Annonce
Debat

Vindmøller, solceller og elbiler til Aarhus: Vi skal gøre, hvad vi kan for at redde kloden

"Der kører i disse dage en rasende debat på Aarhus Ø, om vi skal have vindmøller yderst på Aarhus Havn. Modstanderne argumenterer for, at vindmøller støjer og skaber reflekser. Dem, der er for vindmøllerne, kæmper for klodens overlevelse. Vind og sol er i dag den billigeste energiform at etablere, og des tættere, den bliver genereret ved forbrugerne, des mere rentabel er den", skriver Mogens Hald. Arkivfoto: Axel Schütt

DEBAT: Vind har i mange tusind år været en af menneskets vigtigste energikilder og, indtil man opfandt dampmaskinen og dieselmotoren, den eneste løsning for at krydse verdenshavene.

Vind og sol må stå øverst på listen over energiformer til en grøn omstilling.

Der kører i disse dage en rasende debat på Aarhus Ø, om vi skal have vindmøller yderst på Aarhus Havn. Modstanderne argumenterer for, at vindmøller støjer og skaber reflekser. Dem, der er for vindmøllerne, kæmper for klodens overlevelse.

Vind og sol er i dag den billigeste energiform at etablere, og des tættere, den bliver genereret ved forbrugerne, des mere rentabel er den.

Vindmølleprojektet på den yderste mole ved Aarhus Havn er et nøgleprojekt for omstilling til grøn energi, og selvom det globalt er en meget lille del af målet for at redde kloden, så har det en kæmpe betydning for os som århusianere i forståelsen for, hvad det er, det drejer sig om. Og i øvrigt passer det ikke, at vindmøller støjer. Moderne vindmøller med 10 o/min kan næppe høres få hundrede meter fra møllen. Og det er ikke støj, det lyder, som når vinden blæser i palmerne på stranden.

Solceller bør installeres overalt i byen på tage og facader, hvor solens stråler kan nå frem, og hvor det ikke skæmmer, især ældre smukke bygninger.


Aarhus Kommune bør gå i brechen for at fremme al transport på nul-fossile brændstoffer og samtidig gøre det umuligt at færdes i byen på fossile brændstoffer.


Der bør etableres underjordiske energilagre til opsamling af overskudsvarme, og alle kældre skal udnyttes mest muligt til elektriske lagre.

Det er med stor glæde, at vi nu ser en fin fremgang for el-bilisme. Salget er steget med over 300 procent i år, og det er jo vejen frem. Men desværre mærker vi, som har været el-bilister i nogen tid, at trængslen ved ladestanderne i byen er blevet mærkbart forøget. Vi er mange el-bilister i den indre by, som ikke kan oplade ved vores bolig og derfor er afhængige af destinationsladere (3,6 KW) til opladning over natten og hurtigladere (50 KW) ved indkøbscentre, sportshaller, museer (Moesgaard, Aros, Den Gamle By, universitetet, etc.) i dagtimerne.

Eksempelvis på Aarhus Ø, Aarhus' "Manhatten", med mere end 10.000 beboere og arbejdere findes ikke én ladestander, som kan bruges offentligt. I den indre by er der destinationsladere, men for at lade her skal man betale parkeringsafgift. Det fremmer ikke forståelsen for den form for bilisme. Bilister, som tanker diesel og benzin, betaler ikke et gebyr for at tanke op, det bør el-bilister heller ikke skulle gøre.

Aarhus Kommune bør gå i brechen for at fremme al transport på nul-fossile brændstoffer og samtidig gøre det umuligt at færdes i byen på fossile brændstoffer.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Corona-tal byder på trist månedsrekord: Virus ser ud til at vinde terræn i Aarhus og resten af Østjylland

Annonce