Annonce
Biler

Volkswagen skærer taget af sin populære lille SUV

Decideret elegant kan man næppe beskylde den nye Volkswagen T-Roc Cabriolet for at være, men til gengæld er det markedets eneste SUV-cabriolet. Foto: VW
T-Roc Cabriolet lander til foråret 2020 og er noget så sjældent som en SUV med kaleche.

Udvalget af klassiske cabrioleter er gået støt ned de seneste år, hvor det efterhånden stort set kun er premium-mærker, der kan se en idé i at fremstille åbne biler.

Nu melder Volkswagen sig dog ind igen og lancerer en afløser til Golf Cabriolet, som bliver noget mere usædvanlig. Man har nemlig skåret taget af den nye T-Roc og fjernet bagdørene, og dermed opstår T-Roc Cabriolet, der kan bryste sig af at være helt sin egen, bogstaveligt talt.

Der er nemlig ikke andre SUV-cabrioleter.

For år tilbage var Nissan først med en Murano cabriolet, mens Range Rover for godt tre år siden forsøgte sig med en Evoque uden tag. Ingen af bilerne er dog blevet særligt succesfulde. De var begge særdeles kostbare, men måske kan der være kunder til en T-Roc Cabriolet, som under alle omstændigheder vil være mere overkommelig i indkøb.

Annonce
Taget kan køres ned på sekunder ved en hastighed på op til 30 km/t. Foto: VW

Køreoplevelse

I en åben bil handler det mere om køreoplevelsen end om motorkraft, så udvalget af motorer begrænser sig til to varianter, der kører på benzin, og som yder henholdsvis 115 og 150 hk. Der er en manuel sekstrins gearkasse som standard, mens syvtrins automatgear med dobbelt kobling kan tilvælges.

Den nye T-Roc kombinerer en høj kørestilling med en unik køreoplevelse, siger Volkswagen, der også beskriver, at taget kan køre op på ni sekunder og kan betjenes ved hastigheder op til 30 kilometer i timen. Der er endnu ingen prisindikation på den nye cabriolet, men et forsigtigt gæt kunne være en startpris på godt 300.000 kroner.

Den åbne T-Roc produceres på Volkswagens fabrik i Osnabrück, der har en lang tradition for at producere cabrioleter, blandt andet cabrioletvarianterne af Boblen og af Golf. Volkswagen Golf Cabriolet blev indstillet for tre år siden, mens det også er slut med den åbne Beetle.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kunstværk er vigtigere end kunstkøn

Lad os bare slå det fast fra start: ja, der er stadig åbenlyse udfordringer med ligestilling i dagens Danmark. Det er der på mange områder, og på mange områder er der heldigvis også bevægelser mod mere ligestilling. Måske ikke på alle områder, og måske er der heller ikke lige meget fart i bevægelserne mod det bedre, men der er bevægelse mange steder. Et af de steder er i kunstens verden, og seneste eksempel er hentet i hovedstaden, hvor Københavns Kommune har et udvalg; Rådet for Visuel Kunst, der støtter og køber kunst af "høj kvalitet" (som der står skrevet på kommunens hjemmeside) Rådet for Visuel Kunst køber kunst til kommunens mange institutioner og kontorer og har nu besluttet, at der fremover skal være kønskvoter på den kunst, som Københavns Kommune køber. Det vil sige, at der fra nu af skal være en kønslig ligefordeling mellem de indkøbte værker. At kunstnerens køn skal være et parameter, når der købes et kunstværk. Men måske burde Rådet for Visuel Kunst vende øjnene 180 grader og kigge nærmere på kønsfordelingen blandt dem selv. Der er nemlig otte medlemmer af rådet, hvoraf kun to er kvinder. De seneste seks år har rådets seks mænd og to kvinder købt 190 kunstværker, hvoraf 109 er udført af en mand, og 81 er udført af en kvinde. Det er ikke kønslig ligefordeling til sidste decimal, men det er vel ikke et udtryk for et kønsligt fravalg af kvinder. Havde den kønslige fordeling af kunstværker været mere lige, hvis rådet havde været mere lige kønsfordelt? Måske. Måske ikke. Men når det drejer sig om kunst, så bør kunstnerens køn ikke spille nogen rolle overhovedet. Kunstværket er vigtigere end kunstnerens køn, og selv om intentionen bag beslutningen om et ligeligt kønsfordelt indkøb af kunstværker er prisværdig, så er beslutningen også latterlig, netop fordi den siger, at kønnet er vigtigere end værket - og hvorfor så købe værket? Nu risikerer Københavns Kommune at købe kunstværker af "mindre høj kvalitet", fordi der er truffet en beslutning om kønslig ligefordeling, og dermed kommer kunsten i anden række. Det er vel ikke meningen.

Aarhus For abonnenter

Nelson boede 14 år i en flygtningelejr: - Det betyder alt for mig at blive dansk statsborger

Annonce