Annonce
Aarhus

Vokseværk: Flere boliger og butikker i Det Nye Brokvarter

Den nye karré kommer til at ligge i det afmærkede område og kommer til at brede sig over i alt 29.500 kvadratmeter. Pressefoto.

29.500 kvadratmeter, som blandt andet kommer til at byde på 360 boliger, er på vej i nærheden af Vestre Ringgade.

AARHUS: Nu vokser bydelen langs Carl Blochs Gade og Søren Frichs Vej igen. Det Nye Brokvarter, som det hedder, bliver nu udvidet med et nyt byggeri på den trekantede grund, der ligger i hjørnet mellem Vestre Ringgade og Søren Frichs Vej.

Det nye byggeri kommer til at bestå af en trekantet karré på 29.500 kvadratmeter. Den kommer til at rumme cirka 360 boliger, mens stueetagen byder på erhverv i form af for eksempel fitnesscenter, cafeer og butikker.

Samtidig kræver lokalplanen for området, at mindst 20 procent af boligerne skal være almene boliger. Og det nye byggeri skal være rart at være i, siger rådmand for Teknik og Miljø, Kristian Würtz.

- Vi tager endnu et stort skridt i retning mod at indfri visionen for Det Nye Brokvarter, og vi udbygger den unikke bygade, der er ved at blive skabt fra Godsbanen til Åby Skole. Vi har lagt vægt på, at der skal være gode og grønne opholdsarealer, som giver beboerne lyst til at opholde sig der, siger han.

Det nye byggeri kommer til at være fire til seks etager højt, men nogle steder kommer det helt op i syv etager. Byggeriet tager udgangspunkt i lokalplan 1047, som blev vedtaget i byrådet onsdag.

Annonce
Illustration Aarhus Kommune
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce