Annonce
Erhverv

Volkswagen varsler elektrisk satsning i pænt regnskab

Fabian Bimmer/Reuters
Trods sløv global vækst gik tyske Volkswagen pænt frem sidste år og solgte over ti millioner biler.

Den tyske bilgigant Volkswagen gik pænt frem i 2018, hvor både antallet af biler, der blev leveret til kunderne, og omsætningen steg. Fremtiden vil blive domineret af elbiler.

Det viser regnskabet for 2018, der er offentliggjort på selskabets hjemmeside.

- 2018 viser, at vi har tilføjet værdi på trods af et udfordrende miljø. Værdien er reflekteret i de 10,8 millioner biler, vi har leveret, og det er flere end nogensinde.

- Og det er reflekteret i flere end 70 nye modeller lanceret af vores brands. For eksempel SUV's som Volkswagen Touareg og T-roc, Skoda Kodiaq og Karoq, Seat Arona og Audi Q8, skriver administrerende direktør Herbert Diess i regnskabet.

Omsætningen steg med 2,7 procent til 235,8 milliarder euro - 1759,3 milliarder kroner. Efter skat kunne Volkswagen putte 12,2 milliarder euro i lommen i form af sit nettoresultat.

I regnskabet understreger Volkswagen, at fremtiden vil stå i elbilernes tegn.

- De kommende år vil blive ledet af vores elektriske kampagne. Vi er dedikeret til Parisaftalen og giver vores bidrag til at beskytte mennesker og miljøet.

- Vi planlægger at investere omkring 30 milliarder euro i elektriske køretøjer over de næste fem år, skriver Herbert Diess.

Parisaftalen er en international aftale inden for FN's klimakonvention, som blev indgået i 2015. Den drejer sig om begrænsning af udledning af drivhusgasser gennem grøn omstilling og klimatilpasning.

Volkswagens direktør skriver, at det er planen at lancere 50 nye elbilmodeller frem mod 2025, og at hver fjerde model på det tidspunkt vil være en elbil.

Selskabet forventer at have produceret 22 millioner elbiler inden 2028 mod tidligere forventet 15 millioner.

Det betyder, at Volkswagens store fabrikker i Zwickau, Emden og Hannover kun vil producere elbiler. Der vil også blive åbnet elbilfabrikker i Kina og USA.

Volkswagen er en af verdens største bilproducenter med store mærker som Audi, Porsche, Skoda og Bentley.

Selskabet blev stiftet i 1937 for at levere biler til den tyske arbejderklasse, som kunne betales. Under Anden Verdenskrig blev produktionen kun i mindre grad brugt til civile biler.

Efter krigen begyndte produktionen og salget at tage fart, og siden årtusindskiftet har Volkswagen købt op blandt andre bilproducenter.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Parkering i Skejby: Gylden mulighed for at få parkering til at fungere

En arbejdsplads med næsten 9.734 medarbejdere samlet på et areal, der svarer til cirka 500 parcelhusgrunde. Det er ikke svært at forestille sig, at det vil give problemer på mange forskellige områder. Men når det drejer sig om selve en af grundpillerne i vores velfærdssamfund; nemlig et sygehus, så tillader vi faktisk ikke, at der er alt for mange problemer. Så forventer vi - alle vi skatteborgere - at tingene bare kører efter en snor, der hverken knækker eller flosser det mindste. Men sådan er det selvfølgelig ikke i virkelighedens verden og slet ikke, når sygehuset er Aarhus Universitetshospital, der siden den tankemæssige fødsel har oplevet at få fjernet millioner og atter millioner af kroner, så det har meget svært ved at leve op til betegnelsen et supersygehus. Aarhus Universitetshospital er ét af de absolut bedste sygehuse i Danmark med nogle af de absolut bedste indenfor deres fag og specialer. Ingen tvivl om det. Men de senere år har Aarhus Universitetshospital fået et ry for også at være mangelfuldt og problemfyldt. Ikke på grund af personalet, men på grund af en økonomi og nogle økonomiske krav fra stat, der gør, at der alt for ofte har været sparerunder, nedskæringer og omorganiseringer. Samtidig har hospitalet kæmpet for at blive færdigbygget med de forsinkelser og fejl, som - desværre - alt for ofte er på store byggerier i Danmark. Nu står sygehuset færdigbygget, men der er stadig mulighed for forbedringer. Især på parkeringsområdet, som vi beskrev i mandagsudgaven af Århus Stiftstidende. Det har sygehusets ledelse, Region Midtjylland og Aarhus Kommune endelig erkendt og har derfor bedt konsulentvirksomheden Cowi om at udtænke noget bedre og langt mere funktionelt end det eksisterende. Som en - heldigvis - sjælden bruger af Aarhus Universitetshospital er det ikke svært at pege på skiltningen, som et forbedringspunkt. Ikke så meget antallet af skilte, mere størrelse og selve indholdet. Som ansat ved man godt, hvor man skal hen. Som indlagt er det mere eller mindre ligegyldigt, da andre oftest afleverer én. Som pårørende og gæst er man straks mere udfordret. Men hospitalet er førdigbygget og parkeringspladserne er lavet, så nu kan Cowi studere det adfærdsmønster, vi bilister har, når vi ankommer til et sygehus. Cowi har alle muligheder for at lave en analyse, der helt ned til de enkelte pladser kan optimere det for både ansatte og pårørende, så begge grupper får optimale parkeringsforhold tæt på supersygehuset. Alt andet vil være ærgerligt.

Danmark

Anden brøler fra myndighederne: Derfor må udskældt omskæringlæge fortsætte

Annonce