Annonce
112

Zirkus Nemos far er blevet kunstmaler og skriver portrætbog om sine løjerlige figurer

Søren Østergaard har lavet plakater af nogle af sine malerier. På væggen i det mobile hjem et af de ældre malerier fra 1928, malet af John C., der var barber på Enghave Plads i København og blev kunstner. Foto: Axel Schütt
Søren Østergaard glæder sig over, at århusianerne elsker ham og Zirkus Nemo højere og højere for hvert år.

AARHUS: Væggene er prydet af malerier, god kunst, og der står figurer på bordene. Hyggen er i højsædet i Søren Østergaards mobile hjem. Zirkus Nemos far er i Aarhus, og hustruen Lisbet Lundquist følger ham i den lange, elegante cirkusvogn med både dagligstue, køkken og kontor.

På gulvet står indkøbt kunst, der for nylig er rammet ind og endnu ikke pakket ud.

- Ja, det er noget værre noget. Jeg har meget gammel kunst, og nu er jeg begyndt at købe nye ting. Det er farligt, for der er så meget godt. Jeg kan ikke lade være, så nu går det galt, siger Søren Østergaard på sin humoristiske facon, inden han tager det gennemsigtige stykke plastic af de to mindre malerier.

- Kunstneren hedder David Shrigley. Er han ikke god? Billederne er købt i et galleri i København, siger Østergaard, der udtaler kunstnerens navn på en måde, så det næsten kunne være en del af showet i manegen. Prøv selv.... Shrigley.

Annonce
Søren Østergaards hund Pløk er med på turneen landet rundt. Foto: Axel Schütt

Oliemalerier

Det er 20. sæson, og det kan vel undre nogen, at så kreativ en mand som Søren Østergaard kan finde sig i et liv, der i den grad er lagt i rammer året rundt.

- Jeg laver så meget andet. Jeg er begyndt at male, siger han, der har sine første udstilling lige nu i Kerteminde.

Skal du have flere?

- Måske. Rigtig mange har spurgt, om jeg vil lave flere udstillinger, og jeg har allerede solgt fire malerier. Stilen er naivistisk, postmoderne. Jeg har malet næsten altid og har stor glæde af det. Hvis jeg laver flere udstillinger, skal jeg have malet noget mere, siger Søren Østergaard og understreger, at det er oliemalerier. En del af dem er blevet til i Italien og Thailand, hvor Søren Østergaard og Lisbet Lundquist opholder sig en del af tiden uden for Nemo-sæsonen, og han forbereder den nye sæson.

Børn og hunde

Østergaard har også skrevet en bog om "12 store danske artister".

- Det er portrætter af mine mange figurer i Zirkus Nemo, Bager Jørgen, Kim Tim, Smadremanden og så videre. Det har været sjovt at skrive deres historier og hvorfor de blev som de blev. Det slemme er, at jeg selv er som alle figurerne, siger Søren Østergaard.

Bogen udkommer midt i september.

I vognen står også figurer på bordene, for eksempel gamle, godt slidte cirkusdyr og en brandbil.

- Figurerne er en del af en større serie om cirkus, og jeg kan rigtig godt lide dem, siger Østergaard.

På Pladsen i Tangkrogen løber både børn og hunde rundt.

- Det er artisternes børn. Der er ti, og så er der otte-ti hunde. Det er skønt, siger Østergaard, hvis egen hund Pløk er en del af bestanden. Den adlyder ham lige så godt som gæssene gjorde engang i manegen.

Cirkusfigurer samler Søren Østergaard også. Foto: Axel Schütt

Byerne er ens

Aarhus er en dejlig by for Zirkus Nemo.

- Der er stadig billetter at få, men vi sælger rigtig godt. Nogle forestillinger vil blive udsolgt, og vi er 7000 solgte billetter foran sidste år på samme tid, siger Østergaard med glæde i stemmen.

- Det er bedre, end jeg havde troet, siger han, der fra april og hen over sommeren kommer rundt til 12-13 byer.

Er der forskel på folks reaktioner i byerne?

- Nej, der er ikke forskel fra by til by, ikke mere. Men fra publikum til publikum er der, og der er også stor forskel på aften- og eftermiddagsforestillinger. På eftermiddage er folk mere stille og skal trækkes lidt mere op, siger Søren Østergaard, der ikke giver rabatter.

- Det er et skråplan. Vi sælger flest billetter til par, hr. og fru Danmark, og ikke mange til firmaer, siger Østergaard, der har slangemennesket, norske Captain Frodo med i forestillingen.

Frodos Barnly

Nogle eftermiddage laver Captain Frodo børnezirkus, Zirkus Barnly, der har sit eget, gamle, flotte telt ved siden af Nemo på Tangkrogen.

- Folk skal lige opdage Zirkus Barnly. Vi vil gerne have flere børn ind. Det er god kvalitet, og jeg kan stå inde for det, siger Søren Østergaard.

Hvis Barnly skal med Zirkus Nemo rundt næste år, skal han finde en anden til at styre det. Captain Frodo er ikke med, så Østergaard skal også finde en anden makker i Nemos manege.

Captain Frodo har igen fået et engagement i Las Vegas - denne gang for fem år.

Frodo er norsk og bor i Australien med sine australske kone og børn. Det er et godt udgangspunkt for at rejse ud i verden og optræde, synes han, der er allermest kendt for at kunne kravle gennem en tennisketsjer.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce