Odder: - Er der nogensinde nogen af jer, der har prøvet at slå jeres tå?
Det er måske ikke det mest almindelige spørgsmål til publikum under en koncert, men når youtuberne Mika og Tobias optræder, så er det helt normalt. Tilhørerne ved nemlig straks, at den næste sang så er ”Av min tå” – og det gjorde de også i Kulturkøkkenet i Vitapark lørdag eftermiddag i Odder.
I alt 160 mennesker overværede koncerten, som også bød på ”Landet af Lego”, to julesange og selvfølgelig kæmpehittet ”Ikke mere mælk”.
- Hvis I ikke kan teksten, synger I bare noget tilfældigt. Det er meget sjovere end ikke at sige noget, lød det opfordrende fra Mika til publikum.
Men teksten var nu ikke noget problem – i hvert fald ikke under ”Ikke mere mælk”, som youtuberne spillede både som den første og den sidste sang. I hvert fald ikke indtil de nåede til sangens rap, som dybest set er en opremsning af alverdens ord med mælk. Da måtte Tobias og Mika selv træde i karakter, selvom mikrofonen hyppigt blev vendt mod publikum.
Mika og Tobias' sange
Sangen "Landet af Lego" blev lavet til en reklamevideo for Legoland. Videoen modtog prisen som årets reklame ved Guldtuben 2018.
Den ene af duoens julesange, "Jul hver dag", blev originalt sunget sammen med youtuberen Morten Münster.
Billede tæller mere end autograf
8-årige Magnus Sørensen kunne også størstedelen af teksterne – pånær i de tre sange, han ikke kendte.
- Men jeg sang heller ikke så højt med på de sange, jeg kendte, sagde Magnus Sørensen, som dog havde en rigtig god oplevelse med at være til koncert.
Efter koncerten kom en anden mindst lige så vigtig aktivitet – autografskrivning og billeder med youtuberne. Der opstod en lang kø helt fra scenen til indgangen, men heldigvis var Magnus Sørensen nummer to i køen og dermed var han en af de allerførste, som med et stort smil på læben kunne få det eftertragtede billede.
- Jeg ville rigtig gerne have billedet. Det var også fint nok at få en autograf, men jeg ville helst have et billede, sagde han efterfølgende.
Succesfuld debut
Også arrangørerne syntes, det havde været en god aften. Bag koncerten stod Odder Little Culture Clubs ungdomsafdeling, som kalder sig OLCC2G - altså "anden generation".
- Det gik rigtig godt. Man kunne mærke på folk, at de blev i godt humør af koncerten, evaluerede Emma Bach, som var en af tovholderne på arrangementet.
Det var afdelingens første koncert. Medlemmerne på mellem 8 og 20 år vidste ikke helt, hvad de skulle forvente på forhånd, men alt i alt gik det godt.
- Der har da været nogle bump, men dem lærer man jo at klare. For eksempel kunne vi ikke komme ind til scenen, så vi måtte tage et vindue ud, sagde et andet 2G-medlem, Simon Mikkelsen, som sammen med sine medarrangører brugte det meste af fredag og lørdag på at gøre klar til koncerten.
En af grundene til ungdomsafdelingens opståen var, at de unge syntes, at de voksnes arrangementer var kedelige. 2G hyrer derfor navne, som de selv gerne vil høre - og de var ikke skuffede over deres første kunstnere.
- Vi sang i hvert fald godt med. På den måde er man også med til at gøre oplevelsen federe for de andre, sagde Emma Bach, som i fælleskab med sine medarrangører fastslog, at der i hvert fald ikke var nogen fra 2G, der var faldet over ordene i løbet af rappen i "Ikke mere mælk".