Annonce
Aarhus

Vinderen er fundet: Her er byens største øjebæ

21 finalister blev udvalgt. 11.000 stemmer blev afgivet af Stiftens læsere. Her er vinderen og de 20 andre.

Vinderen

AARHUS: Efter at have kåret Toldboden som byens smukkeste bygning, skulle Stiftens læsere stemme på hvilken bygning i Aarhus, de mindst kan lide.

De 21 finalister er blevet fundet efter snakke med arkitekter, diskussioner på redaktionen og via en afstemning i Facebook-gruppen Gamle Århus.

Over 11.000 stemmer er blevet afgivet, og en klar vinder er fundet.

På forhånd var hele løsningen og bevarelsen af dele af bygningerne i Ceres-krydset udråbt til storfavorit. Og ikke overraskende er den valgte løsning ved Ceres-byggeriet ud mod Viborgvej den helt store vinder - eller taber om man vil - i afstemningen, og dermed kåret af Stiftens læsere til byens største øjebæ. Med 2.501 stemmer i alt.

Nedenfor kan du se, hvor de 20 andre bygninger lægger sig, og hvor mange stemmer de har fået:

21. Politigården

Politigården i Aarhus mente flere skulle med, men kun 92 stemmer gør den til den "mindste øjebæ" af de 21 kandidater. Foto: Axel Schütt

20. Aros

104 stemmer. Aros.

19. Nabolaget

200 stemmer. Nabolaget. Foto: Kim Haugaard

18. Dokk1

221 stemmer. Dokk1. Foto: Axel Schütt

17. BDO-bygningen

264 stemmer. BDO-bygningen på Kystvejen. Foto: Axel Schütt

16. Bestseller

275 stemmer. Bestseller. Foto: Axel Schütt

15. Højhusene på Marselis Boulevard

287 stemmer. Højhusene på Marselis Boulevard. Foto: Kim Haugaard

14. Isbjerget

316 stemmer. Isbjerget. Kim Haugaard

13. Tømmergården

358 stemmer. Tømmergården på Trøjborg. Foto: Axel Schütt

12. Havneholmen

384 stemmer. Havneholmen på Aarhus Ø. Foto: Axel Schütt

11. Prismet

430 stemmer. Prismet. Foto: Google Street View

10. Comwell

445 stemmer. Comwell - Aarhus City Tower. Foto: Axel Schütt

9. Navitas

455 stemmer. Navitas. Foto: Axel Schütt

8. Demokratens Hus

477 stemmer. Demokratens Hus. Foto: Axel Schütt

7. Kalmargade 40

503 stemmer. Kalmargade 40 - her set fra Randersvej. Foto: Axel Schütt

6. Postcentralen i Ankersgade

561 stemmer. PostNord i Ankersgade. Foto: Axel Schütt

5. Zleep Hotel

631 stemmer. Zleep Hotel, tidligere Hotel Mercur i Viby. Foto: Axel Schütt

4. M.P. Bruuns Gade 25

780 stemmer. Facadebevaringen i M.P. Bruuns Gade 25. Foto: Tobias Heede Niebuhr

3. Højhuset Langenæs

865 stemmer. Højhuset Langenæs. Foto:Flemming Krogh

2. Hotel Atlantic

891 stemmer. Hotel Atlantic på Europaplads. Foto: Kim Haugaard

1. Ceres

Den var storfavorit, inden afstemningen overhovedet begyndte og med 23 procent af alle stemmer, ender løsningen ved Ceres-byggeriet ud mod Viborgvej på en klar førsteplads som byens største øjebæ. 2.501 stemmer i alt. Foto: Axel Schütt

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Velforberedte indbrudstyve: Tog strømmen, brugte medbragt stige og klippede dyre lamper ned

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce