Annonce
Biler

VW e-Golf blev den mest solgte elbil i januar

Den relancerede VW e-Golf har fået godt fat, og den tyske model blev den mest solgte elbil i januar. Foto: VW
Med 530 solgte elbiler i januar startede 2020 med et salg på næsten dobbelt så mange af slagsen som i januar i fjor. VW e-Golf var den mest solgte med 180 styk.

Danskere er altid klar på et godt tilbud. Det gælder også, når vi taler om elbiler. Således har den noget bedagede, men meget gennemførte VW e-Golf fået et comeback lige på kanten af, at den helt nye ID.3 snart er på banen. Det skyldes, at bilen er sat ned til 230.000 kroner og på trods af en forholdsvis beskeden rækkevidde på godt 230 kilometer nu har sat sig på tronen som den mest solgte elbil herhjemme i januar med 180 eksemplarer.

Sammenlagt blev der solgt 530 elbiler i januar, hvilket er en fordobling i forhold til de 258 elbiler, der blev solgti januar i fjor. Nummer to i januar blev Nissan Leaf med 72 eksemplarer, mens Tesla Model 3, som ryddede bordet i fjor, kom ind på en tredjeplads med 60 biler. Næstefter finder vi den helt nye VW e-Up, der med en rækkevidde på 260 kilometer og en pris fra 163.000 kroner kan blive en af årets bestsellere.

Senere følger fætrene, Skoda Citigoe iV og Seat Mii Electric, hvor den sidstnævnte starter fra bare 150.000 kroner.

Renault Zoe, der kom i en ny generation sidst på året i fjor, ligger også pænt, mens modeller som Hyundai Kona Electric og Ioniq Electric følger efter. Hyundai har haft lange leveringstider på den elektriske Kona, men det er der nu gjort noget ved, så de nu kan leveres på få uger, og det vil givetvis løfte salget, ligesom en faceliftet Ioniq kan gøre det. Sidstnævnte har længere rækkevidde, men kan dog ikke oplade så hurtigt som de første udgaver.

Annonce

Top-10 salget af elbiler i januar

1VW e-Golf: 180

2Nissan Leaf: 72

3Tesla Model 3: 60

4VW e-Up: 39

5Renault Zoe: 36

6Audi e-tron: 29

7Hyundai Kona Electric: 30

8Hyundai Ionic Electric: 25

9Kia e-Niro: 11

10BMW i3: 9

Kilde: De Danske Bilimportører

Mange modeller

Lige under top-10 finder vi modeller som Jaguar i-Pace og Tesla Model X, der hver især har solgt syv eksemplarer, Tesla Model S, DS3 Crossback E-tense og Kia e-Soul følger lige efter. Det er endda blevet til et enkelt eksemplar af den nye Mini SE og den kinesiske Gumpert Aiways U5. Den sidstnævnte er en del et projekt med et nordjysk firma, der arbejder med bioethanoldrevne brændselsceller.

Også plug-in-hybrid-biler har solgt godt i årets første måned. Her fik 773 opladningshybrider nummerplader på, mod 432 af slagsen i januar 2019. Men det er også en biltype, som producenter og importører satser massivt på i år.

Nissan Leaf har et stort publikum og kom ind på en andenplads på salgslisten for elbiler. Foto: Nissan
Den helt nye VW e-Up sprang direkte ind som den fjerde mest solgte elbil i årets første måned. Foto: VW
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce