Annonce
Aarhus

Vrede passagerer: Ustabil letbane og forringet buskørsel giver telefonstorm

Region Midtjylland har trukket støtten til 21 østjyske busruter. Det ses i en ny køreplan, som giver rigtigt mange henvendelser til Midttrafiks kunderservice. Arkivfoto
Der er ekstrem travlhed i Midttrafiks kundeservice. Den første uge i det ny skoleår kom der 439 henvendelser, og det er en voldsom stigning i forhold til i 2018. Kunderne spørger til den ny spareramte køreplan for de blå busser samt de mange aflyste letbanetog.

ØSTJYLLAND: Beskæringer af de blå bussers rutenet og mange aflysninger af Aarhus Letbanes tog.

I øjeblikket sætter den cocktail de ansatte i Midttrafiks kundeservice under benhårdt pres.

I en opgørelse til avisen oplyser Midttrafik, at der i døgnene fra mandag 12. august til og med søndag 18. august kom 439 henvendelser fra kunder.

Det er en markant vækst i forhold til samme periode sidste år, da medarbejderne håndterede 273 henvendelser. Stigningen lyder på 60,1 procent.

- I forhold til ruteændringerne i forbindelse med Region Midtjyllands besparelser, så har det naturligvis medført en række negative kommentarer. Der er kunder, der oplever, at de enten har fået længere rejsetid, måske med et ekstra skift, eller at de kommer til at få mere ventetid på deres samlede rejse. Det er klart, at det er til stor frustration for kunderne. I Midttrafik har vi, hvor det har været muligt, forsøgt at hjælpe de kunder der har kontaktet os, med at finde alternative rejseruter, koordinator Laura Thomsen fra Midttrafiks kundeservice

Annonce

Der er kunder, der oplever, at de enten har fået længere rejsetid, måske med et ekstra skift, eller at de kommer til at få mere ventetid på deres samlede rejse. Det er klart, at det er til stor frustration for kunderne.

Laura Thomsen, Midttrafik

Kampen for busser

I efteråret 2018 vedtog regionsrådet i Region Midtjylland en omstridt besparelse.

Efterfølgende har regionen helt eller delvist bremset finansieringen af 36 busruter i Midtjylland, og 21 af dem har hjemme i det østjyske område.

Konsekvenserne af besparelserne for 55 millioner kroner kommer til udtryk i den ny køreplan for busserne. Planen blev offentliggjort i slutningen af juni, men i første omgang udløste den kun få reaktioner.

Men nu er sommerferien forbi, og de faste brugere i form af skolebørn, studerende og pendlere har igen brug for kollektiv transport.

I protestbevægelsen Bevar Vores Busser er klagerne til Midttrafik ingen overraskelse.

- I sommerferien holder ingen jo øje med, om busplanerne ændrer sig. De mange henvendelser i indeværende år er et element, som vi kan tage med videre i kampen for igen at få en ordentlig bustrafik. De illustrerer betydningen af, at der opretholdes en ordentlig busbetjening, understreger Martin Godsk, talsmand og initiativtager til Bevar Vores Busser.

Klager over letbanen

Men nedskæringerne på de blå busser er ikke alene om at være skyld i den voldsomme travlhed i Midttrafiks kundeservice.

I forbindelse med åbningen af letbanen på Djursland er der sket en eksplosion i antallet af henvendelser.

- Vi har virkelig oplevet et boom i henvendelser efter, at strækningen 30. april åbnede til Grenaa. Årsagen til det er primært den meget ustabile drift, og de tekniske udfordringer vi har oplevet med at få driftsinformationerne ud til kunderne. Når der er nedbrud og tekniske problemer, der medfører aflysninger, genererer det to former for henvendelser hos os: Klager samt spørgsmål til driftsforstyrrelserne - og sagsbehandling af rejsegarantierne, understreger Laura Thomsen.

Midttrafik og Aarhus Letbane er i tæt dialog om at få forbedret kundeinformationen.

- Men der har været mange tekniske udfordringer, og der er stadig problemer med at få informeret om aflysninger, når der er større nedbrud på letbanen, forklarer koordinatoren fra Midttrafik.

Kundeservice i Midttrafik

Midttrafik har et kundecenter på Aarhus Rutebilstation. Der arbejder omkring 11 fuldtidsansatte samt fem afløsere.

De ansatte håndterer alle telefoniske henvendelser, samt kunder der møder op og skal have hjælp og vejledning. Der behandles også Ungdomskort og pensionistkort.

Midttrafik har også en kundeservice, der behandler skriftlige henvendelser og Facebook. I den afdeling er der ansat fem medarbejdere.

Aktuelt har kundeservice en ekstra deltidsmedarbejder, der hjælper med behandling af rejsegarantier. Garantierne knytter sig især til aflysninger af letbanetrafik.

De mange henvendelser

Den første uge i det ny skoleår er traditionelt en af de mest travle i Midttrafiks kundeservice.

I år håndterede medarbejderne 439 henvendelser i løbet af Uge 33.

I 2018 håndterede de ansatte 273 henvendelser i Uge 33.

I 2017 håndterede Midttrafiks kunderservice 226 henvendelser i Uge 33.

Kilde: Midttrafik

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Stop fodboldbaners plastsvineri

Vidste du, at det måske smadrer havmiljøet, når dit barn går til fodbold? Hvis dit barn spiller på en gammel kunstgræsbane, er det desværre tilfældet. Kunstgræsbaner er ofte lavet af gamle bildæk, der bliver sprættet op og raspet. Det gør banen blød og rar at falde på. På den måde minder det om rigtige græsbaner. Men det raspede bildæk, bliver ikke på banerne, det hentes med hjem og alle mulige andre steder, hvor fodboldspillerne færdes. Derfor kommer det også i grundvandet, og det ryger i havene, derved ødelægges havmiljøet. Og vi risikerer selv at komme til at spise mikroplasten, når de fisk, vi spiser, har indtaget plasten enten som direkte føde, eller fordi de spiser andre dyr, der har det i sig. Nåh, ja de fisk spises også af andre dyr, der spises af større dyr, og så har vi det overalt i naturen. Enhedslisten kræver derfor et stop for anlæg af kunstgræsbaner med det forurenende granulat i, og at vi får de gamle baner skiftet ud med nyt, miljøvenligt kunstgræs. Der findes i dag alternativer lavet af f.eks. kokosfibre, sukkerroer eller olivenkerner – så der er ingen undskyldning for ikke at komme i gang! Sverige overvejer et forbud, og EU-Kommissionen skal til foråret diskutere, hvilke tiltag der skal til. Lad den grønne bølge gå på vores boldbaner – så vi og vores børn kan spille fodbold med god samvittighed!

Aarhus For abonnenter

Bevaringsværdigt byggeri til salg: Prisen starter ved 14 millioner

Aarhus

Bruno har uddannet 400 til at spille jagthorn: - Jeg bliver ved med at spille, så længe jeg kan tygge smør

Danmark

Fund af væsentligt bevismateriale: Ledende nynazist og 27-årig varetægtsfængslet for hærværk på jødisk gravplads

Annonce