Annonce
Debat

Vil du invitere en, der savner fællesskab til juleaften?

Christina Fruergaard, Motionskoordinator, Aarhus Kommune

Overflod og fråds med familie og med venner, samvittigheden klares med en u-landskalender.

Måske et meget godt billede McEiner lavede i 80'erne. Mine børn har to julekalendere - en med chokolade og en, som støtter ungdomsafdelingen i håndboldklubben og ikke u-landskalenderen, som støtter flygtningebørn i Syrien. Er det godt nok, eller bør jeg gi' lidt mere af mig selv (og min pengepung) her i julen?

Jeg kan huske det år, hvor min mor havde købt mandelgaven, og det viste sig at være en ged - altså til en fattig u-landsfamilie på landet. Hos Folkekirkens Nødhjælp kan man igen i år købe en ged, en skolebænk, 10 høns eller en køkkenhave. Vi har ikke haft den mandelgaveversion siden, da børnene ikke skal gå glip af en "rigtig" pakke. Men måske børnene godt kan undvære mandelgaven, så pengene i stedet kan sikre skolegangen for et barn i et uland. Det er da givisme i børnehøjde. På Frederiksbjerg Skole er alle børn hjemme og finde noget legetøj, som er i god stand, og som de gerne vil give videre. Legetøjet pakker børnene selv ind og afleverer det i den hurtigvoksende gavebunke på skolen, som op til jul bliver afleveret til Frelsens Hær - så mange børn får givisme og næstekærlighed ind med skolepengene.

Jeg mener ikke, at vi skal slå hinanden i hovedet med næstekærlighed og menneskesyn her op til jul, men i stedet klappe dem på skulderen, der formår at skabe noget godt for andre. Vi gør alle, hvad vi kan, for at julemåneden skal gå op i en højere enhed. Nogen holder deres givisme for sig selv, mens andre sørger for at poste deres sociale engagement på Facebook og Instagram, så alle kan se, hvor næstekærlige de er. Det syntes jeg er ok - det behøver ikke gå uset hen. Vi må godt anerkendes for, hvor næstekærlige vi er - det avler bare mere næstekærlighed, når vi får et skulderklap.

Elsk din næste. Ikke: Elsk den næste. Biblen pålægger os ikke en vision om at favne alle mennesker på Jorden. Men kan vi alligevel ikke godt gå et lille skridt videre her i julen? De tre vise mænd var heller ikke Jesu nærmeste familie, men de kom alligevel med gaver til ham. Vi er ikke forpligtet over evne, men jeg tror ikke helt jeg lever op til min egen samvittigheds idealer om at være næstekærlig.

Vil jeg gå så langt som at invitere en, jeg ikke kender med til juleaften hos mig? En person eller familie, som savner nogen at fejre julen med? Ideen ligger og modner hos mig og bliver måske realiseret i de kommende år. Har du plads i hus og hjerte, så parrer Røde Kors gerne værter og gæster. Genlyd og KlosterCaféen inviterer også indenfor til juleaften, så heldigvis er der ingen, der behøver sidde alene hjemme.

December har ikke eneret på at være næstekærligheds-måned. Min mand, børn og jeg skal have et barn fra Afrika i julegave, som vi kan være fadder for hele året rundt. Jeg glæder mig til at se min mand og børn pakke gaven op, men mest af alt glæder jeg mig til at vi, som familie skal følge barnet vokse op og få en uddannelse og en fremtid.

Annonce

Jeg mener ikke, at vi skal slå hinanden i hovedet med næstekærlighed og menneskesyn her op til jul, men i stedet klappe dem på skulderen, der formår at skabe noget godt for andre. Vi gør alle, hvad vi kan, for at julemåneden skal gå op i en højere enhed.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce