Annonce
Navne

Visit Aarhus-direktør udpeget af minister til turismeforum

Peer H. Kristensen, direktør i Visit Aarhus, er udpeget til Det Nationale Turismeforum. Foto: Flemming Krogh

Erhvervsminister Rasmus Jarlov (K) har peget på Peer H. Kristensen, direktør i Visit Aarhus, som en del af det hold, der skal styrke og styre den nationale turismefremmeindsats frem mod 2022, kaldet Det Nationale Turismeforum.

Peer H. Kristensen vil blandt andet arbejde for at skabe decentrale destinationsselskaber som drivere af væksten i dansk turisme.

Det Nationale Turismeforum skal først og fremmest udvikle en mere smidig koordinering af det fælles system for turismefremme. Med ændringen af lov om dansk turisme fra december 2018 skal forummet arbejde målrettet for at skabe sammenhæng i den offentlige turismefremmeindsats og undgå, at overlappende turismefremmeindsatser etableres.

Det Nationale Turismeforum blev oprettet i 2015 og består af repræsentanter for turismeerhvervet, kommunerne, turismeforskningen, de største offentlige turismefremmeorganisationer og Erhvervsministeriet.

Medlemmerne af Det Nationale Turismeforum er nu: Michael Dithmer (formand), departementschef, Erhvervsministeriet (genudpegning). Allan L. Agerholm, bestyrelsesformand, Visit Denmark (genudpegning). Peter Højland, bestyrelsesformand, Wonderful Copenhagen (nyudpegning). Henrik Höhrmann, bestyrelsesformand, Dansk Kyst- og Naturturisme (nyudpegning). Laila Kildesgaard, direktør, KL (genudpegning). Peer H. Kristensen, direktør, Visit Aarhus (nyudpegning). Mette Broksø Thygesen, administrerende direktør, Tycho Brahe Planetarium (nyudpegning). Flemming Toft Andersen, administrerende direktør, Feriepartner (nyudpegning). Ole Sorang, nordisk marketingdirektør, Radisson Hotel Group (nyudpegning). Anette Therkelsen, lektor, ph.d. og vicedekan, Aalborg Universitet (nyudpegning).

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Elever på nedskæringstruet gymnasium strejker: Vi håber, at de kan se, at det er forkert

Læserbrev

Læserbrev: Østjyderne taber på regeringens manglende ambitioner for infrastrukturen

Trængselsproblemerne på det østjyske vejnet er til at tage og føle på. For østjyderne betyder det, at køkørsel dagligt frarøver dem tid, som kunne have brugt meget bedre med familien eller på arbejdet. For de østjyske virksomheder skader trængselsproblemerne mulighederne for at skabe vækst – tid er, som bekendt, penge. Det er med andre ord en fuldstændig uholdbar situation. Både for østjyderne og de østjyske virksomheder, men også for samfundet i sin helhed, fordi vi går glip af vækst og arbejdspladser. Køkørslen koster nemlig et samfundsøkonomisk tab på over 20 milliarder kroner om året. Penge, der kunne have været brugt til vores fælles velfærd og på en fortsat ambitiøs grøn omstilling. Der er behov for en ambitiøs infrastrukturplan, som kan sætte ind, der hvor trængselsproblemerne er størst. Et behov, som altid har haft høj prioritet i Venstre. Sidste år var vi med til at lande en ambitiøs infrastrukturaftale, og i Østjylland bragte aftalen gode nyheder. For med planen skulle E45 udvides både på strækningen mellem Aarhus S og Aarhus N med anlægsstart allerede i 2021 og på strækningen mellem Vejle og Skanderborg S med anlægsstart i 2023. Dertil kom kapacitetsforbedringer på rute 26 og udbygning af rute 15 og en enighed blandt aftaleparterne om at prioritere en fortsat udbygning af E45 fra Aarhus og op mod Randers i en kommende flerårig plan. Samlet set et løft af infrastrukturen i Østjylland på 6,3 milliarder kroner. Ja, faktisk kunne vi næsten ikke få armene ned. Men lykken var kortvarig. Under valgkampen måtte man forstå på Socialdemokratiet, at også de havde store ambitioner om at investere i infrastrukturen. Der var nærmest ingen grænser for, hvor mange vejprojekter, som skulle igangsættes, og det kunne kun gå for langsomt. Derfor må det også undre de østjyske vælgere, at regeringen - med transportminister Benny Engelbrecht i spidsen - i sommer besluttede at skrotte den infrastrukturaftale, som den tidligere regering forhandlede på plads. Man fandt fra regeringens side, at der var behov for at starte helt forfra med et såkaldt blankt kanvas. Og blankt er det til stadighed. Nu er der gået et halvt år, og der er endnu ikke indkaldt til forhandlinger. Transportministeren vil end ikke sætte noget konkret tidsperspektiv for, hvornår forhandlinger skal gå i gang. I værste fald skal vi helt frem i 2022. Det er dybt problematisk, at regeringen hænger i bremsen. Der er store infrastrukturelle udfordringer nu og her, og der er behov for investeringer nu. Vi kan ikke vente til 2021, 2022 eller senere. Så kære regering, lad os nu komme i gang med forhandlingerne, så vi kan få de nødvendige investeringer på plads.

Aarhus

Ransagning af bil førte politiet til skunklaboratorium: 100 ulovlige planter beslaglagt

Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Annonce