Annonce
Gear

Voksen brint-limousine fra Toyota

Den nye Toyota Mirai er en storladen bil, der måler næsten fem meter i længden og har en akselafstand på 2,92 meter. Foto: Toyota
Med anden generation af Toyota Mirai forvandler brintbils-modellen sig fra en futuristisk designet hatchback til en storladen sedan.

Det skal for alvor være slut med brintbiler, der ligner halve rumskibe. Det er signalet fra Toyota, der totalt skifter hest fra første til anden generation af brintbilen Mirai. Mens den første model fra 2014 nærmest er en slags femdørs hatchback, er den nye en fullsize coupéagtig limousine, der med sine næsten fem meter matcher en Audi A6. Den kan ligesom elbil-pioneren Tesla Model S styles som luksusbil, men f.eks. også udføre praktiske opgaver som taxi.

Det understreges af rækkevidden på en tankfuld for den baghjulstrukne model, der er hele 650 km. mod 500 km i den gamle model. Det skyldes en bedre udnyttelse af brændselscellerne og større brinttanke.

Mirai er omsluttet af et karrosseri med en lav hoftelinje og står på 20 tommer fælge. Inden døre er der skabt en kabine, der skal fremstå enkel, og hvor det centrale punkt er en berøringsskærm på 12,3 tommer. I den nye model er der plads til fem i modsætning til de fire, der kan være i den nuværende model.

Annonce

Danmark og brintbiler

Honda, Hyundai og Toyota har sammen med brintbranchen bragt Danmark i front som et foregangsland inden for brint. Der findes en halv snes brint tankstationer herhjemme.

Bilen først

Hos Toyota uddyber chefudvikler Yoshikazu Tanaka, hvad tankerne bag den nye Mirai er.

- Jeg ønsker, at kunderne siger, at de vælger Mirai – ikke kun fordi det er en brintbil, men fordi de ganske enkelt bare ville have den bil – og så er det tilfældigvis bare en brintbil, siger Yoshikazu Tanaka og fortsætter:

- Vi har nået vores mål om at bygge en bil, som kunderne vil køre i hele tiden, en bil, der har et attraktivt design, der taler til følelser, og som har lige præcis de dynamiske præstationer, der kan få folk til at smile.

Rent praktisk fungerer en brintbil ved, at der sker en proces i en brændselscelle, der omdanner brinten til elektricitet, som leverer strøm til et batteri og driver en eller flere elmotorer, så der et stykke hen ad vejen er tale om en elbil. Udstødningen er ren vanddamp i bilen, der kan tankes op på få minutter. Det sker i dag til priser, som matcher konventionelt brændstof, men altså er væsentligt renere. Der findes dog foreløbig kun få tankstationer, hvor der herhjemme er en halv snes stykker.

Der er på verdensplan solgt omkring 10.000 Mirai siden introduktionen, heriblandt 22 i Danmark, der var et af de fem første lande i verden til at introducere Mirai.

Markedet vokser

Der er ganske få bilproducenter, som bygger brintbiler. Det gælder Hyundai, der efter iX35 i år har lanceret den ganske velkørende Nexo.

Honda har haft den futuristiske Insight brintbil på programmet i anden generation siden 2009. Det bliver interessant, om den ligesom Mirai bliver mere voksen og kommer i en mere anvendelig version.

Der er ingen tvivl om, at tiden er blevet mere moden til brintbiler. På trods af at kravene til lavere CO2-udledning strammes, og der lanceres mange nye elbiler i de kommende år, er der nemlig udsigt til lange leveringstider og kø ved ladestanderne. Det åbner markedet for alternativer.

Den nye Mirai vises på det kommende motorshow i Tokyo. Den lanceres til næste år i Japan som det første marked, mens Nordamerika og Europa følger efter.

Den nuværende Toyota Mirai koster omkring 600.000 kr. Der foreligger ikke oplysninger om flere detaljer som f.eks. ydelse eller priser på den nye Mirai.

Den store Mirai klarer 650 km på en tankfuld brint, det er 150 km længere end den nuværende model. Foto: Toyota
Instrumenteringen er centreret omkring en stor skærm på 12,3 tommer. Her i en højrestyret version. Foto: Toyota
Med anden generation af Mirai tager Toyota et stort stilskifte fra designmæssige eksperimenter til det mere sikre. Foto: Toyota
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Fund af væsentligt bevismateriale: Ledende nynazist og 27-årig varetægtsfængslet for hærværk på jødisk gravplads

Læserbrev

Læserbrev: Stop fodboldbaners plastsvineri

Vidste du, at det måske smadrer havmiljøet, når dit barn går til fodbold? Hvis dit barn spiller på en gammel kunstgræsbane, er det desværre tilfældet. Kunstgræsbaner er ofte lavet af gamle bildæk, der bliver sprættet op og raspet. Det gør banen blød og rar at falde på. På den måde minder det om rigtige græsbaner. Men det raspede bildæk, bliver ikke på banerne, det hentes med hjem og alle mulige andre steder, hvor fodboldspillerne færdes. Derfor kommer det også i grundvandet, og det ryger i havene, derved ødelægges havmiljøet. Og vi risikerer selv at komme til at spise mikroplasten, når de fisk, vi spiser, har indtaget plasten enten som direkte føde, eller fordi de spiser andre dyr, der har det i sig. Nåh, ja de fisk spises også af andre dyr, der spises af større dyr, og så har vi det overalt i naturen. Enhedslisten kræver derfor et stop for anlæg af kunstgræsbaner med det forurenende granulat i, og at vi får de gamle baner skiftet ud med nyt, miljøvenligt kunstgræs. Der findes i dag alternativer lavet af f.eks. kokosfibre, sukkerroer eller olivenkerner – så der er ingen undskyldning for ikke at komme i gang! Sverige overvejer et forbud, og EU-Kommissionen skal til foråret diskutere, hvilke tiltag der skal til. Lad den grønne bølge gå på vores boldbaner – så vi og vores børn kan spille fodbold med god samvittighed!

Aarhus For abonnenter

Bevaringsværdigt byggeri til salg: Prisen starter ved 14 millioner

Annonce