vi afprøver den rummelige Grand California, som mere er en dedikeret campingbus frem for en allrounder.

En impulsiv tur ud i det blå trækker hos mange børnefamilier. Derfor er der stadig flere, som køber en VW California, der er en Transporter, som både kan bruges til campingbus for fire og som hverdagsfamiliebil.

Nu går VW et skridt videre med Grand California, som bygger på den større Crafter.

Modellen, vi tester, har en 2,0 liters dieselmotor på 172 hk, automatgear og starter fra 695.000 kr. Den løber dog med ekstraudstyr op i underkanten af 1 mio. kr. Her er nogle af de tunge poster en alkove med børnesenge, en markise, solceller i taget, adaptiv fartpilot og en tofarvet lakering.

VW lancerede den store model i fjor som en konsekvens af en ny modetrend, hvor flere vælger en såkaldt "Kastenwagen" som et alternativ til en fuldbyrdet autocamper, der nærmest har et hus på ryggen. I forvejen har California, der kom på banen i 1988, slået sit navn fast som et brand, og det har været oplagt for VW's marketingfolk at bygge videre på dette.

Annonce

VW GRAND CALIFORNIA 2,0 TDI 177 HK 8G AUT.

Tre stjerner ud af seks

Pris: Cirka 992.938 kr.

Denne model fra: 695.000 kr.

Brændstoføkonomi: 12,2 km/l (WLTP)

C02 per km: 212 g

Ejerafgift, halvårlig: 4700 kr.

Motor: Firecylindret dieselmotor på 2,0 liter

Ydelse: 177 hk

Moment: 410 Nm/1500-2000 o/min.

Topfart: 162 km/t.

0-100 km/t.: Ikke opgivet

L/B/H: 5,98/2,04/2,97 meter

Trækvæg u/m bremser: 750 kg/2000 kg

Fylder godt i landskabet

Grand California fylder med sine seks meters længde og en glasfiberoverbygning med to børnemadrasser ud af fire sovepladser godt i landskabet.

Det er i modsætning til den klassiske California en bil, der er mere dedikeret til ren camping eller overnatning på nogle af de specielle autocamperpladser, f.eks. på en række lystbådehavne.

Her er masser af komfort. Tag bare det indbyggede trinbræt, som rykker automatisk ud, når du åbner skydedøren, og det overliggende LED-lys, som tænder samtidigt. Tag dertil massevis af skuffer og aflæsserum, en bruser med varmt vand/toilet, et lille køkken med køleskab og lamper med bevægelsessensorer. På sovesiden finder du de to sidste madrasser agterude.

Bilen har som standard et gasvarmeanlæg, der kan udvides til at fungere med både gas, el og diesel. På vejen er du ikke i tvivl om, at det er en stor skude. Mens California kører ganske civiliseret, er den store Crafter en mere klassisk håndværkerbil. Det vil sige et rat med indbygget slør, adstadig fremfærd og sidevindsfølsomhed - selv om den har sidevindsassistent sammen med sikkerhedsudstyr som bl.a. nødbremse og multikollisionsbremse, mens adaptiv fartpilot er ekstraudstyr.

Mange muligheder

Til gengæld er der pænt med kraftoverskud i motoren, og det ottetrins automatgear skifter jævnt. Foran har du et godt overblik fra kaptajnsæderne, mens de to bagsæder er smalle og mest egnet til børn.

Håndbremsen med en slags løst kabel, så håndtaget falder ned i bunden og ligger plant med gulvet, er irriterende.

Konstruktionen giver dog mening, da den lader førersædet dreje rundt, når man skal bruge det centrale bord til frokost. På den front er der meget mere plads her end i den almindelige California.

Ydermere er der luft til hele 800 liter bagage i rummet agterude og 160 liter under sengen i kabinen. Den store bil fylder dog også godt på parkeringspladsen, og det sætter begrænsninger.

Mens den almindelige California starter fra 427.000 kr., begynder Grand California altså fra små 700.000 kr. Men når vi sammenligner på udstyr og motorkraft, er forskellen indsnævret til 150.000 kr.

Få vil dog vakle mellem de to modeller. Her er der f.eks. direkte konkurrenter til Grand California fra en række opbyggere, mens den klassiske California tillige har en konkurrent i samme størrelse som Marco Polo fra Mercedes, der ligesom VW selv bygger autocampere.

De, der vil mere, kan købe en egoistversion af Grand California med bare to sovepladser, og som er 80 cm længere, det er også muligt at få modellen med firehjulstræk.

Der skyder helt automatisk et trinbræt ud, når du åbner den store sidedør. Foto: Jens Overgaard

Konklusion

Mens VW California er en bil, der kan opfylde mange formål, er Grand California en dedikeret campingbil. Den har ikke dog samme charme som den oprindelige California.

Som friluftsbil har Grand California til gengæld en række kvaliteter og masser af muligheder for udstyr, som dog hurtigt kan løbe op. Markedet for den type biler er efterhånden stort, og mange opbyggere er på banen, så lav et grundigt tjek, før du køber.

Der er dømt håndværkerbil over instrumenteringen fra VW Crafter, men du sidder godt i kaptajnsædet, som kan roteres rundt mod det centrale bord. Foto: Jens Overgaard.
Pladsen er trang på den bagerste sæderække, som er mest til børn. Det er en praktisk bænk, når bordet slås op. Foto: Jens Overgaard
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Sygeplejerske på hospital i corona-alarm: - Jeg har aldrig oplevet sådan et sammenhold

Leder

Debatten om prisen for et menneskeliv må vente til bedre dage

Debatten er allerede i gang. Den om prisen for et menneskeliv. Den måtte uvægerligt komme, som den altid bør og gør, når staten enten går i krig, bygger stort eller blot overvejer at gøre det. Lige nu står vi foran den største sundhedsudfordring i mange, mange år med corona-krisen på vej mod sit forventlige højdepunkt her i Danmark. Så mens vi venter på stormen, så lever debatten om prisen for et menneskeliv på de sociale medier, i landets aviser og formentlig også ude i hjemmene. Den kommer selvfølgelig, fordi staten indtil videre er ved at pumpe 285 milliarder kroner ud til hjælpepakker, fordi både små og store virksomheder lukker og nogle bukker under for krisen. Så derfor er det helt naturligt, at debatten kommer. Men den kommer bare alt for tidligt. Inden du gør dig til deltager i den debat, så gør dig selv - og alle andre - den tjeneste at bruge nogle minutters tanker på følgende: Hvor meget er dit barn værd? Hvor meget skal staten bruge på at redde din ægtefælle i et spørgsmål om liv eller død? Og spørg dig selv, hvor mange kroner det skal koste at redde din bedste ven, hvis vedkommende har fået kræft? Når du har tænkt godt og grundigt over det, så er du langt bedre rustet til at deltage i debatten. Og du vil højst sandsynligt have fundet ud af, at der ikke kan sættes et prisskilt på den behandling, som skal redde dit barn, din ægtefælle, din bedste ven. Anderledes er det åbenbart, når man står på afstand og tænker på de mange milliarder af kroner, der lige nu bruges i Danmark - og endnu flere milliarder rundt om i hele verden. Når man står derude, og måske er virksomhedsejer eller besidder en aktiemajoritet i et firma, så er prisen meget høj. Det er utroligt nemt at sige, at det er mennesker uden følelser, der lige nu gerne vil debattere prisen for et liv. Men nogen skal starte debatten. Uanset om vi kan lide det eller ej, så er det jo et vigtigt spørgsmål. Det gælder også den dag, hvor vi ikke har corona, men kæmper med andre svære sygdomme, hvor prisen på medicin for at holde folk i live er himmelhøj. Debatten er vigtig, og den er svær. Især lige nu, hvor corona fylder det hele, hvor følelser blokerer for en saglig diskussion. Det er derfor ikke nu, debatten skal tages. Den skal gemmes til bedre dage, hvor der forhåbentligt er plads og tid til at gå i dybden med det meget svære spørgsmål; Hvad er prisen for et menneskeliv?

Aarhus

Vilhelmsborg Festspil er gået konkurs: - Det ville være uansvarligt at bruge penge på en ny opsætning

Kultur

Aflyse, udskyde eller gennemføre? Samlet status på arrangementer som Northside og Aarhus City Halvmarathon

Annonce