Annonce
Kultur

Vildt år for Velvet Volume

<p>For Nataja, Noa og Naomi i Velvet Volume er koncerten på Northside en drøm der går i opfyldelse. Foto: Axel Schütt</p>

Snart kan de tre søstre i det århusianske band Velvet Volume sætte flueben ved en af deres helt store drømme - en koncert på Northside.

»Det er fuldstændigt sindssygt. Det er noget, som hele tiden har virket langt ude i fremtiden, men nu er vi her,« siger Noa Lachmi begejstret.

Annonce
Som lørdagens første band gav Velvet Volume en lille intimkoncert ved Gaffas campingvogn som smagsprøve på hvad der venter publikum søndag. Foto: Axel Schütt

»Vi glæder os så meget,« siger Naomi Lachmi og smiler.

»Når vi har gået rundt på festivalpladsen, har vi fået en masse positive kommentarer. Folk er kommet over til os for at sige, at de glæder sig til at se os på søndag, så det skal nok blive godt,« siger hun, da avisen møder bandet på Northside lørdag.

Velvet Volume udgav i august sidste år en dobbelt single, men det var da de i løbet af efteråret spillede til tre live-shows på tv i den bedste sendetid, at de for alvor brød i gennem til den brede offentlighed.

I foråret gav de deres første koncert i Pumpehuset i København som hovednavn på plakaten, men når de tre søstre står på Northsides P6 Beat scene søndag eftermiddag bliver det foran det største publikum, de endnu har spillet for.

»Og på den største scene,« indskyder Nataja Lachmi, der er trioens trommeslager.

Koncerten bliver startskuddet på en travl sommer med flere festivalkoncerter, blandt andet på Smukfest.

Men inden da skal Naomi og Noa, bandets bassist og guitarist, have afsluttet de sidste studentereksamener på Aarhus Katedralskole.

De 19-årige tvillingesøstre ser frem til at kunne hellige sig musikken på fuld tid, mens lillesøster Nataja på 17 endnu har et par år på skolebænken.

»Skolen er helt klart en plan b. Vi vil være musikere, men hvis det ikke går, så har vi skolen at falde tilbage på,« siger Noa Lachmi.

Ikonet Iggy

Selv om trioen har haft travlt med at give interviews på festivalen, har der også været tid til komme ud og høre musik.

For tre dedikerede rockmusikere, var koncerten med Iggy Pop lørdag aften et must.

»Han er et ikon, som har gjort meget for rockmusikken. Han er i en kategori for sig, så det var stort at få lov til at være vidne til en koncert med ham,« siger Noa Lachmi, der også nåede at høre Refused og Deftones i løbet af fredagen.

Orange drømme

Northside har været en milepæl for de tre unge kvinder. Men hvad er så den næste?

»At åbne Orange Scene på Roskilde,« siger Noa Lachmi og rækker armene i vejret med et grin.

»Vi vil også gerne spille i udlandet - gerne Japan. Jeg er vild med deres kultur, og de respekterer virkelig musik, så jeg tror, at det vil være et godt publikum,« siger Naomi Lachmi og tilføjer:

»Men folk er også bare så fede at spille for her i Danmark, og vi glæder os rigtig meget til koncerten i morgen.«

Trioen håber, at der i efteråret bliver luft i kalenderen til at komme i studiet og indspille nogle nye sange.

»Men vi gider ikke stresse over det. Der skal være tid til at fokusere 100 procent på det,« siger Nataja Lachmi.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Velforberedte indbrudstyve: Tog strømmen, brugte medbragt stige og klippede dyre lamper ned

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce