Annonce
Biler

Vi tester: Ny Renault Clio er færdigt arbejde

Den nye Renault Clio adskiller sig ikke meget fra forgængeren, men teknisk er den forbedret markant. Foto: Jens Høy
Renault Clio er komplet fornyet. Designet er i top, og det indvendige klassens bedste. Kun pladsen trækker ned.

Hvorfor lave noget om, som i den grad fungerer? Det spørgsmål har man svaret på hos Renault, når det gælder modellen Clio. Den er netop landet hos forhandlerne, og den ligner heldigvis den gamle, som er en tidløs godt designet bil med så lækker formgivning, at den gamle stadigvæk ser ud, som var den designet i forrige uge.

Kigger man nøje efter, når der holder en gammel Clio og en ny side om side, kan man godt få øje på små forandringer, men grundlæggende ligner Clio 2015 en Clio 2020. Tak for det, Renault.

Ugens testbil er Clio i R. S. Line med automatgear og 130 hk koblet til et syvtrins automatgear, hvilket vil sige sportsundervogn, og for at sammenligne har vi også kørt en Clio med 100 hk med almindelig undervogn. Står du og bliver fristet af en R. S. Line, så tag en god lang tur, for affjedringen er til den ret faste side, så kører du ofte i by med hullet asfalt, så er den for fast til, at det er behageligt dag ud og dag ind.

Prisen er 200.900 kr. inklusive R. S. Line-pakke, og der er 10.000 kr. at spare ved at vælge den mindre sportslige INTENS. Basismodellen med 100 hk koster fra 149.000 kr.

Annonce

Renault Clio TCe 130 EDC R. S. Line

Fire stjerner ud af seks

Pris: 200.900 kr.

Pris som testet: 215.900 kr.

Forbrug: 17,5 km/l

CO2 per km: 130 g

Effekt: 130 hk

Moment: 240 Nm

Økonomi: 17,5 km/l

Dejlig kabine

Kombinationen af 130 hk og syvtrins EDC fungerer upåklageligt, selv om dobbeltkoblingsgearkassen ikke helt kan matche en Polo med DSG i raffinement. Det gælder f.eks. den svære situation, hvor du kører meget langsomt.

Her er Renaults gearkasse ikke så villig til at skifte op, men bliver hængende lidt for længe i 2. gear. Motoren er firecylindret og leveres udelukkende med automatgear. Vil du have manuelt gear, er der en trecylindret med 100 hk. Hvad Clio måtte mangle af lækkerhed i automatgearkassen, opleves så til gengæld af et interiør, hvor en VW Polo næsten ser gammeldags ud.

Clio byder velkommen med en stor central skærm og digitale instrumenter som standard. Det er ikke kun flot at kigge på, det fungerer også perfekt, og det er nemt at finde rundt i midterskærmens mange menuer. Hvis du tidligere har kørt Clio, vil du også blive positivt overrasket over de nye materialer i interiøret.

På det punkt er bilen løftet massivt og virker mere tysk end fransk i materialerne, hvor blød, håndvenlig plast dominerer. Læg dertil, at der er gode rum til det moderne menneskes mange småting.

Skulle vi ønske noget, var det drive-by-wire, hvor gearvælgeren selv går i P ved parkering og kan designes til at fylde meget lidt.

Selve skærmen er 9,3'', og den kan inddeles efter din smag og er højopløst som i langt dyrere biler. Testbilen var udstyret med Premiumpakke til 14.900 kr., og den giver blandt andet elektronisk P-bremse, der selv udløser ved igangsætning m.m., og 360 graders kamera, der er en stor hjælp ved parkering.

Desuden havde bilen Citypakke, der giver nøglefri betjening af bilen og vel at mærke af den avancerede type, som selv låser bilen op, når du nærmer dig, og låser igen, når du går væk.

Eneste franske kikser i kabinen er den klassiske stilk til højre for rattet, hvor du kan skue op og ned for lyd og skifte kanal m.m. Den er et levn fra gamle franske biler, for den sidder så gemt væk, at man skal være meget frankofil for at finde den.

Fuld sikkerhed

Renault i Danmark har valgt, at alle modeller har fuldt sikkerhedsudstyr, hvilket vil sige nødbremse, der bremser for både biler, cyklister og fodgængere. Desuden er fuld LED-lygter standard på alle modeller, men dog i en forholdsvis simpel version. Det er således ikke muligt at tilkøbe et højere niveau af LED-lygter.

Renault Clio er i den nye generation blevet en smule lavere, men ikke mere rummelig på bagsædet. Selve bagagerummet er vokset, men pladsen ved bagsædet er elendig. Både til hovedet og til dine knæ. I praksis er bilen derfor kun brugbar for en familie med helt små børn.

Prisen er 200.900 kr. inklusive R. S. Line-pakke. Foto: Jens Høy

Konklusion

Clio ser godt ud og byder på klassens lækreste kabine med fuld digital visning. Designet er i top, og priserne er fine.

Interiøret er gedigent og moderne at skue. Foto: Jens Høy
Den klassiske stilk, hvor man skruer op for lyden, burde være fortid, for den er svær at betjene. Foto: Jens Høy
Foto: Jens Høy
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Det bliver ved og ved…

I den nyeste spareplan i Aarhus på socialområdet fortsætter den nedadgående spiral med fornyet styrke. Høringsmaterialet slår fast, at der er gennemført mindst 20 procent besparelser over de seneste 10 år. Samtidig er det også en kendsgerning, at der på området for voksne med handicap eksempelvis er kommet 10-20 procent flere borgere med behov for støtte og hjælp. Det hænger ikke sammen! Lad os antage, at der kom 10 procent flere opgaver i borgmesterens afdeling, 10 procent flere børn og unge, 10 procent flere ældre osv. Ville svaret fra byrådet så være, at løsningen var at lave en besparelse på 20 procent? Næppe! Det vil det selvfølgelig ikke, fordi de opgaverne er vigtige – de mennesker, der skal modtage ydelserne fra kommunen, er vigtige. Anderledes ser det ud på det sociale område. Logikken er simpelthen en anden, ikke særlig logisk, men alligevel. Siden 2009 har der været den ene besparelse efter den anden, hvad enten det har været Aarhus Kommunes egne besparelser, eller det har været kommunerne i Midtjylland, der sammen har besluttet dem. Vi overdriver ikke, når vi siger, at det er mindst 20 procent, der er besparet i de forgangne 10 år. Det betyder selvfølgelig noget. Det betyder dårligere livskvalitet for de mennesker, der kunne have fået en ordentlig hjælp. Det betyder et langt dårligere arbejdsmiljø for de socialpædagoger, der skal levere et fagligt kvalificeret stykke arbejde. Man kan bare se på sygefraværets stigning i det seneste år. Jeg er desværre ikke overrasket. Det betyder også, at den store gennemstrømning af medarbejdere vil fortsætte og tage til, fordi det helt enkelt er umulige arbejdsvilkår, byrådet tilbyder sine medarbejdere. Manglende tilbud, kvalitet, evne til at leve op til krav fra socialtilsyn og andre, der vurderer kvaliteten på området. Så det ville klæde byrådet at behandle det sociale område som alle andre. Nemlig, at flere opgaver ikke udløser sparekrav, tværtimod. Byrådet er byråd for ALLE borgere i Aarhus! Det ville klæde byrådet at leve op til denne forpligtigelse.

Byudvikling

Politikere til 450 debatlystne århusianere til borgermøde: Aarhus vokser, om vi vil det eller ej

112

Mand vendte bil med anhænger på motorvejen

Danmark For abonnenter

Liste med banditter i habitter vokser til nye højder: - Flere handler groft uforsvarligt, end nogen havde forestillet sig

Østjylland

Se kampflyene over Aarhus: F16-fly i formation markerede jubilæum

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];