Mange gode kræfter har lavet stort lobbyarbejde for at sikre statens dækning af letbanens underskud.
Tidligere Aarhus-borgmester, forsvarsminister Nicolai Wammen (S) kommenterer som den første minister i regeringen, at regeringen og en række forligspartier har fundet penge til at redde Aarhus letbanens store budgetoverskridelse.
»Jeg er meget glad for, at vi i regeringen har fundet ekstra penge til letbanen i Aarhus. Det er vigtigt med klar statslig opbakning til et afgørende projekt for Aarhus og Østjylland. Letbanen vil binde Aarhus-området meget bedre sammen, så den kollektive trafik bliver mere effektiv og mere grøn. Der er samtidig grund til at rose transportminister Magnus Heunicke, borgmester Jacob Bundsgaard og rådmand Kristian Würtz for den store indsats for at finde en god løsning,« siger forsvarsministeren.
Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard (S) og rådmand for Trafik og Miljø, Kristian Würtz (S) hilser begge aftalen i forligskredsen meget velkommen.
»Det er helt afgørende, at man har fundet de nødvendige midler, så Aarhus kan sikre rygraden i sin kommende kollektive trafik,« siger Jacob Bundsgaard.
Både han og Kristian Würtz ser nu frem til de afsluttende forhandlinger om, hvordan Aarhus Kommune kan finde sin andel på ikke mindre end 330 mio. kr.
»Vi havde et møde i forligskredsen om letbanen og Marselistunnellen onsdag aften i pausen under byrådsmødet. Og jeg er meget fortrøstningsfuld i forhold til at finde en aftale om finansieringen,« siger Kristian Würtz.
Socialdemokraterne har tidligere peget på muligheden for at anvende den særlige erhvervsskat - dækningsafgiften - lidt længere for at dække letbanens udgifter ind. Det kan betyde, at opsparingen til Marselistunnellen udskydes.
Ifølge Stiftstidendes oplysninger er statens andel af udgiften især fundet efter en meget stor lobbyindsats fra Aarhus og Aarhus-valgte politikere. Nicolai Wammen skal selv have arbejdet på de indre linjer i regeringen for at få pengene afsat, ligesom byrådsmedlemmer i Aarhus som Peter Hegner Bonfils (EL) og Jette Skive (DF) har haft travlt med at overbevise deres partifæller på Christiansborg om at finde en løsning for letbanen i Aarhus.
Transportminister Magnus Heunicke har i skrivende stund endnu ikke udtalt sig om aftalen. Det er åbenlyst, at han har ladet forligspartierne fortælle om nyheden først, for dermed at give dem en stor del af æren for forliget, som han har kæmpet for at få i hus i flere uger.