Annonce
forside

Vonsild til Biennalen for Kunsthåndværk & Design

Her ses et eksempel på de vævede tekstiler, som Helene Vonsild udstiller med. Pressebillede

Kunst: Den århusianske kunsthåndværker, textildesigner og væver Helene Vonsild deltager i den prestigefyldte »Biennalen for Kunsthåndværk & Design 2015« i Carlsberg Byen i København 1.-29. august.

Kunst: Den århusianske kunsthåndværker, textildesigner og væver Helene Vonsild deltager i den prestigefyldte »Biennalen for Kunsthåndværk & Design 2015« i Carlsberg Byen i København 1.-29. august.

Annonce

Hvert andet år siden 1995 har Biennalen sat fokus på det bedste af det nyeste inden for dansk kunsthåndværk og design ved at vise værker af Danmarks mest funklende talenter, nye som etablerede, inden for feltet. Udstillingen er i dag en af de vigtigste begivenheder for kunsthåndværk og design i Danmark og en stærk international markering af dansk formgivning.

Helene Vonsilds projekt »De fire temperamenter« er antaget som en ud af 28 blandt 139 indsendte projekter. Hun deltager med sit håndvævede værk, der fortolker de fire temperamenter i individuelle textile udtryk.

Faktisk er det tredje gang, at Helene Vonsild får antaget værker til den prestigefyldte Biennale, men det er første gang hun deltager med et håndvævet projekt.

»Textilet og designet skal kunne udtrykke stofligt, sanseligt og præcist i stilhed, men også rumme at design, krop og bevægelse smelter sammen. Stofligheden skal forstærke bevægelsen og temperamentets karakteristika. Samtidig skal bevægelsen underbygge stoflighedens udtryk - og synliggøre stoffets karakte,r« fortæller Helene Vonsild om den udfordring kun gav sig selv, da hun besluttedes sig for at skabe de fire kropsbårne temperamenter.

Helene Vonsild udfordrede sig selv yderligere og opsatte et reglesæt: De vævede tekstiler skulle hver især udføres i et rektangel i en proportion der forholder sig til mennesket, farverne skulle være sorte og hvide, materialevalget skulle være forskelligt og ikke mindst skulle grundmønstret være det samme.

»Dét er dér det sker! Når de sorte og hvide tråde krydses! Et lille mikroskopisk mønster, hvor mønstret alene er kommunikerende. Kolerisk, sangvisk, melankolsk, flegmatisk. Lige dér - når temperamenterne udtrykkes alene ved at sorte og hvide tråde krydses - så opstår magien! I nuet afsøger jeg - garn er én ting inden det bliver vævet - og noget ganske andet når det er »slået sammen« i et mønster, i en textur som jeg har styret og bestemt,« forklarer Helene Vonsild.

pcb

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce