Annonce
Sport

Vigtigst af alt må Bakken Bears ikke tabe med mere end 18 point

Bakken Bears møder mandag aften Medi Bayreuth i FIBA Europe Cup. Arkivfoto: Kim Haugaard
Bakken Bears kan spille sig et stort skridt nærmere kvartfinalen i Europe Cup med en sejr i Tyskland mandag, men en bunke skader gør livet svært for det århusianske basketballhold.

BASKETBALL: Et portugisisk, et tysk og et dansk hold deltager i et gruppespil og der er kun plads til to af dem i kvartfinalen.

Belgiske Spirou har efterhånden udspillet sin rolle i Europe Cups gruppe I, og dermed skal SL Benfica, medi Bayreuth og Bakken Bears blot have vippet én mere konkurrent af pinden før de er videre til næste runde.

Men hvem af de tre, der trækker sorteper er svært at forudsige. De har alle vundet to sejre og tabt én efter halvdelen af kampene.

Derfor er de tre resterende indbyrdes opgør mellem holdene altafgørende. Mandag møder Bears medi Bayreuth i Tyskland.

- Gruppen er pivåben. Bayreuth spillede en frygtelig kamp da vi mødte dem i Aarhus, men de er kommet godt efter det og dominerede blandt andet Benfica, siger Bears’ head coach Steffen Wich.

Han forudser, at århusianerne muligvis kan overleve et nederlag i udekampen hvis de vinder de resterende to kampe, der begge er på hjemmebane.

Det kræver dog, at de taber med mindre end de 18 point, de slog samme hold med på hjemmebane.

- Vi skal gå derned og spille for at vinde. Men vi er i en sårbar situation, og hvis vi ikke kan lykkedes med at vinde, så må vi kigge op på lystavlen til sidst og se, om stillingen nærmer sig et nederlag på 18 point.

- Hvis vi er bedre indbyrdes end Benfica og Bayreuth, så går vi videre.

- Og slår vi Spirou hjemme (i runde fem, red.), så er ét af de sandsynlige scenarier, at vi spiller om kvalifikationen med Benfica i den sidste kamp, vurderer Steffen Wich.

Annonce

Europe Cup, gruppe I

  1. Bakken Bears 3 kampe, 2 sejre
  2. medi Bayreuth 3, 2
  3. SL Benfica 3, 2
  4. Spirou Basket 3, 0

Runde 4

  • Bayreuth - Bakken Bears mandag klokken 18.30
  • Spirou - Benfica onsdag

Skadesplagede bjørne

Og måske er det meget godt, at Bears har råd til et (lille) nederlag i Tyskland, fordi lægestaben har lige lovligt meget at lave i disse uger.

- Vi har en historisk hård januar med otte udekampe i træk og vi er samtidig rigtig hårdt ramt af skader, så vi er pressede.

- Vi har stort set ikke trænet i januar og spillerne er tapet op på kryds og tværs. Men vi må finde ud af, hvad vi kan gå i kamp med, fortæller Steffen Wich.

Han har i de seneste uger set spillere som Adama Darboe, Darko Jukic, Nimrod Hilliard, Tylor Ongwae og Ryan Evans døje med skader af større og mindre omfang.

- Vi er baldrede, men det er for tidligt på sæsonen. Men det er jo ikke noget, man altid selv kan styre. Jeg synes ellers, vi har været gode til at justere på spilletiden, men lige nu er der altså lige rigeligt spillere ude.

Bakken Bears møder medi Bayreuth klokken 18.30 i Oberfrankenhalle.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce