Annonce
Erhverv

Vindsektoren strømmer til verdens havvindmøllemekka

KØBENHAVN: Forventningen er, at mere end 9000 danske og internationale gæster vil at besøge Bella Center i København 26.-28 november, når verdens største udstilling og konference med fokus alene på havvind løber af stablen.

Med på udstillingen er intet mindre end 99 danske virksomheder, som står iblandt i alt 431 udstillere. Det sker i en tid, hvor havvind vokser massivt.

- Bella Center er totalt udsolgt, og vi forventer besøgende fra alle hjørner af verden og i stort omfang fra den danske leverandørkæde, siger Jan Hylleberg, administrerende direktør for Wind Denmark, som sammen med den europæiske vindenergiorganisation WindEurope står bag WindEurope Offshore 2019.

Annonce

Wind Denmark

Wind Denmark er et sektorfællesskab for vind, der samler virksomheder, vindmølleejere og vindinteresserede privatpersoner. I alt repræsenterer Wind Denmark 3100 medlemmer.

Wind Denmark arbejder med politisk interessevaretagelse og rådgivning af medlemmer, herunder særligt med at sikre rammer for vidensdeling og netværk på tværs af den danske vindsektor. Samtidig er Wind Denmark talerør for den danske vindsektor og sektorens cirka 33.000 ansatte og 30.000 vindmølleejere.

Wind Denmark blev etableret 30. marts 2019 ved en sammenlægning af organisationerne Vindmølleindustrien og Danmarks Vindmølleforening, der begge har eksisteret i omkring 40 år.

Kilde: Wind Denmark

Havvind i stor vækst

Den årlige udbygning med vindenergi på verdensplan er for mere end 90 procents vedkommende udgjort af vindmøller opstillet på land, men i disse år gør havvind store fremskridt. Senest har det Internationale Energi Agentur (IEA) fremlagt tal, der viser, at havvind vil overhale landvind i 2040 i Europa.

På det tidspunkt forventer IEA, at godt 20 procent af Europas elforbrug vil blive dækket af havvind, mens landvind vil have en lignende andel, mens kul vil være nede på et par procent fra i dag at ligge på 20 procent. I Danmark vil havvind og landvind, suppleret med sol, være de dominerende strømproducerende teknologier i fremtiden, og i Danmark har vi i dag verdensrekorden i strøm fra havvind.

- Havvind stod for 15 procent af elproduktionen i 2018 og vil stige til omkring 25 procent i 2025 (uden havmølleparken Thor, red.). Det er en iøjnefaldende verdensrekord. Derfor ser vi også, at verdens øjne hviler på Danmark, når det handler om havvind og måske i særdeleshed de danske virksomheder, der er verdensmestre i at udvikle og opstille havvind, siger Jan Hylleberg.

I dag er der installeret omkring 20 GW havvind i de europæiske farvande, men i 2050 forventer EU-kommissionen, at der skal være installeret op til 450 GW for at EU kan leve op til sine klimaforpligtelser.

Stor interesse for messe

- Havvind er vitalt for at Danmark kan nå klimamålsætningerne for 2030 og 2050. Danmark har nogle af de absolut bedste placeringer til havvind i Europa, og derfor skal vi også opstille havvind i Danmark, hvor strømmen på nogle tidspunkter eksporteres til vores nabolande, siger Jan Hylleberg og understreger at dansk havvind på den måde kan være med til at stoppe tyske kulkraftværkers forurenende strømproduktion.

WindEurope Offshore 2019 samler den globale havvindmølleindustri over tre dage, og messen åbnes af H.K.H. Kronprins Frederik og statsminister Mette Frederiksen 26. november.

Danmark og havvind

  • Installerede verdens første havvindmøllepark i 1991
  • Verdens største marked for havvind, næsten uafbrudt, til 2007
  • Verdens fjerde største installerede kapacitet ved udgangen af 2018
  • Hjemland for nogle af verdens førende virksomheder inden for havvind
  • Har installeret cirka 1700 MW havvind

  • Knap 1.000 MW er under opførelse eller planlagt

  • Hertil kommer flere igangværende ansøgninger om etablering af små og mellemstore parker efter ’åben-dør’-ordningen

  • Samlet vurderer Wind Denmark, at den samlede mængde havvind i Danmark i 2030 (nedtagning af udtjente parker medregnet) kan være mellem 4,6 GW og 17 GW. Det sidste kræver, at regeringens tidligere udtalelser om en kunstig energiø føres ud i livet inden 2030.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Blog

Blog: Julen varer ikke ret meget længere

For os, der nu er den ældste generation, er det ikke noget problem i hukommelsen at genskabe barndommens lykkeland i 1950’erne. Om man boede i midtbyen, på Trøjborg eller på Frederiksbjerg var et fedt, for det var det samme alle steder: boligblokke i fire-fem etager, der lå i karréer med gaderne på kryds og tværs. Og forsynings-centralerne lå lige henne på gadehjørnerne. Der lå en købmandsbutik på det ene hjørne, en bager på det andet, en slagter på det tredje og endelig en grønthandler på det fjerde. Og der var snesevis af dem, for de lå på hvert eneste gadehjørne overalt i byen. Men i 1960’erne og 1970’erne forsvandt alle disse småhandlende i løbet af en forholdsvis kort årrække; facaderne blev muret til og der blev indrettet hjørnelejligheder i de tidligere butikker. De store supermarkeder tog dem, gik vi og sagde – endskønt købmandens, slagterens og grønthandlerens butikslukning kun kunne tilskrives os selv. Det var jo os – kunderne – som holdt op med at handle hos dem, da vi i stedet søgte indenfor i det spændende supermarked med de bugnende varehylder og de deraf nødvendige indkøbsvogne. Og vi fik da også en form for personlig kontakt med den søde kassedame. Det var dét, der slog købmanden ihjel. Men det var kun indirekte supermarkedets skyld! Og nu gentager historien sig, men denne gang er det udvalgsforretningerne det går ud over. Tøj, sko, isenkram, smykker, bøger and-you-name-it bliver nu ligesom i 1960’erne solgt i nye og anderledes ”butikker” – nu kaldes de bare internettet. Nu skal folk end ikke rejse sig fra sofaen længere for at handle, hvorfor historien gentager sig: det er heller ikke nyheden e-handel, som nu er skyld i at de små fysiske butikker får det sværere og sværere – det er og bliver os, kunderne, der er begyndt at handle anderledes. Det hele skal naturligvis ses i sammenhæng med, at handels-uvidende byrådsmedlemmer og deres tilsvarende embedsmænd ommøblerer byen, så den sidste lyst, kunderne måtte have for at tage ind i city for at købe varer, nok også skal blive elimineret. Det bliver gjort vanskeligere og vanskeligere at køre rundt i byen – og det bliver efterhånden komplet umuliggjort at finde parkeringspladser. Det sidste fordi kommunen fjerner alle gammelkendte p-pladser for at tvinge bilisterne til at bruge kommunens egne p-misfostre Navitas og Dokk1 – som dog aldrig, aldrig, aldrig nogensinde bliver rentable, fordi de er placeret komplet tåbeligt i forhold til byens handelsliv. Butikker lukker vedvarende i hobetal. Det sker på daglig basis. Og som noget helt nyt ser vi nu også gamle, fine, velanskrevne og –konsoliderede firmaer indskrænke og lukke tabsgivende filialer, simpelthen for at rebe sejlene. Noget de store kædefirmaer af prestigemæssige årsager ikke tidligere har beskæftiget sig for alvor med – men nu udvises rettidig omhu og damage control. Så kig dig derfor godt rundt omkring på alle juledekorationerne, når du i disse dage er ud at købe julegaver. For det er meget tænkeligt, at julen ikke varer så meget længere. I takt med at der bliver færre butikker med næsten ingen omsætning fordi vi køber det meste på nettet, så bliver der heller ikke råd til for gadeforeningerne at sætte julepynt op. Flere af byens kendte handelsgader har jo allerede for længst fravalgt juledekorationerne, og indenfor en kort årrække kommer Strøgets flotte stjernehimmel formentlig heller ikke op. Det koster hvert år en halv million kroner, men med flere og flere ikke-betalende medlemsbutikker, bliver det jo umuligt for Strøgforeningen at finde økonomi til at bruge så mange penge på julelys. Men vi kan ikke stoppe det. Man har aldrig kunne stoppe naturlig udvikling. I 1960’erne buldrede supermarkederne frem og nu om dage er det så handlen på nettet. Det står ikke til at ændre. Det eneste vi så bare skal huske på, når vi om nogle år savner de hyggelige julelys i gaderne, er årsagen til, at der ikke længere er råd til den glædelige julehygge. Der er for få fysiske butikker til at betale.

Aarhus

Turbåd inspiceret efter at kvinder faldt i havnen: Søfartsstyrelsen fandt mangler i forbindelse med sikkerheden

112

Forundret formand for Vejlby-Risskov Hallen: Er uforvarende blevet en del af svindelsag i Forsvaret

Annonce