Annonce
Aarhus

Yahya Hassans nye digtsamling imponerer anmelderne

Yahya Hassans nye digtsamling høster flotte roser fra anmelderne. Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix
Digteren Yahya Hassan kan stadig sit kram, mener anmelderne, der sender store roser efter ny digtsamling.

Anmelderne er begejstrede over Yahya Hassans nye digtsamling, der ramte landet fredag og er blevet revet ned fra hylderne.

Politikens anmelder Lilian Munk Rösing, som giver digtsamlingen kaldet "Yahya Hassan 2" fem hjerter, betegner 24-årige Yahya Hassan som en "sprogkunstner".

Hun roser videre, at flere aspekter ved digtene går op i en højere enhed, mens Hassan stadig formår at vise "vrede, fortvivlelse, ømhed og skarp kritik" i digtene.

Weekendavisen-anmelder Lars Bukdahl glæder sig over, at Yahya Hassan "omsider" er udkommet med endnu en digtsamling - Hassans første udgivelse siden debuten for seks år siden.

Ifølge Bukdahl er digtsamlingen "lykkeligvis absolut ikke skuffende", og han understreger, at "digteren rent poetisk is still going strong".

- Af en tilsværtet toer at være er "Yahya Hassan 2" en overrumplende karakterfuld og kanongod bog, slutter anmelderen, der ikke bedømmer med stjerner.

Jyllands-Postens anmelder Erik Svendsen giver digtsamlingen fem stjerner.

Han mener, at Hassan "har rejst sig som Fugl Føniks" og skriver med et "sprogligt overskud", selv om anmelderen er mere begejstret for Hassans første digtsamling.

Ifølge Tue Andersen Nexø, anmelder for Information, er digtsamlingen "både god og ujævn, helt som sin forgænger, fyldt med både ret svage og umanerligt stærke digte".

Information-anmelderen mener, at de længere digte i bogen er de stærkeste, men "i den korte form kommer der noget spinkelt og næsten anstrengt" over digtene. Information bedømmer ligesom Weekendavisen ikke med stjerner.

Berlingskes anmelder Anne Sophia Hermansen er ikke lige så begejstret for bogen som mange af sine kolleger. Den "brænder ikke mellem hænderne på en" på samme måde som Hassans første digtsamling.

Hun giver tre stjerner og tvivler på, at digtsamlingen får samme gennemslagskraft som Hassans debutbog. Det bliver til tider for "rablende", mener Anne Sophia Hermansen.

Digtsamlingen udkom fredag i 25.000 eksemplarer på Gyldendal. Der er 59 digte i samlingen.

Yahya Hassan blev for et år siden dømt til psykiatrisk behandling på ubestemt tid.

I forbindelse med udgivelsen fredag sagde digterens lillebror, Abdullah Hassan, at Yahya Hassan er frivilligt anbragt og snart er ude igen.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Casper Elgaard får comeback bag rettet

Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

Aarhus

Århusiansk syrienkriger anholdt ved ankomst til Danmark

Aarhus

Se billederne af et oplyst Bispetorvet: Et lys for hver hjemløs i Aarhus

Annonce