Årets Bil er bedre med helt ny motor

Seat Arona, der er Årets Bil i Danmark, er en fremragende lille crossover og endnu bedre med en ny 1,5 benzinmotor. Foto: Christian Schacht

Årets Bil er bedre med helt ny motor

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Seat Arona leveres nu med en af markedets mest moderne benzinmotorer, som forvandler Årets Bil til en lille raket.

Enhver, der har prøvet at tune en knallert, ved, hvad det handler om. Samme lave vægt, men flere kræfter. Derfor leverer spanske Seat nu den kompakte Arona med VW-koncernens nye 1,5 benzinmotor, der med 150 hk forvandler bilen til en lommeraket.

Nu er 150 heste ikke nødvendigvis bare 150 heste, for den nye firecylindrede 1,5-maskine er en af klassens bedste. Motoren leveres kun i forbindelse med FR-udstyrsniveauet, men står man og overvejer en Ibiza FR med trecylindret motor og 115 hk, bør man springe af sted og bestille bilen med den større motor.

Merprisen på 20.000 kroner i forhold til Ibiza FR med 115 hk er alle pengene værd, for den i forvejen fremragende lille crossover bliver endnu bedre. Først og fremmest gør den Arona til en decideret hurtig vogn.

SEAT ARONA 1,5 TSI FR
5 STJERNERPris: 244.990 kr.Forbrug: 19,6 km/l (EU-snit)

CO2 per km: 115 g

Grøn ejerafg.: 840 kr. halvårligt

Motor: 1,5 benzinmotor med fire cylindre og turbo

Hk: 150/5.000 o/min.

Nm: 250/1.500 o/min.

Topfart: 205 km/t.

0-100 km/t.: 8,3 sek.
Seat Arona er ud over at være yderst velkørende, også en af de mest praktiske i klassen. Foto: Christian Schacht
Seat Arona er ud over at være yderst velkørende, også en af de mest praktiske i klassen. Foto: Christian Schacht

Smidig og kraftfuld

Rent teknisk skyldes det især det høje drejningsmoment på 250 Nm, som er til stede allerede ved lave omdrejninger og gør, at bilen trækker godt under langt de fleste omstændigheder. Det mest imponerende ved motoren er smidigheden. Uanset hvilket gear du stikker den, trækker den uden mislyde. Selvfølgelig er det dumt at smække den i sjette gear og trille 35 km/t., men den nye motor gør det uden at gå i stå eller brokke sig akustisk. Samtidig sikrer de mange hestekræfter, at accelerationen er overlegen og en 0-100 km/t. på kun 8,3 sek. er ganske usædvanligt i denne klasse.

Støjsvag er denogså, men mere vigtigt: Forbruget er holdt så meget i ave, at den stort set er lige så nøjsom som den trecylindrede, men dog koster 840 kr. i halvårlig ejerafgift mod 540 kr. i den mindre model.

Det lave forbrug hjælpes på vej af cylinderfrakobling, som automatisk aktiveres. Idéen er, at de to cylindre kobler fra ved neutral speeder og moderat hastighed - eksempelvis ved 70 km/t. på landevej. Her sætter cylindrene ud ganske ubemærket, men en mængde bittesmå vibrationer fra motoren forplanter sig i bilen. Det er egentlig ikke generende, men er man følsom som prinsessen på ærten, vil det givetvis irritere af og til.

Foto: Christian Schacht
Foto: Christian Schacht

Sportslige detaljer

FR-udstyrslinjen byder bl.a. på en sænket sportsundervogn, dobbelte udstødningsrør, sportslæderrat med multifunktion, sportssæder, mørktonede ruder bagi, klimaanlæg, 17 tommer alufælge og Seats såkaldte "Driveprofile", hvor der er fire forskellige indstillinger af bilen i forhold til køreegenskaber og komfort. Merprisen for motoren gør, at vi lander på 244.990 kr., og hvis du har forelsket dig i den store ottetommers, som er let at betjene og giver et moderne anstrøg til kabinen, så koster den 6.500 kr. ekstra i alle modeller. Og så skal der endda betales yderligere et par tusind, hvis du vil have Apple CarPlay.

Prisen passerer så den kvarte million, til gengæld har du en komplet crossover, der er klassens mest velkørende, ganske rummelig og med et fornuftigt overblik fra den fine kabine. En konkurrent fra storebror Volkswagen er selvfølgelig den nye T-Roc, der er en halv klasse større, men altså også 65.000 kr. dyrere i en sammenlignelig udgave.

Interiøret er i FR-versionen peppet op med sportssæder og røde stafferinger. Den store skærm er ekstraudstyr. Foto: Christian Schacht
Interiøret er i FR-versionen peppet op med sportssæder og røde stafferinger. Den store skærm er ekstraudstyr. Foto: Christian Schacht

Konklusion

Seat Arona er i forvejen den bedste bil i den lille klasse af crossovere, og den bliver endnu bedre med den fremragende 1,5 motor. Eneste udfordring er, at der er op til ni måneders leveringstid på Arona med benzinmotorer.

Årets Bil er bedre med helt ny motor

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce