Annonce
Kultur

Vidunderligt sengetidsepos

Pressefoto

Man bliver glad ind i alle kroppens fibre i selskab med Bodil Alling og Peter Seligmann, der som de to sengesludrende voksne holder hyggegryden i kog, mens Søren Søndberg som deres søn forsøger at komponere ved sit lilleputklaver.

Alt vokser ud af ingenting i Gruppe 38 og Teater2Tusinds samproduktion »Mørket ligger under sengen« som lagt i hænderne på instruktøren Catherine Poher er blevet en sød lille trylleristisk sag - et sengetidsepos for børn fra 4 til 8 år, men så sandelig også for voksne.

Annonce
Pressefoto

En lille klaverkomponerende purk alias Søren Søndberg får besøg af sine forældre. To personager som i skikkelse af Bodil Alling og Peter Seligman ankommer tusse-trip-futtende til drengens dør og laver komisk vi-vil-gerne-indenfor-halløj. Med variationsfyldt ringklokkekim og klare 'det er mor og far'-henvendelser udført med firkantet formede brevsprække-munde baner de to forældre sig vej til drengens hybel. Selvfølgelig når de lige at invitere sig selv på flere besøg i rap inden drengen med kærlig fasthed i stemmen viser dem i seng med et »godnat og sov godt!«. Det har de to 'gamle' også tænkt sig, men de skal nu liiiige først igennem noget af en tur - en rejse rundt i alle de gøremål som vi alle sammen kender så godt - børnemålgruppen, jeg så forestillingen sammen med, er i al fald ikke et øjeblik i tvivl. De råhygger sig fra første sekund med alle de soveritualer de kender som var det deres egen bukselomme. Alt imens sidder vi voksne og varmes ved at blive mindet om al den varme og frodighed som en 'vi gider ikke sove lige nu'-beslutning kan føre med sig, hvis vi tillader fantasi og fabuleren at råde.

Mørket ligger under sengen

  • Instruktion: Catherine Poher.
  • Musik: Søren Søndberg.
  • Teknik: Søren la Cour.
  • Producenter: Teater2Tusind og Teatret Gruppe 38.
  • Medvirkende: Bodil Alling, Peter Seligmann og Søren Søndberg.
  • Aldersgruppe: fra 4-8 år.
  • Premiere på Gruppe 38 1. februar 2015, kl. 13:30.
  • Spiller 1. ?4. februar 2015 og 12.-15. april 2015.

Vellyd og vrøvlerim

At komme i tanke om at man er tørstig og sulten er ikke i sig selv interessant og nok til at holde vores opmærksomhed fangen. Men når det som her sker med skøn mimik fra Seligmanns side sekunderet af Bodil Allings ordrim og plirrende øjne bliver det en lyst at være vidne til. Vi mærker helt ned i maven den fryd der vokser ud af sengemørket når man ligger der og bliver grebet af at finde på, finde sammen og holde alle livets muligheder ud i strakt arm.

Opretstående under en stor hvid dyne og med hovederne på to små puder geråder drengens forældre ud i både tjekket muffinskage-fiskefangst, digteriske disputer om diverse kontraster: varme og kulde, lys og mørke, godt og skidt. Vrøvlerim slår krøller på sig selv og letter dynehjørner når der bliver sluppet en vind eller to. Far og mor alias Seligmann og Alling roterer rundt i sengen og retter sig op i den så det er både genkendeligt og sjovt at se på nu perspektivet er vendt 90 grader.

Lodret lys

»Mørket ligger under sengen« byder på små lysende helikopterkufferter, en flimrende fin drømmehimmel, en klam mega-flue med mere. Lys bliver sat lodret på klem i en fantasifuld sprække og mørket ført poetisk ind under sengen. Og fra drengens lille klaver strømmer sød musik. Musik som undervejs spiller flot sammen med forældrenes soveritualforetagsomhed.

Vi er aldrig i tvivl om hvad forestillingen har gang i. Om de to forældre fx er vågne eller sover og drømmer. Det dobbelt på-hovedet-vendte er et clou: det at Alling og Seligmann spiller voksne og ikke børn - og det at de samtidig at bragt i en position som oftest er knyttet til børn.

»Mørket ligger under sengen« er vellyd - verbalt og formmæssigt. Udtrykket bliver en lille smule mindre intenst hen imod slutningen, som synes ikke at være faldet helt 100 procent på plads. Men det er småting for mestendels er forestillingen et lykkeligt møde mellem Bodil Allings ordkombinationsbegejstring, Peter Seligmans finurlighedsfyldte optrædevæsen, Søren Søndbergs velklingende klaverkompositioner og Catherine Pohers sans for at ordne og tone scenerummet fintmærkende poetisk. »Mørket ligger under sengen« gør én mere vågen samtidig med at den indgyder puttelyst - og det er bestemt ikke nogen dårlig kombination.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Derfor fejrer vi luciadag

Leder For abonnenter

Forudsigelig blæst om vindmøller

Aarhus Kommune har et ædelt mål: At blive CO2-neutral i 2030. Det får vidtrækkende konsekvenser. Vi kommer både til at spare, hvor vi kan på alt, som udleder CO2. Vi kommer til at dyrke meget mere særligt CO2-opslugende natur. Og så kommer vi selvfølgelig til at bidrage, hvor vi kan til at fremme vedvarende energi - vindmøller, for eksempel. At vi både skal og bør byde ind på en omstilling til vedvarende energi, det er vi næppe uenige om, vel? Men når det kommer til, hvor for eksempel vindmøllerne kan stå i vores kommune, så har vi balladen. Lige nu er tre placeringer i offentlig høring, og ikke overraskende er der blæst om alle tre. For det første ser kommunen for sig, at der godt kan stå nogle kæmpevindmøller på Aarhus Havn. Det har udløst protester fra beboere på Aarhus Ø, hvilket bestemt ikke kan overraske. Som vi tidligere har skrevet i en leder i denne avis: Hvis man leder efter ballade, så kan man være sikker på at få det ved at rejse vindmøller midt i den udsigt, som beboerne i de nye prestigebydele nær havnen i Aarhus har betalt kassen for. Og egentlig er det jo heller ikke fair at spolere deres havudsigter med snurrende og blinkende møllevinger, som de ikke lige havde set komme, da de købte deres lejligheder, vel? Dernæst har kommunen behændigt foreslået andre vindmøller så tæt op ad kommunegrænsen mod Favrskov og Syddjurs, at det ikke generer ret mange af Aarhus Kommunes egne borgere. I Syddjurs har de dog set, hvad der er i gære ved Vosnæs - og fra Syddjurs' borgmester Ole Bollesen (S) er der kommet en officiel protest: Det vil ødelægge landskabsoplevelsen med mere ved Kalø Vig, skriver han. Hvilket flugter fuldstændigt med, hvad borgere i nærområdet også påpeger. Og de har jo ret. Heller ikke her vil møllerne pynte. Tilbage er placeringen tæt på trafikknudepunktet, hvor Djurslandsmotorvejen møder E45. Den synes umiddelbart mest oplagt af de tre, for her er i forvejen en vis støj fra trafikken og i øvrigt planer om at plante masser af vild, CO2-opslugende natur til glæde for både klima, grundvand og friluftsvenner, uanset om de går op i flora, fauna eller bruger naturen til motion eller hundeluftning. Men også her er der ballade om planerne, som går ud over særligt beskyttet natur. Så her foreslår Danmarks Naturfredningsforening, at Aarhus Kommune laver aftale om, at møllerne kan rykkes lidt ind i Favrskov, hvilket vores gode naboer her næppe vil være med til. For det vil begrænse mulighederne for at byudvikle ved Søften. Så hvad nu? Vi har skrevet det før: Drop planerne om møller nær Aarhus og send dem til havs, hvor de generer mindst.

Aarhus

Turbåd ligger stille i Aarhus Havn: Søfartsstyrelsen fandt mangler i forbindelse med sikkerheden

Annonce