Annonce
Biler

Vi tester: Rustik, men letkørt SUV har fået moderne motor

Suzuki Vitara byder på et stilrent design og pænt med praktikalitet. Den nye hybridmotor med 129 hk motor gør det fint. Foto: Jens Overgaard
Vi tester Suzuki Vitara med den nye hybridmotor på 129 hk, der giver mere boost.
Annonce

Udviklingen er med Suzuki. Det japanske mærke, som i årevis har gjort SUV'er til en del af sit model-dna, befinder sig midt i en modebølge, hvor konkurrenter på alle sider har set modelyset og lancerer høje biler i alle afarter.

Det mærker især én SUV, Suzuki Vitara, der faktisk støder geviret direkte sammen med helt nye modeller som Renault Captur, Skoda Kamiq og Ford Puma. Dog med den forskel, at Vitara som en af de få i klassen - ud over Dacia Duster - også kan fås med firehjulstræk.

Langt de fleste køber dog modellen med forhjulstræk, og det er også en sådan, vi tester.

Den minimalistisk designede Vitara med rødder tilbage til 2015 fik et facelift forrige år, og den er nu yderligere opgraderet med nye motorer, der har 12- og 48-volt hybridsystemer, hvor de sidste er de mest avancerede.

Testbilen er en 1,4 hybrid med 129 hk og det højeste Adventureniveau. Den placerer sig mellem Boosterjet-modellerne med 112 hk og 140 hk, men klarer på papiret 17,5 km/l mod 14,1 km/l i 140-hk-versionen.

Prisen er små 260.000 kr., hvilket er beskedne 7.000 kr. mere i forhold til den 112 hk version.

Suzuki Vitara 1,4 Hybrid Adventure AEB

Pris: 259.990 kr.

Brændstoføkonomi: 17.5 km/l (WLTP)

C02 per km: 129 gr

Ejerafgift, halvårlig: 540 kr.

Motor: Firecylindret motor på 1,4 liter

Ydelse: 129 hk

Moment: 235 Nm

Topfart: 190 km/t.

0-100 km/t.: 9,5 sek.

L/B/H: 418/178/160 cm

Trækvægt u/m. bremser: 400 kg/1.200 kg

Annonce

Mere sikkerhed

Suzuki halter stadig noget efter på sikkerhedsfronten, hvor der ikke er automatisk nødbremse i de billigste Boosterjet Club-modeller med 112 hk til 198.000 kroner. Det er til gengæld nu med fra mellemudstyret Active til 240.000 kroner med samme motor, hvor der ud over full LED-forlygter også er klimaanlæg, Apple Carplay, bakkamera og altså en pænt stor sikkerhedspakke med adaptiv fartpilot, skiltegenkendelse, advarsel for blinde vinkler, vognbaneassistent og advarsel for krydsende trafik ved bakmanøvrer.

Sensoren med advarsler for tætkommende trafik er dog noget sensibelt sat op og til tider irriterende. Udstyret i Adventure er pænt med indtræk i læder/ruskind, panoramasoltag, nøglefri betjening og navigation med p-sensorer for og bag.

Som udgangspunkt er den rummelige Vitara både letkørt og letbetjent. Grundlæggende er der dog ikke noget usædvanligt ved den nye generation af hybridmotorer, som vi ser i mange modeller.

De kommer som konsekvens af, at EU sætter tommelskruerne på kravene til bilfabrikkernes udledning af CO2.

Teknikken giver et lavere forbrug og som en sidegevinst her en benzinmotor, der får hjælp af en elmotor på 50 Nm, eller 13 hk, som kan give et boost ved for eksempel overhalinger.

Det fungerer fint i det daglige, hvor 129-hk-motoren er omdrejningsvillig og elastisk selv ved lave omdrejninger. I forvejen er Vitara letkørt, så det opleves ikke som en revolution, men her er pil opad.

Annonce

Praktiker

Den kantede Vitara er grundlæggende en praktisk bil, hvor du bare sætter dig ind og kører. Bag rattet er betjeningen ukompliceret. Den centrale storskærm fungerer fint. Men hastighed og opløsning begynder alligevel at virke noget antikveret i forhold til de nye, fine og skarpe større skærme fra for eksempel VW-koncernen og Renault.

Interiøret virker indbydende, og den hårde plast, som vi tidligere ville have givet hug, er faktisk ikke så slem i forhold til de nye, rustikke plastmaterialer i VW-modeller som T-Cross, mens en helt ny model som Renault Captur dog er langt mere indbydende, både når vi taler om komfort, styreegenskaber og støjniveau, hvilket illustrerer forskellen fra den aldrende og let rustikke Vitara.

Den regulære bil byder på et pænt bagagerum, der er på 375 liter. Foto: Jens Overgaard
Annonce

Konklusion

Den nye motor giver fint med vitalitet til Suzuki Vitara. Du får meget udstyr med for pengene, og forbruget er rimeligt. Det kan dog ikke skjule, at det er en noget rustik model, hvor alderen trykker, og som nu for alvor presses af mange nyere og mere sofistikerede konkurrenter. Prøv dem, før du beslutter dig for Vitara.

Betjening og instrumentbord er funktionel. Plastkvaliteten er dog hård, mens storskærmen virker noget antikvarisk. Foto: Jens Overgaard
Den 48 volts-hybrid-bil har en elmotor på 50 Nm til hjælp, hvilket svarer til 13 hk, der giver et pænt boost ved overhalinger. Foto: Jens Overgaard
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
AGF

Ceres Park godkendt til tilskuere efter nye corona-regler: Billetsalget til FCK-kampen er i gang

Aarhus For abonnenter

Havneforening med nødråb: Spær p-pladser af for gæster på Aarhus Ø:

Aarhus

Har du oplevet ballade, hærværk eller bilræs?: Borgermøde om problemerne på Aarhus Ø

Annonce