Annonce
Sport

Woodland vinder første major-sejr nogensinde ved US Open

Rob Schumacher/Ritzau Scanpix
Den 35-årige amerikaner endte i 13 slag under par, hvilket var tre slag bedre end nummer to, Brooks Koepka.

Den 35-årige amerikaner Gary Woodland vinder sin første major-sejr i karrieren.

Med en runde i to slag under par ved US Open i Pebble Beach i Californien holder Woodland sin føring fra både anden og tredje runde og ender i 13 slag under par.

Ved sidste hul havde Woodland to slag ned til den nærmeste forfølger, den dobbelte forsvarende mester af US Open, Brooks Koepka. Woodland holdt hovedet koldt og lavede på overlegen vis en birdie på 18. og sidste hul i turneringen.

Woodlands bedste plads ved en major-turnering inden sejren natten til mandag dansk tid var en sjetteplads ved PGA Championship sidste år.

Amerikaneren havde blot vundet tre turneringer på PGA-touren inden major-sejren.

- Jeg er bare glad for, at det er overstået, siger Woodland på et pressemøde efter sejren ifølge nyhedsbureauet Reuters.

- Jeg lod mig ikke rive med undervejs. Jeg tænkte aldrig, at nu var turneringen slut, siger Woodland.

Landsmanden Brooks Koepka blev nummer to i samlet ti slag under par. Havde Koepka vundet, ville det være første gang i 114 år, at en spiller havde vundet US Open tre år i træk.

Den norske amatør Viktor Hovland endte højst overraskende på en samlet 12.-plads. Placeringen ville have givet det 21-årige norske stortalent 243.509 dollar, men grundet Hovlands amatørstatus får han ikke pengene.

Hovland gik sidste runde i 67 slag og samlet i 280 slag over de fire dage, hvilket er rekord for en amatør. Den hidtidige rekord fra 1960 tilhørte legendariske Jack Nicklaus.

- Jeg håber, at jeg kan tage det med over i min professionelle karriere, siger nordmanden ifølge golfmediet Golfweek.

Hovland får sin professionelle debut i næste uge ved turneringen Travelers Championship i Connecticut, USA.

Vinderen af årets US Masters, Tiger Woods, endte som samlet nummer 21.

Turneringens to danske deltagere, Thorbjørn Olesen og Lucas Bjerregaard, klarede ikke cuttet ved udgangen af anden runde.

Woodland kan stikke 2,25 millioner dollar i lommen for sin sejr. Det svarer til cirka 15 millioner kroner.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce