Annonce
Aarhus

Seks år efter sensationsdebut: Yahya Hassan udgiver ny digtsamling

Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Yahya Hassan udgiver fredag sin anden digtsamling siden debuten "Yahya Hassan" i 2013.

Digteren Yahya Hassan udgiver fredag en ny digtsamling, hvilket er hans første udgivelse siden debuten for seks år siden.

Det skriver Weekendavisen, der har interviewet digteren over telefonen, mens han har været indlagt på Retspsykiatrisk Afdeling i Skejby i Aarhus.

- De troede ikke, jeg kunne skrive mere, hvis jeg ikke gik rundt i jakkesæt, men jeg skriver stadig digte, siger Yahya Hassan til Weekendavisen.

Den 24-årige Yahya Hassen forklarer, at digtene "fortsætter, hvor de andre slap". De handler om vold, overfald, om at sidde i fængsel, om stoffer og om psykisk sygdom.

- Jeg skriver om mit liv og mig selv, og det er elendighed og sorg, der er katalysatoren, 90 procent af min motor kører på pis, lort og gylle. Ufortyndet pis og lort, siger Yahya Hassan.

- Jeg skulle ikke tilbage til det der Hassan-show. Jeg er pisseligeglad med jer allesammen, siger han til Weekendavisen.

Digtsamlingen udkommer fredag i 25.000 eksemplarer på Gyldendal. Forlaget har holdt udgivelsen hemmelig frem til udgivelsen. Der er 59 digte i samlingen.

- Jeg er en af de største digtere, der findes, men perkeren her har fået nok, siger Yahya Hassan.

Yahya Hassans digtsamling "Yahya Hassan", der blev udgivet i 2013, har solgt 122.000 eksemplarer. Det er den bedst sælgende debutsamling i Danmark.

Yahya Hassan har ifølge forlagschef Simon Pasternak fra Gyldendal skrevet på digtsamlingen i flere år og kontaktede forlaget før sommerferien.

Simon Pasternak fortæller om en meget ærlig digtsamling, der beskriver digterens op- og nedture siden debuten i 2013.

- Det er en meget personlig, mørk, ensom og rå bog, der handler om at blive det, han kalder hele Danmarks præmieperker og ikke kan falde til ro i den rolle, siger Simon Pasternak.

- Derefter at ende med at blive jagtet vildt af folk fra sit eget miljø, blive fængslet, psykotisk og til sidst indlagt. Det handler om ikke at kunne finde sig selv og om at miste - både sig selv, kærligheden og troen på sig selv, siger han til Ritzau.

Yahya Hassen blev for et år siden dømt til psykiatrisk behandling på ubestemt tid.

Han erkendte sig skyldig i 42 lovovertrædelser om alt fra vold og trusler til hærværk og brud på tilhold mod at opsøge en ekskæreste.

En retspsykiatrisk erklæring fastslog dengang, at digteren formentlig var sindssyg på de tidspunkter, da forbrydelserne fandt sted.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Casper Elgaard får comeback bag rettet

Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

Aarhus

Se billederne af et oplyst Bispetorvet: Et lys for hver hjemløs i Aarhus

Aarhus

Århusiansk syrienkriger anholdt ved ankomst til Danmark

Annonce