Annonce
Rejser

Wine Mechanics er både vineri, vinbar og restaurant i Göteborg - og værd at besøge

En tidligere svinestald er nu ombygget til "urban winery” i den gamle kødby i udkanten af Göteborg: Foto Wine Mechanichs
Kan man producere vin midt i en storby? – Ja, det kan man. Wine Mechanics er både vineri, vinbar og restaurant midt i den gamle kødby, der har fået nyt liv.

- Vi har ingen fine fornemmelser, og vi har hverken traditioner eller forventninger, vi skal leve op til. For os handler det om at fremstille god, rigtig god vin. Og til det skal man først og fremmest bruge gode druer. Hvor de kommer fra er underordnet, fortæller Kenneth Gustavsson.

Han har en fortid som fodboldspiller og var medejer af et vinimportfirma, da han på vej til arbejde kørte gennem Gamlestaden, der ligger lige nordøst for Göteborgs centrum, og kastede et blik på den forladte kødby. Pludselig slog det ham, at det var den helt rigtige ramme for et vineri inspireret af den Urban Winery-bevægelse, som han havde set udvikle sig i Portland i Oregon, USA.

Han fortalte sin makker i Göteborg Vinhus, Magnus Holmgren, om sin idé, og snart efter gik de på jagt efter de helt rigtige lokaler blandt kødbyens stalde og slagterier. De fandt en tidligere svinestald, hvor der var plads til både det store anlæg til vinproduktion, fade til opbevaring og til vinbar og restaurant, hvor vin- og madelskere kunne mødes. Konceptet for restauranten var allerede bestemt: Her skulle laves menuer efter vinene - og ikke den anden vej rundt. Wine Mechanics, som de kalder deres vineri, åbnede i 2016.

- Ved at være helt væk fra vinmarkerne kan man tænke ud af boksen og blande druer på kryds og tværs, bemærker Kenneth Gustavsson.

De udvælger vinavlere i forskellige lande, og vinmager Erik Johnsson er på besøg flere gange og følger druerne sæsonen igennem, til de ankommer til vineriet i lastbiler i store kølebokse inden for 48 timer, efter de er plukket. Vineriets først vintage-produktion, som de satte i gang i 2017, er for eksempel lavet af druer købt i Pfalz i Tyskland og fra det nordlige Rhône i Frankrig.

I dag fabrikerer Wine Mechanics både hvid-, rød- og rosévin. En glasvæg adskiller vineriet fra restaurant og vinbar, så man derfra kan følge arbejdet med vinen, mens man spiser frokost. (Forret 67 kroner, hovedret 108 kroner, dessert 45 kroner omkring 70 kr.)

Info: Der er lukket om søndagen. Åbent til frokost mandag-tirsdag klokken 11.30-14 og til både frokost og middag (klokken 17-22/23) de øvrige dage. Hvor: Lilla Waterloogatan 15 i Gamlestaden. Sporvogn 4, 8 og 9 kører fra Göteborg til Gamlestadstorget 250 meter fra Wine Mechanics.

Læs mere på www.winemechanics.se.

Annonce

Lige i nærheden

Om hjørnet i Slakthusgatan 10 i et tidligere slagtehus ligger Spike Brevery, som har åbent hver lørdag fra klokken 14 til "du går", som de siger, med "fresh beers, streetfood and soulful music". Bryggeriets øl er lige så alternative: Rocksteady en stout på havregrød. Bad Girls, Pornographic og Slippery Slope er andre underfundige navne på deres bryg.

Læs mere på www.spikebrewery.com.

Wine Mechanics blander druer på tværs af vindistrikter og -lande og producerer både hvid-, rød- og rosévine med lige så utraditionelle navne og etiketter. Foto: Wine Mechanichs
Restauanten i industri-stil, som passer til bygningen og Wine Mechanics' ånd. Foto: Wine Mechanics
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Islændinge pillede brodden af Århus

Leder For abonnenter

Parkering i Skejby: Gylden mulighed for at få parkering til at fungere

En arbejdsplads med næsten 9.734 medarbejdere samlet på et areal, der svarer til cirka 500 parcelhusgrunde. Det er ikke svært at forestille sig, at det vil give problemer på mange forskellige områder. Men når det drejer sig om selve en af grundpillerne i vores velfærdssamfund; nemlig et sygehus, så tillader vi faktisk ikke, at der er alt for mange problemer. Så forventer vi - alle vi skatteborgere - at tingene bare kører efter en snor, der hverken knækker eller flosser det mindste. Men sådan er det selvfølgelig ikke i virkelighedens verden og slet ikke, når sygehuset er Aarhus Universitetshospital, der siden den tankemæssige fødsel har oplevet at få fjernet millioner og atter millioner af kroner, så det har meget svært ved at leve op til betegnelsen et supersygehus. Aarhus Universitetshospital er ét af de absolut bedste sygehuse i Danmark med nogle af de absolut bedste indenfor deres fag og specialer. Ingen tvivl om det. Men de senere år har Aarhus Universitetshospital fået et ry for også at være mangelfuldt og problemfyldt. Ikke på grund af personalet, men på grund af en økonomi og nogle økonomiske krav fra stat, der gør, at der alt for ofte har været sparerunder, nedskæringer og omorganiseringer. Samtidig har hospitalet kæmpet for at blive færdigbygget med de forsinkelser og fejl, som - desværre - alt for ofte er på store byggerier i Danmark. Nu står sygehuset færdigbygget, men der er stadig mulighed for forbedringer. Især på parkeringsområdet, som vi beskrev i mandagsudgaven af Århus Stiftstidende. Det har sygehusets ledelse, Region Midtjylland og Aarhus Kommune endelig erkendt og har derfor bedt konsulentvirksomheden Cowi om at udtænke noget bedre og langt mere funktionelt end det eksisterende. Som en - heldigvis - sjælden bruger af Aarhus Universitetshospital er det ikke svært at pege på skiltningen, som et forbedringspunkt. Ikke så meget antallet af skilte, mere størrelse og selve indholdet. Som ansat ved man godt, hvor man skal hen. Som indlagt er det mere eller mindre ligegyldigt, da andre oftest afleverer én. Som pårørende og gæst er man straks mere udfordret. Men hospitalet er førdigbygget og parkeringspladserne er lavet, så nu kan Cowi studere det adfærdsmønster, vi bilister har, når vi ankommer til et sygehus. Cowi har alle muligheder for at lave en analyse, der helt ned til de enkelte pladser kan optimere det for både ansatte og pårørende, så begge grupper får optimale parkeringsforhold tæt på supersygehuset. Alt andet vil være ærgerligt.

Annonce