Annonce
Erhverv

VVS-grossist lægger strategi efter byggeboom i Aarhus og Odense

Salgsdirektør Jesper Lynge (t.v.) har som mål at yde den maksimale service for kunden. - Håndværkeren kan selv bestemme, om han vil vælge den detaljerede digitale løsning og handle online, eller om han vil besøge vores butik og lager eller bestille varerne som Kvik-levering, siger Jesper Lynge. Foto: Jørgen Høg
Brødrene Dahl har oprustet massivt med fire butikker placeret strategisk i Aarhus-området, og nu følger VVS-grossisten op i Odense.

AARHUS/ODENSE: Danmarks største VVS-grossist Brødrene Dahl har, på baggrund af et regulært byggeboom i Aarhus med flere end 5000 nye tilflyttere hvert år, besluttet at øge sin lokale tilstedeværelse markant.

Grossisten opererer nu fire butikker i Aarhus ud fra en strategi om, at det aldrig må tage en håndværker mere end en halv time at finde de nødvendige varer til en byggesag, og så er det ligegyldigt, om der er tale om nybyggeri eller en større renoveringsopgave.

- Vi har i år oplevet en tocifret vækst og en omsætning i Aarhus, der er 15-20 procent højere end resten af landet. Selv om det er svært at spå om fremtiden, så håber jeg på en tilsvarende vækst i det kommende år, siger Jesper Lynge, der er salgsdirektør for Brødrene Dahl i Jylland-Fyn.

Taktikken har fra start været at placere sig med butikker på fire strategisk vigtige lokationer i landets næststørste by.

Annonce

Brødrene Dahl

Siden 1867 har Brødrene Dahl leveret materialer, viden og inspiration til VVS-branchen.

53 butikker over hele landet.

To klimacentre i Horsens og Næstved.

1100 medarbejdere.

Cirka 38.000 lagerførte varer.

Cirka 1500 leverandører.

Flere end 10.000 kunder.

Maksimalt en halv time

Butikkerne skal med deres placeringer garantere de lokale håndværkere, at der maksimalt er en halv times kørsel, hvis man ønsker at besøge butikken selv. Eller en halv times transport, hvis man vælger at få leveret de ønskede varer til den arbejdsplads, hvor håndværkeren opholder sig.

- Hele vores setup handler om fokus på at gøre det nemmere for kunden. Vi er klar over, at det i dag for alle håndværkere handler om at effektivisere. Derfor gør vi alt, hvad vi kan for at etablere lette løsninger. Alt skal i dag være så billigt og så effektivt som muligt, og derfor har vi investeret massivt i en omfattende digital løsning til gavn for vores kunder, siger salgsdirektøren.

- Og for de håndværkere, der ønsker at handle i en butik, har vi nu investeret i en omfattende dækning af det aarhusianske område. Alene vores flagskibsbutik i Skejby har 14.000 varer på lager, så uanset hvad man skal bruge eksempelvis på havnen i Aarhus, kan det hentes eller bringes inden for en halv time, pointerer Jesper Lynge og understreger, at netop effektiv tilgængelighed er en afgørende faktor for salget hos Brødrene Dahl.

Fremskudte lagre

Via det, som Jesper Lynge betegner som fremskudte lagre på de fire Aarhus-lokationer, kan håndværkerne frit vælge mellem Kvik-levering eller Kvik-afhentning.

- Ved Kvik-levering sørger vores GPS-baserede bestillingssystem for at registrere hvilket lager, der ligger tættest på arbejdspladsen. Ordren samles og pakkes hurtigt, og via en distributør sørger vi for at bringe de bestilte varer ud til byggepladsen, så håndværkeren kan fortsætte sit arbejde uden at bruge unødvendig tid på at sætte alt på pause og køre til og fra vores lager. Vi sørger på den måde for, at han kan fastholde sin effektivitet til glæde i sidste ende for slutkunden.

Hele operationen kan følges via mobiltelefonen, så håndværkeren kan orientere sig om og planlægge sit arbejde ud fra, hvornår den ønskede vare vil ankomme.

- Vores mål er med dette setup at yde den maksimale service for kunden. Håndværkeren kan selv bestemme, om han vil vælge den detaljerede digitale løsning og handle online, eller om han vil besøge vores butik og lager eller bestille varerne som Kvik-levering, forklarer Jesper Lynge.

Brødrene Dahl har med den netop udrullede strategi ønsket at øge sine aktiviteter i Aarhus.

- Det er ikke kun i Midtbyen. Vi vil gerne vise, at vi er til stede i hele Stor-Aarhus. Vi vil være til rådighed over alt, og det er baggrunden for de omfattende investeringer, vi har foretaget i Aarhus. Vi vil signalere, at vi opererer såvel bæredygtigt som effektivt, og det er vi lykkedes med på store nybyggerier som supersygehuset i Skejby, men vi er også klar til at servicere de kommende renoveringer af de nedlagte sygehuse i Aarhus, fortæller han.

Jan Sørensen, kompetencecenterchef for de fire butikker i Aarhus er godt tilfreds med udviklingen i Aarhus-området, hvor Brødrene Dahl har fire butikker. Foto: Jørgen Høg

Next stop Odense

Nu er turen kommet til en lignende satsning i Odense, hvor byggeaktiviteten er hastigt voksende.

- I Odense følger vi projekteringen af den kommende letbane tæt. Vi har valgt at placere to butikker i Odense. En butik på hver side af letbanen, så vi også her kan tilbyde det samme setup som i Aarhus med maksimalt 30 minutter til butik eller til Kvik-levering.

Jesper Lynge er ikke bange for, at en massiv digital satsning på længere sigt vil betyde, at de fysiske butikker vil forsvinde.

- Nej, vi vil fortsat tilbyde det bedste fra begge verdener. For os er det tydeligt, at håndværkerne gerne vil have muligheden for at vælge. På det digitale område har vi indført mulighed for selv-scanning med en særlig scanner i vores butikker, og inden længe forventer jeg, at vi er klar med en nyhed om mulighed for, at den lokale håndværker kan scanne sine indkøb ind på sin egen mobiltelefon, forudser Jesper Lynge.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Blog

Små og store skridt mod vægttab

Uanset om man er sundhedsprofessionel eller privatperson, kan man nogle gange opleve at have rigtig store ambitioner på andre folks vegne. Det kan være, man sidder og taler med en ven eller patient, som ofte er rigtig ked af sin overvægt, og som nu proklamerer, at han vil skære ned på colaen. I sådan en situation kan den lyttende få tanken: ”Ja, det er meget godt, men det er jo ingenting i forhold til de ændringer, du burde lave – det dér alene kommer jo ikke til at gøre en forskel!” Den lyttende tænker måske, at for denne person er der rigtig mange andre kostændringer, som er meget mere relevante at tage fat på, og som i meget større omfang ville have en indflydelse på udseende eller sundhedstilstand. Og hvad med fysisk aktivitet og søvn og alkohol og …? Sådan en tanke kan på sin vis virke rationel nok: hvis en person eksempelvis udtrykker bekymring over risikoen for livsstilssygdomme, giver det jo mening for omgivelserne at tænke, at så bør personen sætte ind med de ændringer, der vil reducere risikoen mest muligt, hurtigst muligt. Omgivelserne kan måske endda opfatte det som deres pligt at sige: ”Det dér er bare ikke nok – du kan stadig få diabetes!”, og derefter gå i gang med at opliste alt det, der burde ændres i stedet. Måske er det ment som et forsøg på at redde den anden fra at bruge cola-reduktionen som en sovepude, eller fra at blive skuffet, når resultaterne udebliver. Man kan imidlertid også se på såkaldte ”små skridt” på en helt anden måde. For det første: det kan være, det er et rigtigt stort skridt for denne person! Det, der ville være let for dig at opgive, kan være en kæmpe sejr for din ven eller patient. For det andet: måske er det lige netop denne ændring, der kan give personen troen på, at andre ændringer kan lade sig gøre – at lykkes med dette skridt styrker troen på, at andre ændringer også kan lykkes, og dermed sandsynligheden for, at personen overhovedet gør forsøget med de andre ændringer. For det tredje: der kan være en grund til, at personen valgte lige præcis colaen, og ikke kagerne eller pizzaerne – lige præcis dén adfærd kan repræsentere noget helt individuelt, som gør det vigtigt at starte der. Når en person udtrykker intention om en livsstilsændring, som du finder for lille eller irrelevant, vil det sandsynligvis ikke have en god effekt på motivationen, hvis du går i gang med at argumentere for andre og mere omfattende ændringer. I stedet kan du prøve at gøre følgende: Anerkend den andens lyst til at handle på problemet og hans/hendes tro på, at dette første skridt kan lykkes (husk at du ikke ved, hvor stort et skridt det er for den anden), ved eksempelvis at sige: ”Du har tit nævnt dine vægtbekymringer, og nu har du fundet en sted, hvor det giver mening for dig at starte – dejligt for dig!” Vær nysgerrig og stil spørgsmål som: ”Hvorfor har du valgt at starte med netop det? Hvad tænker du, at der sker, hvis du lykkes med den ændring?” Det kan være, at den anden selv får nyt perspektiv på sin plan ved at udtrykke den til andre. Hvis du som fagperson føler dig forpligtet til at give information om, hvilke effekter man kan forvente af den foreslåede forandring, skal du selvfølgelig gøre det, men undersøg først, hvad personen allerede ved – måske er de udmærket klar over, at dette skridt i sig selv ikke gør underværker, og planen har hele tiden været, at det blot var en prøveballon, en start, en opvarmning, der skal give mod på mere. Men det, at de selv har valgt, hvor der skal startes, kan gøre en stor forskel for motivationen i det lange løb.

Annonce