Østjyske politikere slår torsdag et slag for, at den planlagte letbane i Aarhus får tilført statslige midler, så den kan bygges yderligere ud.
Det sker, når borgmester i Favrskov, Nils Borring (A), og i rådmand i Aarhus, Laura Hay (V), gør deres entré i Trafikudvalget. Det sker på dagen, hvor letbanen i Aarhus skal behandles i Folketinget.
De østjyske politikere vil gøre gældende, at trafikken i og omkring Aarhus ventes at stige med 60 procent frem til år 2030. Derfor undrer det formanden for Letbanesamarbejdets følgegruppe i Østjylland, SFeren Mads Nikolajsen, Midttrafik og Norddjurs, der også tropper op i Transportministeriet, at en udbygning af den østjyske letbane ikke er nævnt i landspolitikernes debatoplæg til fremtidens grønne transportpolitik.
Disse planer taler udelukkende om den københavnske metro og andre letbaners udvikling for 50 milliarder kroner frem til 2040. Letbanen måske klar om blot fire år
»Vores fase 1-undersøgelse viser, at vi kan nå meget langt med en udbygning i Østjylland for 3,2 milliarder kroner, så det overrasker mig, at letbaneplanerne ikke er medtaget i status på de strategiske analyser. Jeg glæder mig derfor over, at vi nu får lejlighed til at præsentere planerne i Trafikudvalget,« siger Mads Nikolajsen.
Letbanesamarbejdet satser på en udbygning af den planlagte letbane til Brabrand, Hasselager, Hinnerup og Skanderborg. Også Favrskovs borgmester.
»Den tætte trafik betyder allerede i dag kødannelse og spildtid for mange borgere, som pendler mellem deres hjem og arbejdsplads. Men også vores virksomheder er opmærksomme på trængslen på vejene, fordi det har betydning, når virksomhederne skal rekruttere medarbejdere og transportere deres varer,« siger Niels Borring.