Annonce
Gear

Vi tester: Motoren er rigtig, men alderen trykker høj Renault

Renault Kadjar er en praktisk og rummelig SUV, der spiller godt sammen med den 160 hk benzinmotor med automatgear. Foto: Jens Overgaard
Den nye 160-hk benzinmotor med automatgear passer godt til Renault Kadjar, som vi tester i Bose-versionen.

De er meget ens, men alligevel utroligt forskellige.

Vi taler om fætrene Nissan Qashqai og Renault Kadjar.

De mellemstore SUV'er er nemlig skåret over samme læst. Men mens Qashqai jævnligt topper salgslisterne, ser vi ikke meget til det franske familiemedlem fra den globale alliance.

Et midtvejsfacelift tidligere på året har gjort Kadjar en smule mere indbydende, og en ny 1,3-liters benzinmotor på 160 hk, som kun er få tusinde kroner dyrere end versionen med samme volumen og 140 hk, er også et af virkemidlerne. Det er denne, vi tester med automatgear i den næsthøjest udstyrede Bose-version til 329.000 kroner.

Det er som udgangspunkt en bil, der er let at stige ind i og praktisk at bruge i hverdagen, hvor der er pænt med plads for og agter. Men der er også en række skønhedspletter, vi vender tilbage til.

I det daglige sker kørslen flydende med den motoren på 160 hk, som vi til enhver tid vil vælge frem 140 hk. Også på grund af forbruget, der med 14,7 km/l kun er marginalt større end denne.

Den har også en Eco-knap, der gør motoren bovlam, men er fin til landevejskørsel. Her er dog en klar fordel: Automatgearet med dobbeltkobling tager noget hårdt fat i første gear, det afbøder du i Ecoindstillingen.

På vejen har du ellers en bil, som er både komfortabel og godt støjdæmpet.

Annonce

RENAULT KADJAR TCE 160 GPF EDC 160 AUT

Pris: 328.900 kroner.

Grøn ejerafgift, halvårlig: 890 kroner.

Brændstoføkonomi: 14,7 km/l (WLTP).

C02 pr. km: 153 g.

Motor: 1,3-liters benzinmotor.

Ydelse: 160 hk.

Moment: 260 Nm/1750 omdr.

Topfart: 210 km/t.

0-100 km/t.: 9,3 sekunder.

L/B/H: 449/156/161 cm.

Trækvægt m/u bremser: 715 kg/1500 kg.

Bedaget instrumentering

Bag rattet har du udsigt til et instrumentbord, der nok er funktionelt, men som også virker noget bedaget. Her er et digitalt instrumenthus og en syvtommer skærm med Apple Carplay. Men opløsningen og hastigheden er ikke på højde med dagens standard.

Det virker også gammeldags, at tankmåleren falder fra 70 kilometer til 0 frem for at tælle mere præcist ned.

Det giver en fornemmelse af at køre i blinde. Finish og kvalitetsoplevelse er, hvad man kan kalde en god og slidstærk mellemvare uden at være prangende. Placeringen af kontakterne til sædevarmen i fronten af kardanboksen virker også lidt lemfældig.

Men du sidder godt i sæderne i stof og dellæder, hvor lændestøtten og den indstillelige sædelængde hjælper til.

Mens Qashqai har nødbremse i selv den mindste, billigste udstyrsversion, skal du her op i mellemniveauet, Zen, og mens Qashqai kan fås med Propilot, der omfatter adaptiv fartpilot og Propilot, som er en køassistent, kan ingen af delene sjovt nok fås til Kadjar.

I Bose-versionen af Kadjar har du ellers pænt udstyr som full LED-forlygter, vognbaneassistent, nøglefri betjening, bakkamera og Bose-højttalere, men mangler lige de sidste muligheder.

Til gengæld er det regulære bagagerum på 472 liter 42 liter større end i Nissanen.

Flere forskelle

Prismæssigt ligger de to modeller næsten på linje, hvor Kadjar byder på lidt mere plads og komfortudstyr, mens Qashqai har flere udstyrsvarianter og mere moderne sikkerhedsudstyr, og så er den japanske model en mere populær vare som brugt, hvor salgsprisen er højere.

Som ny er Nissan dog godt hjulpet af konstante priskampagner, men det har Renault også haft. Så hold i alle tilfælde øje med markedet. Begge, der er fra 2013 og 2015, er dog trykket af alderen.

Der kommer formentlig en ny Qashqai i 2020 og en ny Kadjar i 2021.

Det er i alle tilfælde en bilklasse, som boomer, og hvor konkurrenterne står i kø. Tag bare så stærke modeller som Skoda Karoq, Seat Ateca eller Peugeot 3008.

Her får du alle steder topmoderne modeller med mere indbydende finish og muligheder for avanceret sikkerhedsudstyr. Kadjar kan dog svare igen med motorkraft og en pænt lang udstyrsliste.

Den høje Kadjar er komfortabelt anlagt, men der er ikke så mange muligheder for sikkerhedsudstyr som i fætteren Nissan Qashqai. Foto: Jens Overgaard

Konklusion

Motoren på 160 hk med automatgear og dobbeltkobling passer godt til Renault Kadjar, der er en rummelig og komfortabel høj familiebil.

Nissan Qashqai byder dog på mere moderne og mulighed for mere mangfoldigt udstyr, mens Kadjar har en tand mere bagagerumsplads og pænt lange udstyrslister.

Markant lavere Kadjar-priser ville bedre kunne retfærdiggøre forskellen og gøre modellen mere attraktiv.

Interiøret er funktionelt. Men det er også noget oldschool. Foto: Jens Overgaard
Skærmen har godt nok fået Apple Carplay, men bl.a. afviklingen af grafik er langsommelig. Foto: Jens Overgaard
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

To lokale restauranter var samlet til Michelin-aften: - Vi er glade for udmærkelsen, nu går vi efter en stjerne næste år

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce