Annonce
Gear

Volvo XC40 klarer 400 kilometer på opladning

Den nye elektriske Volvo XC40 Recharge, som kommer til næste år, har en rækkevidde på over 400 km. Foto: Volvo
Volvo er klar med flere oplysninger om den nye elektriske XC40, der lanceres herhjemme til næste år, og som klarer 400 kilometer på en opladning.

Volvo løfter nu mere af sløret for den nye elektriske XC40 Recharge P8 AWD, som er den første rendyrkede elbil fra mærket, og som lander herhjemme til næste år.

Det står klart, at den høje og firehjulstrukne model yder 408 hk og får en rækkevidde på over 400 kilometer efter den nye og mere retvisende WLTP-norm. Den har et batteri på 78 kWh som i søstermodellen Polestar 2 og kan lades 80 procent op på 40 minutter med en hurtiglader. Ladeeffekten er ikke oplyst.

I kabinen har føreren udsigt til en instrumentering og infotainment-system, der bygger på Googles Android Auto, hvilket betyder, at man blandt andet bruger Google Maps. Hvordan det kommer til at fungere herhjemme, hvor der endnu ikke findes en version på dansk, vides ikke. Men mon Volvo ikke finder en løsning?

Der går også rygter om, at Google skulle være langt fremme med en dansk version af Android Auto, hvilket dog ikke er bekræftet. Topfarten bliver som på andre nye Volvoer begrænset til 180 kilometer i timen.

Annonce

Volvo XC40 Recharge P8 AWD

Batteri: 78 kWh.

Effekt: 408 hk.

Rækkevidde: 400 kilometer (WLTP).

Opladetid med hurtiglader: 80 procent på 40 minutter.

Nyt modelprogram

Det er uklart, om der kommer flere varianter. Men udenlandske medier antyder, at der kommer en forhjulstrukken version med mindre motorkraft. Hvad ydelse og rækkevidde bliver her, kan man dog kun gisne om.

Den nye elektriske XC40 er en del af en plan, hvor Volvo vil lancere en ny fuldt elektrisk elbilsmodel hvert år frem mod 2025.

Volvo lancerer, ligesom andre mærker, også en stribe nye plug-in-hybrider, hvor en el- og en benzinmotor spiller sammen, i de kommende år. Her bliver ”Recharge” betegnelsen for modeller, der har ren el eller plug-in-hybriddrift.

For at få leveringstiden ned, sammensætter Volvo nogle ”Designers Choice”-modeller, som kan leveres forholdsvis hurtigt.

Den første elektriske Volvo er firehjulstrukket og yder 408 hk. Der er dog formentlig flere modeller med mindre motorisering på vej. Foto: Volvo
Instrumentering og infotainment i den nye elbil er bygget op omkring Android Auto. Foto: Volvo
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Fund af væsentligt bevismateriale: Ledende nynazist og 27-årig varetægtsfængslet for hærværk på jødisk gravplads

Læserbrev

Læserbrev: Stop fodboldbaners plastsvineri

Vidste du, at det måske smadrer havmiljøet, når dit barn går til fodbold? Hvis dit barn spiller på en gammel kunstgræsbane, er det desværre tilfældet. Kunstgræsbaner er ofte lavet af gamle bildæk, der bliver sprættet op og raspet. Det gør banen blød og rar at falde på. På den måde minder det om rigtige græsbaner. Men det raspede bildæk, bliver ikke på banerne, det hentes med hjem og alle mulige andre steder, hvor fodboldspillerne færdes. Derfor kommer det også i grundvandet, og det ryger i havene, derved ødelægges havmiljøet. Og vi risikerer selv at komme til at spise mikroplasten, når de fisk, vi spiser, har indtaget plasten enten som direkte føde, eller fordi de spiser andre dyr, der har det i sig. Nåh, ja de fisk spises også af andre dyr, der spises af større dyr, og så har vi det overalt i naturen. Enhedslisten kræver derfor et stop for anlæg af kunstgræsbaner med det forurenende granulat i, og at vi får de gamle baner skiftet ud med nyt, miljøvenligt kunstgræs. Der findes i dag alternativer lavet af f.eks. kokosfibre, sukkerroer eller olivenkerner – så der er ingen undskyldning for ikke at komme i gang! Sverige overvejer et forbud, og EU-Kommissionen skal til foråret diskutere, hvilke tiltag der skal til. Lad den grønne bølge gå på vores boldbaner – så vi og vores børn kan spille fodbold med god samvittighed!

Aarhus For abonnenter

Bevaringsværdigt byggeri til salg: Prisen starter ved 14 millioner

Annonce