Annonce
Biler

Vi tester: Populær koreaner har små mislyde

Flotte former. Sportage er blandt de bedst sælgende biler fra Kia. Det er uden tvivl designet, der trækker mange købere, og så garantien på syv år. Foto: Jens Høy
Kia Sportage er en populær bil. Kombinationen af design, plads og meget udstyr har sikret modellen et solidt greb i klassen. Som mild hybrid savner bilen dog den sidste finpudsning.

Bilfabrikkerne arbejder konstant på at hive ekstra kilometer ud af hver eneste liter brændstof. Visse producenter har sendt dieselmotoren på pension, mens der hos Kia stadig er fuld damp på dieselteknikken.

Blandt de bedst sælgende Kia-modeller er Sportage, og den leveres nu også som diesel med 48-volt hybridteknik og 1,6-liters motor. Det officielle forbrug hedder 17,9 km/l, hvilket nogenlunde matcher konkurrenterne, og vi nåede over 15 km/l fortrinsvis i byen, hvilket må siges at være i orden.

Testbilen er en 1,6 CRDi GT-Line, der koster 374.999 kroner, mens samme motor kan leveres fra 279.999 kroner.

Til læsere, der ikke går så meget op i teknikken, kan vi fortælle, at mild hybrid meget populært sagt er en mellemting mellem en hybrid og en konventionel bil. Det betyder, at den Kia, vi kører, foruden dieselmotor på 1,6 liter og 136 hk også har en elmotor på 16 hk, der trækker på motorens krumtap via en rem.

Man får med andre ord lidt elektrisk hjælp til acceleration, og i andre situationer hjælper de ekstra kræfter til at reducere forbruget. Visse af konkurrenterne har systemer, der kan slukke for motoren under kørsel ved lav speederbelastning, men så avanceret er Kias teknik ikke.

Jeg havde også regnet med, at bilen ved speederslip op mod et rødt lys ville slukke motoren, men det sker først de sidste få meter, inden du holder helt stille.

Annonce

KIA SPORTAGE 1,6 CRDI MHEV GT-LINE DCT

Pris: 373.800 kroner.

Testbil: 400.800 kroner.

Motor: 1,6 diesel.

Ydelse: 136 hk.

Moment: 320 Nm v. 2000 o/min.

Forbrug: 17,9 km/l.

Er håndbremsen trukket?

Ved almindelig kørsel er det næsten ikke til at mærke, hvornår bilen får en smule elektrisk hjælp, men Kia mangler at finpudse teknikken i det øjeblik, du slipper speederen.

Her opleves Sportage med mild hybrid, som om den har en gammeldags mekanisk håndbremse, der hele tiden er trukket mellem første og andet klik. Det sekund, du slipper speederen, mærker du regenereringen som en let bremsen, og selv om man efterhånden vænner sig til det, giver det en uskøn kørsel ved lave hastigheder, hvor din medpassager gynger frem og tilbage i takt med, at du giver lidt gas og efterfølgende slipper speederen. Det gør konkurrenterne bedre.

Bortset fra denne uskønne implementering af teknikken er selve automatgearet af dobbeltkoblingstypen blevet bedre. Det er tydeligt at mærke, at Kia efterhånden er ved at få finpudset den software, der ligger bag en dobbeltkoblingsgearkasse, og man er nu kun en håndfuld mulehår efter klassens duks, DSG-gearkassen, der blandt andet sidder i VW.

Modellen, vi tester, er en GT-Line, hvilket betyder højeste niveau for udstyr. Det betyder blandt andet velformede sæder i læder med røde stikninger og alt i udstyr. Modellen har dog ikke fået den store skærm i midten, der blandt andet sidder i modellen Xceed, der lige er lanceret, og som formentlig kommer til at tage lidt af Sportage-salget.

Konklusion

Kia Sportage er ikke klassens nyeste model, men den fungerer glimrende, og den nye teknik gør den ganske økonomisk.

Der gemmer sig et stort bagagerum bag den elegante bagklap. Foto: Kia
Mange knapper og knap så digital. Det indre i Sportage er konventionelt, men materialerne er flotte, og bilen virker godt skruet sammen. Foto: Jens Høy
Et gennemsnitligt forbrug over 15 km/l er bestemt godkendt. Foto: Jens Høy
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Spørgsmål om habilitet: Jamen, er det ikke bare politik

Bünyamin Simsek er en kontant mand, rap og skrap i replikken. Som medlem af Venstres gruppe på syv er hans indflydelse i Aarhus Byråd begrænset. Blokken af socialdemokraterne og deres medspillere SF, Enhedslisten og Radikale kan skabe flertal, så rådmanden for teknik og miljø kan have svært ved at komme igennem med sine ideer. Sådan er politik. Så Simsek forsøger at markere sig på andre måder. Han har ikke spor imod at diske op med anderledes og provokerende ideer og forslag, og han går ikke af vejen for en god diskussion og et verbalt slagsmål. For eksempel som da han gik ind i sagen om p-pladserne ved fiskeforretningerne på havnen for nylig. Her tog han parti for de erhvervsdrivende, helt i pagt med Venstres holdninger. Det er også, hvad han gør i den sag, der nu er til diskussion. To medlemmer af byrådet mener, at Simsek har været lovlig tæt på erhvervsmanden Martin Busk, der har interesser i Risskov. De to byrådskolleger mener, at Simsek har været lidt for langt fremme i skoene i en sag, hvor Busk har søgt om lov til at udstykke en grund på Rolighedsvej 16 A i Risskov i to. Juridisk Afdeling i Aarhus Kommune har behandlet klagen fra de to politikere, og svaret er utvetydigt: Simsek er ikke inhabil i sagen. Rådmanden har holdt møder med Busk, de to er medlemmer af den samme forening, Det Borgerlige Skydeselskab, og de har været på rejser i Tyrkiet sammen med en del andre. Så de to klagere fra Enhedslisten og Radikale synes, de taler rigeligt meget sammen. Men er det ikke bare politik, det Simsek har gjort? Politikere går ind i et parti, der passer med deres synspunkter, og plejer interesser for de mennesker, som er på samme politiske linje. Det gør vel ikke kun Simsek, men det gør alle andre politikere. Det er en del af deres job. Og de forsøger at fremme de synspunkter, som deres parti og de selv repræsenterer. Så længe indstillinger til byrådet og afgørelser, de træffer, er inden for de gældende love og regler er der ingenting at komme efter. Det er vel også det, juridisk afdeling siger med afgørelsen.

AGF

AGF må undvære en håndfuld profiler i træningskamp

Aarhus For abonnenter

Mads mistede sin lillebror til sjælden kræftsygdom: 'Jeg har aldrig oplevet noget, der var mere smertefuldt'

Annonce