Annonce
Udland

WHO: Test af corona-vaccine kan ske om få måneder

Anthony Wallace/Ritzau Scanpix
Det er for tidligt at spå om, hvorvidt smitten allerede har toppet, og hvornår den vil slutte, siger WHO-chef.

Verdenssundhedsorganisationen WHO har fire forskellige mulige vacciner mod coronavirus i kikkerten - eller måske snarere under mikroskopet.

Annonce

En eller to af de mest lovende af disse fire potentielle vacciner vil blive afprøvet på mennesker.

Det vil ske inden for de næste tre til fire måneder, siger chefforsker Soumya Swaminathan fra WHO.

Men det ventes at tage halvandet år, før en vaccine bliver bredt tilgængelig, siger hun på en pressekonference onsdag.

Samtidig vil flere eksisterende lægemidler blive afprøvet for at se, om de kan bruges til at behandle sygdommen, der har fået navnet Covid-19.

Antallet af nye tilfælde er stabiliseret, oplyser WHO. Men organisationen advarer samtidig om, at det er for tidligt at spå om, hvorvidt smitten allerede har toppet, og hvornår den vil slutte.

- Det er alt for tidligt at begynde at forudsige begyndelsen, midten og afslutningen af denne epidemi, siger Michael Ryan. Han er chef for WHO's kriseprogrammer.

Også WHO's øverste chef, Tedros Adhanom Ghebreyesus, advarer mod at overfortolke de seneste tal, der viser en stabilisering i antallet af nye smittede.

- Dette udbrud kan stadig gå i en hvilken som helst retning, siger han.

Chefen for kriseprogrammerne roser de kinesiske myndigheders indsats.

- Det giver os en mulighed for at inddæmme smitten, siger Michael Ryan.

Antallet af døde på det kinesiske fastland er i det seneste døgn steget med 97 personer. Det officielle dødstal er dermed oppe på 1113 mennesker.

/ritzau/dpa

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce