Annonce
Østjylland

Virksomheder kritiserer nye regler for lastbiler: Kommunen står fast

Lokale virksomheder er utilfredse med, at der er standsningsforbud for køretøjer i industriområderne i dagtimerne, men kommunen har ikke i sinde at ændre reglerne: Arkivfoto: Claus Skovholm
Nye regler for standsning i industriområderne har ført til, at chauffører har modtaget bøder, mens de har af- og pålæsset last. Derfor vil lokale virksomheder have ændret reglerne, men kommunen siger nej.

Horsens: Ændr parkeringsreglerne i industriområderne, for de nuværende reglerne er uhensigtsmæssige.

Sådan lyder budskabet i en række henvendelser, som Horsens Kommune har modtaget fra virksomheder i kommunens industriområder.

Disse anfægter de nye parkeringsregler i industriområderne, der blev indført ved årsskiftet, som betyder, at der er standsningsforbud for alle køretøjer ved de offentlige veje i Horsens' industriområder i tidsrummet fra klokken 6 til 18.

En regel, der skal forebygge langtidsparkerede lastbiler, men som også betyder, at chauffører, der stopper sin lastbil kortvarigt for at af- eller pålæsse last fra en lokal virksomhed, får udstedt en bøde, hvis en parkeringsvagt kommer forbi. Derfor opfordrer virksomhederne til, at standsningsforbuddet bliver ændret til et parkeringsforbud, så chaufførerne kan løse deres af- og pålæsningsopgaver uden at være i fare for at få en bøde.

Det beretter Allan Lyng Hansen, afdelingschef for affald og trafik i Horsens Kommune, der samtidig påpeger, at det har væsentlig indflydelse på parkeringskontrollens effektivitet, om der er standsningsforbud eller parkeringsforbud.

- Med standsningsforbud kan vi udstede en bøde, så snart vi observerer køretøjet. Med parkeringsforbud vil der være en observationstid på fire minutter. Og denne starter forfra, hver eneste gang der bliver foretaget noget ved bilen i forbindelse med af- eller pålæsning, for eksempel hvis en bagklap bliver åbnet, siger Allan Lyng Hansen.

- Det betyder, at en parkeringsvagt kan bruge rigtig lang tid på ét køretøj, og så får man ikke en særlig effektiv kontrol. Så vil man have en effektiv kontrol, er man nødt til at have standsningsforbud, siger Allan Lyng Hansen.

Annonce

Standsningsforbud i industrien

  • I sommeren 2018 kom der politisk fokus på langtidsparkerede lastbiler i Horsens' industrikvarterer.
  • Som et led i forebyggelsen af problemet besluttede kommunens plan- og miljøudvalg at indføre nye regler i industriområderne ved årskiftet.
  • De nye regler betyder, at der i udgangspunktet er standsningsforbud for alle køretøjer ved de offentlige veje i Horsens' industriområder i tidsrummet fra klokken 6 til klokken 18.
  • Til gengæld er det lovligt at parkere i områderne fra klokken 18 til klokken 6.
  • Et halvt år efter de nye regler blev indført, er det plan- og miljøudvalgsformand Martin Ravns vurdering, at de nye regler har virket efter hensigten ved at mindske antallet af langtidsparkerede lastbiler i industriområderne.

Risiko for tilbagefald

Af samme årsag har medlemmerne af kommunens plan- og miljøudvalg besluttet at fastholde standsningsforbuddet.

- Vi ændrer ikke på noget. For hvis man vil opretholde den effektivitet, som parkeringskontrollen har i dag, skal man fortsætte med at have standsningsforbud, siger Martin Ravn (V), formand for plan- og miljøudvalget, og slår samtidig fast, at mange virksomheder er glade for effekterne af de nye regler, der skal modgå langtidsparkerede lastbiler.

- Hvis man ændrer reglerne, er der risiko for, at der kommer et tilbagefald for de problemstillinger, der var førhen, siger han.

Skal foregå på egen grund

Martin Ravn pointerer samtidig, at virksomhederne ikke har hjemmel til at foretage af- og pålæsning ved offentlig vej.

- Af- og pålæsning skal foregå inde på virksomhedens egen grund. Det lægger loven op til, siger han.

Det bekræfter Allan Lyng Hansen.

- Der er et eller andet sted en adfærdsregulering i det. Det er også det, der er ønsket med at have reglerne på den måde, siger han.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Racisme skal standses og andet end det

Et fodboldstadion har sin egen retorik. Der er næsten ingen grænser for, hvad publikum tillader sig at råbe efter aktørerne på banen. Det gælder både spillere og dommere, som bliver udsat for tilråb, som kunne have kostet en dom, hvis de var blevet råbt på åben gade. Men stadions har deres egne regler. Mere bliver tilladt indenfor end udenfor. Racisme burde slet ikke forekomme, heller ikke på fodboldstadions. Ethvert menneske har ret til respekt uanset hudfarve, og det er godt, at der nu bliver taget fat på at standse racismen på internationalt niveau. I yderste instans skal en fodbolddommer afbryde en kamp, hvis racistiske tilråb bliver gentaget. Det skete to gange i Bulgarien-England forleden. Men kampen blev spillet færdig. Reglen er ikke uden problemer. Hvis et hold er bagud, og tilhængerne ønsker at få kampen standset, kan de råbe racistiske udtryk, så dommeren må gribe ind. Og så ekstrem som sport på øverste niveau er blevet, er mange parate til at udnytte enhver regel og mulighed for at vinde eller undgå at tabe. Et andet sted kan vi begynde. Herhjemme sker det meget ofte, at tilskuerne råber "ludersøn" efter en dommer, hvis de mener, han har dømt forkert - selvfølgelig mod deres eget hold. Det tilråb er krænkende og uholdbart, og Dansk Boldspil-Union bør give dommeren eller endnu bedre fjerdedommeren ret til at standse kampen, når tilråbet forekommer. I gentagne tilfælde kan han standse kampen helt. Det er også upassende, når fodboldlandsholdet og andre hold synger den sejrssang, som slutter med "store patter". Det er plat og lummert. Selv om der kan være voldsomme fysiske udfoldelser, når det går hårdest til i fodbold, kan spillet også være elegant. Stemningen på et stadion kan være fantastisk og hjertegribende, og stedet bør ikke være skueplads for latrinære, platte, upassende og racistiske tilråb. Det vil også klæde spillet, hvis elegancen føres videre, når kampen er forbi. Spontan jubel og glæde hører med, og den skal der selvfølgelig være plads til, men den kan også udføres værdigt.

Annonce