Annonce
Aarhus

Vrede passagerer: Ustabil letbane og forringet buskørsel giver telefonstorm

Region Midtjylland har trukket støtten til 21 østjyske busruter. Det ses i en ny køreplan, som giver rigtigt mange henvendelser til Midttrafiks kunderservice. Arkivfoto
Der er ekstrem travlhed i Midttrafiks kundeservice. Den første uge i det ny skoleår kom der 439 henvendelser, og det er en voldsom stigning i forhold til i 2018. Kunderne spørger til den ny spareramte køreplan for de blå busser samt de mange aflyste letbanetog.

ØSTJYLLAND: Beskæringer af de blå bussers rutenet og mange aflysninger af Aarhus Letbanes tog.

I øjeblikket sætter den cocktail de ansatte i Midttrafiks kundeservice under benhårdt pres.

I en opgørelse til avisen oplyser Midttrafik, at der i døgnene fra mandag 12. august til og med søndag 18. august kom 439 henvendelser fra kunder.

Det er en markant vækst i forhold til samme periode sidste år, da medarbejderne håndterede 273 henvendelser. Stigningen lyder på 60,1 procent.

- I forhold til ruteændringerne i forbindelse med Region Midtjyllands besparelser, så har det naturligvis medført en række negative kommentarer. Der er kunder, der oplever, at de enten har fået længere rejsetid, måske med et ekstra skift, eller at de kommer til at få mere ventetid på deres samlede rejse. Det er klart, at det er til stor frustration for kunderne. I Midttrafik har vi, hvor det har været muligt, forsøgt at hjælpe de kunder der har kontaktet os, med at finde alternative rejseruter, koordinator Laura Thomsen fra Midttrafiks kundeservice

Annonce

Der er kunder, der oplever, at de enten har fået længere rejsetid, måske med et ekstra skift, eller at de kommer til at få mere ventetid på deres samlede rejse. Det er klart, at det er til stor frustration for kunderne.

Laura Thomsen, Midttrafik

Kampen for busser

I efteråret 2018 vedtog regionsrådet i Region Midtjylland en omstridt besparelse.

Efterfølgende har regionen helt eller delvist bremset finansieringen af 36 busruter i Midtjylland, og 21 af dem har hjemme i det østjyske område.

Konsekvenserne af besparelserne for 55 millioner kroner kommer til udtryk i den ny køreplan for busserne. Planen blev offentliggjort i slutningen af juni, men i første omgang udløste den kun få reaktioner.

Men nu er sommerferien forbi, og de faste brugere i form af skolebørn, studerende og pendlere har igen brug for kollektiv transport.

I protestbevægelsen Bevar Vores Busser er klagerne til Midttrafik ingen overraskelse.

- I sommerferien holder ingen jo øje med, om busplanerne ændrer sig. De mange henvendelser i indeværende år er et element, som vi kan tage med videre i kampen for igen at få en ordentlig bustrafik. De illustrerer betydningen af, at der opretholdes en ordentlig busbetjening, understreger Martin Godsk, talsmand og initiativtager til Bevar Vores Busser.

Klager over letbanen

Men nedskæringerne på de blå busser er ikke alene om at være skyld i den voldsomme travlhed i Midttrafiks kundeservice.

I forbindelse med åbningen af letbanen på Djursland er der sket en eksplosion i antallet af henvendelser.

- Vi har virkelig oplevet et boom i henvendelser efter, at strækningen 30. april åbnede til Grenaa. Årsagen til det er primært den meget ustabile drift, og de tekniske udfordringer vi har oplevet med at få driftsinformationerne ud til kunderne. Når der er nedbrud og tekniske problemer, der medfører aflysninger, genererer det to former for henvendelser hos os: Klager samt spørgsmål til driftsforstyrrelserne - og sagsbehandling af rejsegarantierne, understreger Laura Thomsen.

Midttrafik og Aarhus Letbane er i tæt dialog om at få forbedret kundeinformationen.

- Men der har været mange tekniske udfordringer, og der er stadig problemer med at få informeret om aflysninger, når der er større nedbrud på letbanen, forklarer koordinatoren fra Midttrafik.

Kundeservice i Midttrafik

Midttrafik har et kundecenter på Aarhus Rutebilstation. Der arbejder omkring 11 fuldtidsansatte samt fem afløsere.

De ansatte håndterer alle telefoniske henvendelser, samt kunder der møder op og skal have hjælp og vejledning. Der behandles også Ungdomskort og pensionistkort.

Midttrafik har også en kundeservice, der behandler skriftlige henvendelser og Facebook. I den afdeling er der ansat fem medarbejdere.

Aktuelt har kundeservice en ekstra deltidsmedarbejder, der hjælper med behandling af rejsegarantier. Garantierne knytter sig især til aflysninger af letbanetrafik.

De mange henvendelser

Den første uge i det ny skoleår er traditionelt en af de mest travle i Midttrafiks kundeservice.

I år håndterede medarbejderne 439 henvendelser i løbet af Uge 33.

I 2018 håndterede de ansatte 273 henvendelser i Uge 33.

I 2017 håndterede Midttrafiks kunderservice 226 henvendelser i Uge 33.

Kilde: Midttrafik

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Sikring af åen og havnen med et partnerskab for handling - nu!

Juletiden er lige om hjørnet, og julefrokostsæsonen banker på døren. På trods af at vi ved, at færden ved åen og havnen i Aarhus kan have fatale følger for feststemte århusianere, lader teknisk forvaltning vente på sig. Opsætningen af de termiske kameraer, som vi i Radikale foreslog sidste vinter, og byrådet vedtog i budgetforliget for et par måneder siden, kan ifølge rådmand Bünyamin Simsek nemlig først sættes op i 2020 af hensyn til budgetrammen. Men vi kan ikke vente. Bureaukratiske benspænd må ganske enkelt ikke være årsagen til, at endnu en drukneulykke får lov at ske. Det tyder på, at det ikke er ladsiggørligt at fremrykke investeringen i de termiske kameraer til 2019. Vi vil derfor i Radikale gerne opfordre til et livsnødvendigt og kreativt partnerskab. For hvis vi skal gå og vente på en permanent løsning, mens der er allermest brug for den, skal vi opsætte en midlertidig. For det er nu - i den kommende juletid - at vi har brug for den ekstra sikring af åen og havnen, og her, vi har mulighed for at redde liv. Vi tror ikke, at den nye kampagne ’Hvor våd skal din bytur være?’ er tilnærmelsesvist en god nok erstatning for de kameraer, vi venter på at få sat op. Spørgsmålet er også, om vi vil forhindre, at folk overhovedet falder i, med en hyggelig afskærmning i vintersæsonen? Vi har derfor et opråb til alle de kræfter, der vil og kan hjælpe. Både borgere, foreninger, beværtninger og kommunen. Måske har vi forskellige, kønne afskærmningsløsninger stående på et lager et sted, hvor de alligevel bare står og samler støv? Måske vil barerne omkring åen hjælpe til med at sikre deres festgæster mod en tur i det kolde, mørke vand på deres bytur? Vi kan endda pynte en midlertidig afskærmning med genbrugsjulebelysning, så vi også skaber endnu mere stemning i de kolde julemåneder, mens vi gør det mere sikkert at færdes ved åen og havnen. Mulighederne vil garanteret præsentere sig, hvis blot vi leder. Så det håber vi, at vi i fællesskab kan gøre. Det er alfa omega, at vi hurtigst muligt får sikret åen og havnen, for der er gået for lang tid allerede. Hver eneste dag, der går uden sikkerhedsforanstaltninger, jo mere alvorligt bliver det. For vandet bliver koldere, og juletidens mange, våde fester bliver flere og flere, hvilket giver byens natteliv et ekstra pres og skaber utryghed hos forældre. Vi ønsker os partnerskaber for handling – nu!

Annonce